Billig förstagångsbåt

Hej!
Jag börjar bli sugen på att skaffa mig en roddbåt för att ta mig ut i skärgården med min sambo. Vi håller gärna till ute i naturen och tältar gärna.

Jag söker en billig rodbåt som vi kan ta oss ut med på små utflykter och lite längre flerdagarsturer. Gärna bergagnat. Jag har ju sätt de fina båtarna på www.row.nu och de är lockande men jag tycker det för mycket pengar när det börjar dra iväg mot 30000 kr och mer. Jag har därför sökt runt på andra ställen och hittat nya båtar från 10000kr. Vad är skillnaden på till exempel en suvi 420 och båtarna från Row Scandinavia.

Ursäkta min okunskap när jag gör den här jämförelsen (jag förstår ju att det säkerligen är en himmelsk skillnad) men jag vill veta mer.
 
Suvin väger runt 75kg medans tex Explorern 35kg. Troligtvis är Suvin sprutade (Man använder en sprutpistol och sprutar laminatet) Explorern är handupplagd vilket ger ett tunnare starkare laminat. Och framförallt lättare Explorern kan du ta på biltaket.

Explorern har också ett glidsäte och kolfiberåror samt packluckor i gummi. Vad jag har förstått så är Suvi priset bara för skrovet

Suvin är mer en traditionell roddbåt av typen allmogebåt. Medans tex Explorern är mer ett sportredskap. Det är helt enkelt en fråga om hur man tänker använda båten som styr vad man väljer

Jag har inte rott Suvin men den ser fin ut och det är en populär båt så den funkar säkert fint

Hans Friedel
 
Suvin ser ut som en kopia av de gamla forsbåtarna. Där var bärighet i stävarna viktigt för att klara vågorna/valsarna i forsarna men det ger också en begränsning i toppfart. Förmodligen lättdriven i låga farter men jobbigare sen. Dubbla roddtofter användes i forsarna för att sitta uppströms och låta båten "flöjla" nedåt. I en fors är det bra men på en blåsig fjärd blir det fel balans i sidvind. I broschyren står det att kölen är jord av harts/sand. Man har alltså blandat polyester och sand för att få en tung och slitstark köl (och en plan innerbotten). Kräver släp som Hassex redan skrivit. Ett klinkbygt skrov - eller imiterat i plast - ger en styv sida men ger motstånd i sjön. En viss fördel är att det slår ner lite av sprutet från vågorna.

En glasfiberbåt eller kanot som hanteras försiktigt håller i minst 20 år och dubbla tiden med lite renovering. Kostnaden per år blir inte så hög om man ser det så. Försök att få prova båda modellerna och du kommer att se att trots vissa likheter så är egenskaperna väldigt olika.
 
Tack för snabba svar!

Tack så mycket för era snabba svar!

Jag har några frågor till!

Om tar Vagabond 4,7 som en annan jämförelsebåt (ha i åtanke mitt syfte: att använda båten för kortare och längre turer i skärgård istället för en kajak), hur fungerar den båten?

Finns Vagabonden som "dubbel"?

Vad kostar ett glidsäte och går det att sätt på "vilken båt som helst"?

Finns det speciella dubbelglidsäte eller köper man två separata och monterar?

Det är många frågor nu men det är intressant
 
Vagabonden är en singelbåt speciellt gjord för att vara säker i kust/havsmiljö. Att sen prototypen sjönk får nog tas med en gnutta humor istället för att se det som specifikt för båttypen.

P3030060.JPG


Bild av Vagabond från båtmässan i Älvsjö.

Explorer finns som dubbel men är inte självlänsande som Vagabond. Explorern lämpar sig därför inte för havsmiljö utan kustnära och lite bättre väder.

De dubbla roddenheterna kan lossas och man flyttar den ena till mittposition och ror sen själv.

Roddenheter/glidsäten kan köpas lösa och monteras i canadensare eller roddbåtar.

Största skillnaden mellan att ro och att paddla är vilket håll näsan pekar ;-)

Med kanot är det lättare att smyga längs stränder men roddbåten ger bättre gång över fjärdar - välj själv.

För priser och specifikationer gå in på:
http://www.row.nu/
http://www.batbyggeriet.eu/Liz.html
http://www.canadianclassicboats.com/

Läs också om tjejerna som ska ro till Gotland i sommar:
http://www.rowforlife.se/
 
Jag tyckte spontant det lät som att det är en båt som Suvi du ska ha. Vad jag förstått finns det ett antal liknande sådana båtar, även några med lite längre längd kring fem meter. Det gemensamma i formen är att det de är smala i aktern och alla är Finska tror jag...

Tyvärr har jag inte testat att ro en sådan båt, men jag är väldigt nyfiken på dem. Det jag är lite undrande över är hur man får till balanseringen och hur det fungerar att ro två.

Varför jag inte tycker att en Explorer är det naturliga valet är för att ni ska ut två personer. Då är en "riktig" båt mycket trevligare. Explorern är låg och rank (även om den visserligen är omöjlig att välta) och ska man vara två i den måste båda ro. Finns ingen direkt bra plats att sitta på annars.
 
Jag är absolut inget kunnig om rodd. Men jag har använt några (finska) båtar till förväxlingen lika den där Suvi 420, märket och modell har jag ingen aning om.
Jag upplevde dem som väldigt praktiska och trevliga men kanske inte som något för rekreationsrodd om man vill ha fart. Dock väldigt trevliga att fiska ifrån och lätta att manövrera i strömmande vatten. De var väldigt lättamanövrerade och lätta att ro i lägre fart men hadde inte så hög toppfart.
Är man två personer som fiskar från båten är den framflyttade roddarpositionen förövrigt väldigt bra då man utnyttjar båtens utrymme bättre och har mycket plats för prylar i mitten, samtidigt som man har gått om utrymme för både roddarens och passagerarens spöhanterande. Kankse inte helt topic dock :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...