Tung kamerautrustning på turer

Annars kan sandpåsen vara ett alternativ. man har med sig en lite påse som man fyller med lämpligt matrial, kan vara torkade ärtor, sand eller jord. Denna påse använder man sedan till att stödja kameran på. Eller varför inte liggande skjutställning med ryggsäcken som stöd?
 
Angående väska: Nej, det finns ingen väska som erbjuder god bärkomfort och är anpassad för kamerautrustning.
Det finns många som sägs ska ha god eronomi men det är endast i jämförelse med en vanlig skolryggsäck, ska du bära 10kg utrustning + friluftsutrustning för övernattning och mat så finns det ingenting.

Jag fick bygga eget:
http://picasaweb.google.com/fabian.gafvelin/Ryggsacksprojekt?feat=directlink

Denna har som enda nackdel att man inte har kameran redo, med då är den byggd med tanke på att få utrustningen till platsen jag ska plåta och sedan kanske pilla 30minuter med en bild, dvs ett lite mer medvetet fotograferande än jag är van med...men har man skaffat sig en linhof technika så har man.

Givetvis kommer jag vid behov kompletera denna med den lilla brösthängda lösning som jag också har för snabba bilder "under vägen".

Allt är fullständigt vattentätt och väl skyddat, med tre lager; slitskydd, vattenbarriär och stötupptagande skum. Ingen kameraväska förutom hårda lådor som kostar några tusenlappar kan erbjuda denna typen av skydd.

Denna rymmer dessutom mycket mer, jag kan vid behov så in tre lager med utrustning, skulle jag skaffa en någorlunda kompakt bänkkamera skulle jag kunna få ner storformat + småbild + mellanformat i samma väska!
Kravet på väskan skulle vara att ska jag nu ta mig tiden att göra nått eget ska jag fan göra det ordentligt och se till att jag inte växer ur den.

Denna kostade mig runt 700-900kr i materialkostnad (jag hade en del hemma redan).

Jag har en extra ramryggsäck om nån skulle vara intresserad av att jag ska bygge en liknande åt dem.
 
Angående väska: Nej, det finns ingen väska som erbjuder god bärkomfort och är anpassad för kamerautrustning.
Det finns många som sägs ska ha god eronomi men det är endast i jämförelse med en vanlig skolryggsäck, ska du bära 10kg utrustning + friluftsutrustning för övernattning och mat så finns det ingenting.

Jag fick bygga eget:
http://picasaweb.google.com/fabian.gafvelin/Ryggsacksprojekt?feat=directlink

Du frångår regeln "tunga prylar närmast kroppen"?

Ett Leica bordsstativ räcker ganska långt ifall det bara skall hantera vidvinklar och korta telen.
Håller med Dave om lämpliga objektiv. Ytterst sällan man har nytta av supervidvinklar och långa telen.

Njut av färden så tar du bättre bilder.
 
Finns ett företag som säljer modifierade keltyryggsäckar som är ämnade för fotografer, de säljer också olika typer av fodral till främst storformatskameror, som är formgivna för att bäras i ryggsäckar.

Tycker man det blir för jobbigt att bära sina prylar kan man ju göra som Ansel Adams och helt sonika skaffa ett packdjur. I hans fall var det en åsna, men jag vet att det finns en landskapsfotograf som heter Steve Willard som använder sig av llamadjur. Lite i överkant kan man ju tycka, men vill man använda 8x10" kameror så får man väl offra sig.

När jag bodde på svalbard använde jag mig av en D80 och en 500C/M, ett fåtal objektiv samt ett stort stativ med 3 vägshuvud, jag var fantastiskt glad när snön kom och man kunde använda pulka istället för ryggsäck! :D

I likhet med Dave1 tycker jag man kommer långt på ett par fasta objektiv. Jag brukar nästan bara använda mig av normalen och ett vidvinkel. Tycker man får splittrat bildseende om man har för många. Men jag kör mest 6x7 och 4x5" så det blir lite andra fokallängder än de som nämns ovan.
 
Du frångår regeln "tunga prylar närmast kroppen"?

Ett Leica bordsstativ räcker ganska långt ifall det bara skall hantera vidvinklar och korta telen.
Håller med Dave om lämpliga objektiv. Ytterst sällan man har nytta av supervidvinklar och långa telen.

Njut av färden så tar du bättre bilder.

Hur jag frångår den förstår jag inte, det skull möjligen vara om du menar att man skulle byta plats på de båda paketen och ha den generellt lättare friluftsutr. underst.
Det går ju att göra ganska enkelt då det är en modulväska.

Det enda andra som jag möjligen kunnat se skulle förbättra bärkomforten än om man hade kamerautrustningen som ett lager grejer närmast ramen men det blir bökigare när man väl är framme och ska fotografera.

Och ska jag bara bära kameror i den sätter jag helt sonika ner kameradelen i friluftsdelen och lastar allt högt så får jag god ergonomi så. det är byggt så att den ska passa perfekt i den gröna säcken vid behov.

Jag ser framemot ljusare årstider så jag får använda den lite gran.
 
