Vilken skackel?

Hej
Tänker mig upp i fjällen med jycken och pulka. Min undran är om man kan kombinera skackeln för hund och människa. Hunden har inte dragit pulkan än, men jag tänker mig ut de närmaste dagarna och öva. (Äntligen snö i Stockholm)
Om det skulle bli problem med hund-pulka-människa skulle jag kunna dra pulkan och han drar mig. Eftersom jag springer med honom i nomesele två dagar i veckan så vet jag att det fungerar. Tycker för övrigt att det skulle vara en bra variant att växla. Vad säger ni som har erfarenhet. Pulkan är Segebadens barnpulka (trä) Fjällturen sker först i påsk.
 
Hur avser du säkerställa att du inte åker på din hunds ben? Skidkanter och hundben brukar vara en dålig kombination. Därav att husse brukar gå bakom pulkan.
 
Jag har följande uppställning, pulka, människa och hund. Naturligtvis måste hunden vara van vid att gå före och lyda dina kommandon. Med en hund som inte kan de grundläggande kommandona som, sakta, höger, vänster, stanna osv skulle inte jag koppla hunden före mig! Det har ännu inte, ta i trä, hänt någon olycka med någon av de hundar som varit med på vintern. Jag tror dock att det som fungerar bäst för dig själv är det du skall välja!

När det kommer till skakel använder jag en vanlig mansskakel med expanderlina från dragselen till hunden.En statisk lina på ca 60 cm fäster jag vid BÄGGE sidorna av höftbältet med två klätterkarbiner. Expanderlinana inkl statisk lina fästs sedan med ytterligare en karbin vid"höftbältslinan". Då kan expanderlinan löpa fritt på höftbältslinan.

F.ö har jag endast varit med om en olycka med hund sedan 1984 och den hände i våras. Eftersom det var mycket brant nedför kopplade vi loss alla tre hundarna, två var mina och en tillhörde en bekant. På väg nedför sprang en Schäfer framför en mindre van skidåkare med följd att tassen skars upp. Felet var mitt, jag inte borde ha haft lösa hundar tillsammans med ovana skidåkare. Vill också tacka Kirunaborna med Vorsteh hundarna som hjälpte till att sy hunden.
.
 

Bilagor

  • 007 Vistas Roy.jpg
    007 Vistas Roy.jpg
    57.2 KB · Visningar: 2,229
Senast ändrad:
Jag har samma set-up som 3338. En man-skakel går ju att sätta på hunden också så det finns ju möjlighet att göra olika kombinationer beroende på terräng, hundens/människans ork. Visst får man vara försiktig med stålkanter. I rejäla nerförsbackar är det ju enkelt att sätta pulkan främst, sedan människa och hund. Eller ännu bättre om nån annan tar hunden såklart. Lös vill jag inte ha min Siberian Husky, både på grund av olycksscenariot som 3338 beskrev men också ifall hon får syn på en ren :)
 
För och nackdelar

med manskaklar till hunden jämfört med hundskaklar? En nackdel jag kan tänka mig är att ekipaget blir bredare och att det kan bli lättare att hunden fastnar i trän eller skidåkare. Risk att bakbenen inte får full rörlighet bakåt i galopp om man använder mansskalar med ett "rottningtvärträ" en halvmeter bakom framänden.?

Jag har en uppsjö olika selar till min Samojed. Dels ett par olika Segebaden, dels cykelselar och en Nomesele med D-ringar för skaklar. Nomeselens ringar till skaklarnas karbinhakar sitter längre bak än motsvarande på Segebadenselarna vilket skulle kunna ha betydelse om man använder mansskaklar. Men Nomeselen skulle kunna innebära att tvärträt hinner ikapp hunden i nedförsbacke om selen korvar sig framåt..

Thure
 
med manskaklar till hunden jämfört med hundskaklar? En nackdel jag kan tänka mig är att ekipaget blir bredare och att det kan bli lättare att hunden fastnar i trän eller skidåkare. Risk att bakbenen inte får full rörlighet bakåt i galopp om man använder mansskalar med ett "rottningtvärträ" en halvmeter bakom framänden.?

Jag har en uppsjö olika selar till min Samojed. Dels ett par olika Segebaden, dels cykelselar och en Nomesele med D-ringar för skaklar. Nomeselens ringar till skaklarnas karbinhakar sitter längre bak än motsvarande på Segebadenselarna vilket skulle kunna ha betydelse om man använder mansskaklar. Men Nomeselen skulle kunna innebära att tvärträt hinner ikapp hunden i nedförsbacke om selen korvar sig framåt..

Thure
Thure, helt rätt med många selar. Det är viktigt att man har rätt sele för rätt arbetsuppgift för hunden. dessutom är ju passformen lika viktig.

Tycker inte hundekipaget blir särskilt brett med man-skaklar. Ingen risk heller att bakbenen tar i skaklarna på något sätt, inte med våra (moderna) Segebadenskaklar iaf.
 
Vilken hund?

Tror mycket hänger på hunden. Är han mest van vid nome, använd nome. Risken att en dragvan hund med nomeanspänning ska komma i vägen för en stålkant är nog inte stor.
Har under drygt tjugo år kört två bordercollies och ingen av dem behövde ens lära sig att skidor och pulka "bits". En överentusiastisk dragare kanske kan glömma att tänka sig för. Sedan finns så klart "NallePuh-hundarna", de som inte, oavsett träning och erfarenhet lyckas fatta att de måste hålla undan. Vi har just nu en sådan som lånehund - hon får sitta i pulkan, det går inte på annat sätt.
 
Hej
Tänker mig upp i fjällen med jycken och pulka. Min undran är om man kan kombinera skackeln för hund och människa. Hunden har inte dragit pulkan än, men jag tänker mig ut de närmaste dagarna och öva. (Äntligen snö i Stockholm)
Om det skulle bli problem med hund-pulka-människa skulle jag kunna dra pulkan och han drar mig. Eftersom jag springer med honom i nomesele två dagar i veckan så vet jag att det fungerar. Tycker för övrigt att det skulle vara en bra variant att växla. Vad säger ni som har erfarenhet. Pulkan är Segebadens barnpulka (trä) Fjällturen sker först i påsk.

Hej
Tack för tipsen om skacklar.
Det där med hundens tassar var en tanke. Min avsikt är att kunna hjälpa hunden att dra uppför. (Hur gör man annars)? men för övrigt låta honom gå först. Man ska tydligen inte ha en rotting skackel med båge, som har, för den kan jag omöjligt ha på mig.
 
Var bor du?, Någon kanske kan låna ut en skackel att prova med.
Jag har t ex en rottingskackel, segebaden, liggandes i Östergötland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kattenihatten vilken ras? Hundsport 82

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.