Cykla igenom Japan? ( Sapporo - Fukuoka )

he he he... undantag finns ^^ :)

Ne nu ska jag dra mig för kvällen iaf, kanske tittar in senare, iväg o piska storebrorsan på fifa 09 xbox360.

natti natti
 
Några fler tips om läsning på nätet

En lokförare från Newcastle som just nu cyklar den rutt som du pratar om
http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=3Tzut&doc_id=4838&v=7v
Kolla även på länkens gästbok, ser att det finns en kille där med några inlägg, Marcus Hill, som bor i Japan och har cyklat en hel del där. Registrerar du dig på siten så kan du om du vill komma i kontakt med honom och få tips.

Här en annan site http://www.japancycling.org/v2/

Angående flyget så man stramat till det och tar nu rejält betalt för cykeln om man flyger utanför Europa. Men flyg British Airways, där får man ta med en cykel gratis förutom ordinarie bagage, så länge det nu varar. http://www.britishairways.com/travel/bagsport/public/sv_se

Lycka till :)
 
Hej Thorn, hittade tillbaka trots allt. För trött att ens kolla på tv ( jobbat hårt i veckan) men läsa dagbok funkar =).

Jag läste igenom hans dagbok precis, engelsmannen menar jag, grymt intressant, fick helt ny bild av saker och ting. Stort tack för tipsen!

Nu ska jag bums i säng, natti.
 
Kom på en grej, hur ska man göra med Visa kortet, är det bästa att fixa ett extra visakort som man cyklar runt i skosulan med ifall man skulle tappa det?
Tror ni man kan undvika alla dessa mellanlandningar och köra på direktflyg utan att lägga ut alltför mycket mer pengar?

Man märker att det hela tiden kommer upp nya frågor och potentiella "problem" som man gärna vill försöka undvika
 
Extrakort är väl alltid bra men stoppa det i skosulan är milt sagt onödigt i Japan. Säkrare land att resa i finns inte. Har inte cyklat där men rest i jobbet.
Glöm inte att kolla bagagereglerna innan du bokar biljett T.ex SAS tar 1800 kr enkel väg för cykeln, liknande belopp får du betala på alla andra bolag förutom BA som jag nämnde tidigare, där det är än så länge gratis.
Men har du tur så kan du komma undan avgiften, det hänger helt på hur incheckningspersonalen reagerar. Men var beredd på att hosta upp pengarna. Det är så här det ser ut numera om man ska flyga utanför Europa ekonomiklass.
Om du söker på Japanlänken så kan du se att det finns en färja från Hokkaido till en ort 6-7 mil norr om Naritaflyplatsen/Tokyo så hemresan är ju enklast att göra från Tokyo.

En tanke om man nu tänker budgetera för höga avgifter är att varför inte lägga dessa pengar på en delbar cykel som går ner i en resväska. Då har man elegant kommit runt cykel/flyg problemet.

En av de vanligaste är www.bikefriday.com . De har även en försäljare i Tanumshede med två testmodeller. Okay de är dyrare än din presumtiva Scott men har du tänkt resa mera med cykel/flyg kanske det är värt att slippa den huvudvärken.
Lycka till :)
 
Scott SUB 30 är nu köpt, fick den för 4000kr, nypris 6000. 08 modellen. Fick även rabatt på tillbehör till cykeln, utrustning osv.

Nej vill inte köpa / sälja cykeln i Japan tycker det är alltför omständigt / opålitligt.
Första gången man åker iväg såhär långt så det räcker med problem som kan ställa till huvudvärk.

Thorn du säger att det beror på incheckningspersonalen.
Finns det inget annat sätt att kunna garantera att jag slipper denna avgiften?
Det där med Kreditkort osv, det litar jag inte på.
Japan är visst säkert land, men idioter finns överallt :)
 
Japan är visst säkert land, men idioter finns överallt :)
Ickejapaner i så fall! Har liksom Thorn oxå rest i Japan i tjänsten, det finns verkligen inte mycket att oroa sig för. Ska va att om man är i Roppongi (i Tokyo) en kväll och är alltför full... men som sagt, de enstaka som jag till närmelsevis upplevt som hotfulla där har varit utlänningar.

Köpa cykel skulle kunna vara ett problem (nu har du ju redan en), (normal-)stora storlekar finns inte att få tag på...
 
Oh... Har du någon bra sida och hänvisa till angående säkerheten tror du?
Jag vet att Japan är kanske säkraste landet i världen, hade varit kul och läsa om det dock :)
 
Hej

Japan är ju helt ofarligt, om man är lite ödmjuk och har lite känsla ! Själv så campade jag där i nästan 6 veckor -> om man hittar ett ställe som är lite off, när det börjar bli mörkt, och sen drar iväg rätt tidigt på morgonen, så är det ok !! Ibland kan man se business-guys in suits sleeping on the sidewalk or in the park - overtaken by booze on the way home from the Pub, No Problem !!

Jag tror att det är enklast att ta med sig allt, trixigt att behöva handla när man kommer dit, ev kan man köpa kartor på plats. Hur det är nu med flygbolag och baggage och så får man kolla in igen, min gamla trip funkade perfekt ändå, !! / Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.