Komtesele vs vanlig klövja

Jag ska snart köpa hund, hämtar henne (samojed) om två veckor. Det är tidigt att köpa klövja nu, men det kan vara bra att se lite vad som finns. Jag har insett att de som rekomenderas av flest personer är Laika och Seleverkstedet. I en artikel (säkert 15 år gammal) läste jag om en person som höjde komteselelösning (norska namnet är komtesele, osäker på svenska) till skyarna. Hon menade att detta var det absolut bästa. Den styva komteselen gör att väskorna sitter där de ska, trycker inte, är inte i vägen för hundens rörelser och inte förflyttar sig. Enda nackdelen är priset, bara selen kostar nästan lika mycket som en komplett klövja. Säckarna borde inte bli något stort problem att göra själv eftersom det framförallt är selen som bestämmer hur den sitter, så totalpriset behöver inte bli så mycket högre om man är villig att spendera några timmer vid symaskinen.
Är det någon som har erfarenhet av komtesele? Är det överlägset bäst, eller har klövjorna blivit bättre de senaste åren?
Har någon tips på var man kan köpa väskor till komtesele eller vet någon var det finns bilder så man kan se hur de ser ut?
 
Hej!
Om jag fattat rätt så är "komtesele" detsamma som det vi på svenska kallar "loksele".
Riktigt varför man helt slutade att använda lokselar till draghundar för över 20 år sedan kan jag inte svara på men om de vore så mycket bättre så borde ju åtminstone någon som tävlar eller använder draghundar till mer extrema arbeten använda dom?
Jag tror att moderna material, konstruktioner och framför allt kunskaper om tillpassning har gjort lokselen antik och att köpa/tillverka en blir endast ett dyrt sätt att återupptäcka varför de slutade användas från början.
Men det är min åsikt och nu kanske jag får mothugg av någon som vet bättre!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
mnen Hon vill inte gå i klövja. Hundsport 7
Skorpan81 Klövja med HD grad C Hundsport 3
StyrmanKarlsson Klövja/dra hur gammal? Hundsport 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...