Jag bär min kamera framtill i brösthöjd i sin förvaringsväska.. Har ordnat med ett par karbinhakar och lite paracord att den hänger från D-ringarna på ryggsäckens remmar så att jag alltid kommer åt den.

En kamera ska vara lätt att komma åt, annars kommer man inte fota det man vill fota.
 

avslutad210712

Gäst
Jag bär min kamera framtill i brösthöjd i sin förvaringsväska.. Har ordnat med ett par karbinhakar och lite paracord att den hänger från D-ringarna på ryggsäckens remmar så att jag alltid kommer åt den.

En kamera ska vara lätt att komma åt, annars kommer man inte fota det man vill fota.

Bär på samma vis och fördelen med att kameraväskan sitter i ryggsäckens axelremmar är att då bär man med ryggsäckens bärsystem.

Har en Lowepro Toploader väska och har kompletterat den med deras bröstsele så jag kan ha med mig kameran när jag lämnar ryggsäcken i tältet och när jag kör med pulka.
 
I övrigt funderar jag på vad det finns för vettiga alternativ till fotoryggsäckar som är anpassade för kamerautrustning men ändå rymmer lite annat man behöver på dagsturer?

Jag kör med små separata väskor för objektiven och kameran. Jag har en liten väska som rymmer kamera + halvstort objektiv - The North Face är det, gjörs inte längre. Till större objektiv har jag LowePros "Lens Case", jag har den som rymmer ett 80-200/2.8. Dessa väskor stoppar jag ner i en större ryggsäck. "Riktiga" fotoryggsäckar är så bökiga, fula, dyra och klumpiga, dessutom kan man inte spänna på skidor på utsidan och dom går inte ner i kajaken. Och så ser man ut som du sa, vilket gör att man riskerar att bli tilltalad av den där tönten med dyraste EOS-kameran, 50/1.4, och basker som letar konstnärliga motiv på Coop.
Det svåraste är att hitta väskan till själva kameran. LovePro topload zoom brukar vara rätt klumpiga med massa madrasserade fack och annat tjafs, kanske har det blivit bättre nu efter digital-revolutionen, när man inte behöver ha filmrullar och annat med.
 
Vattentät förvaring??

Håller med om att man gärna vill ha kameran nära till hands och LowePros väska med bröstsele som avslutad210712 föreslog verkar som ett bra alternativ. Men ska man behöva möblera om varje gång det kommer en skur?? Som någon sa så verkar väskan madrasserad och lär ju suga åt sej en liter vatten vid regnväder. Hur löser ni det??

Själv förvarade jag kameran i en vattentät packpåse (Sea-to-Summit) med rullstängning under min senaste fjälltur. Den låg överst i ryggsäcken och det blev ett evigt ur-och-i plockande av kameran så fort jag ville fota lite. Ser inte att det skulle vara något bra alternativ att lägga kameran i en sån påse och sen ner i LowePro väskan, det bästa vore nog att skydda väskan på nåt sätt..?? Hur gör ni??

//Björn
 
Vattentät packpåse på bröstet.

Jag har gått med en vattentät packpåse på bröstet och det fungerar kanon, man syr en sele för packpåsen och sedan hänger den med öppningen uppåt, i denna har men en insats av liggunderlag som skyddar mot stötar.
Under gott väder kan man gå med väskan öppen som då bildar en "skål" var man kan lägga kameran, men givetvis har man den (slappa) kameraremmen runt halsen ifall man snubblar till.
Belastar inte nacken och kameran är bokstavligt talat under näsan på dig och det är bara rycka upp den för skott.
Detta gäller ju givetvis mindre kemeror som en dslr eller liknande.

I min väska hade jag Digitalt hus (Nikon D40+batterigrepp), Analogt hus (Nikon FG) och tre objektiv (Nikkor 18-55+Nikkor 24/2,8,+Nikkor 50/1,4) samt 6 filmrullar, extrabatterier, filter osv osv...En sådan där liten packpåse slukar mycket mer än man tror!

Jag hade säkert fått ner min mamiya645 med både normalglugg och vidvinkel om jag velat men då hade nog den mesta filme fått åka på annan plats i packningen.

Det var svårt att hitta en bild (man står ju oftast själv bakom kameran) men här bär min kompis ryggsäcken under en dagstur och får då även bära min brösväska.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/GuYABFW_jlk35lN-0wpyoQ?feat=directlink
(ni kan även kika runt lite gran för väskan figurerar i detta albumet på en del bilder var vi lagt ner väskorna, då ofta avhakad så den går att bära med sig på en lite fototur eller liknande)
 
Håller med om att man gärna vill ha kameran nära till hands och LowePros väska med bröstsele som avslutad210712 föreslog verkar som ett bra alternativ. Men ska man behöva möblera om varje gång det kommer en skur?? Som någon sa så verkar väskan madrasserad och lär ju suga åt sej en liter vatten vid regnväder. Hur löser ni det??

Jag har LowePro TopLoad zoom AW modell större, den har regnskydd inbyggt, och sjölva väskan ör i sig ocksåp impregnerad. Har klarat mig fin fint med det
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
donutz Komponering av kamerautrustning för fjäll och vardag Fototeknik 15
rangefinder vandring med kamerautrustning Fototeknik 10
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...