Pulka+hund

Hur kopplar ni hunden till pulkan?
Jag har sett lite olika sätt, tex Hunden drar själv med skacklar. Eller att en person på skidor drar pulkan med hunden framför sig. Har också sett att man drar pulkan själv men hunden är också kopplad till pulkan med separat lina.
Vad föredrar ni?

http://www.wintercampers.com/wp-content/uploads/2008/12/tobboggan.jpg

http://www3.utsidan.se/engerstrom/bilder/2005-04-13SSCN0415.JPG

http://bp1.blogger.com/_0kazq2y-czA/R-aXpgp34jI/AAAAAAAAALk/zuRZlTt1mg4/s320/IMG_3379.JPG
 
Det mest vanlige her i Norge er i alle fall den siste varianten, med hunden i skjæker foran pulken, og meg selv etter i et tau hvis det går fort over islagte vann f.eks.

Det siste bildet viste dessuten en liten feil som jeg vil kommentere. Den bøylen som går over hundens nakke er IMHO helt unødvendig. På det viste bildet er det et gammelt rotting-drag som har begynt å miste den bøyen som skal holde draget over skuldrene til hunden. Slik det er nå, har jo hunden dragbæøylen i hodet, og det hemmer hunden.
 
Alla varianter

kan vara användbara.

Tänk t ex lössnö, eller brant nedförsbacke, knixigt spår etc då kan hunden behöva extra hjälp t ex med att dra styra eller bromsa pulkan.

Thure
 
Har oftast hundarna framför mig. D.v.s Pulka-jag-hund/ar
Mina hundar är dock vana vid linkörning samt vid att dra pulka så de vet vad de skall göra och vad mina komandon betyder. De tvekar därför inte när jag går/skidar bakom dem. I nedförsbackar om det går fort håller de lite åt sidan så jag kan"plocka upp" expanderlinan.
Detta är väl nästan en förutsättning om man vill ha hunden framför sig med tanke på stålkanter, pulka mm!

Fast ibland får även de gå lösa och njuta av det fina vädret!
 

Bilagor

  • 43[1]. tisda...JPG
    43[1]. tisda...JPG
    64.9 KB · Visningar: 1,488
Nu har vi övat lite. Det går helt ok. Linorna har jag för att bromsa lite när det går för fort.
 

Bilagor

  • DSCN1123.jpg
    DSCN1123.jpg
    57.6 KB · Visningar: 2,597
Jag rekommenderar definitivt att hunden drar pulkan och du själv åker efter med en expanderlina mellan dig och pulkan. Jag har gjort ett antal veckoturer i fjällen (med tältning) på vårvintrarna med två vorstehhundar med varsin pulka, och det har varit alla sorters före, ibland djupsnö och ibland skare, och det har aldrig varit några problem för hundarna att dra pulkorna med ca 30 kg i varje (det blir mycket packning när man tältar). Linan skall du helst fästa i framänden på pulkan. Om den sitter fäst i bakänden och du bromsar så lyfts gärna pulkan i bakänden och då välter den lätt. Om den sitter i framänden vid bromsning trycks istället bakänden ned och bromsar en aning.
För övrigt släpper jag oftast linan i utförsbackarna och låter hunden sköta bromsningen själv. Min erfarenhet är att hunden klarar det bäst själv.
 

avslutad210712

Gäst
Jag rekommenderar definitivt att hunden drar pulkan och du själv åker efter med en expanderlina mellan dig och pulkan. Jag har gjort ett antal veckoturer i fjällen (med tältning) på vårvintrarna med två vorstehhundar med varsin pulka, och det har varit alla sorters före, ibland djupsnö och ibland skare, och det har aldrig varit några problem för hundarna att dra pulkorna med ca 30 kg i varje (det blir mycket packning när man tältar). Linan skall du helst fästa i framänden på pulkan. Om den sitter fäst i bakänden och du bromsar så lyfts gärna pulkan i bakänden och då välter den lätt. Om den sitter i framänden vid bromsning trycks istället bakänden ned och bromsar en aning.
För övrigt släpper jag oftast linan i utförsbackarna och låter hunden sköta bromsningen själv. Min erfarenhet är att hunden klarar det bäst själv.

Nyfiken fråga men hur har hundarna klarat nätterna - har du haft filtar eller sovsäckar åt dem för de har väl knappast klarat det utan eller?
 
Jag har haft renskinn på tältgolvet och hundarna har haft täcken på sig och en extra sovsäck (öppnad) över sig som ett täcke.