Letar efter nån som kör Kickbike i Dalarna

hej o tack

Hej. tack för råd o tips.

Mr Koppels grej verkar okey men kommer en katt är det ju kört ändå. Ska prova använda vanligt koppel i början vi ev. fara.

Vi kommer träna på grusväg på ett berg utan trafik i början. Sen hoppas jag kunna köra längs landsvägen som är låg trafikerad.Men då måste hon vara säkrare än nu.

Jag ska testa vanlig cykel oxo med sänkt sadel kanske jag vågar.


Nu är det ett par grader kallt igen här o jag hoppas på snö.

ha en bra Onsdag. Nu ska vi ut i skogen Freja o jag / Frejas matte
 
Dragträning

Använder Cykel eller "Kickbike" liknande fordon för dragträning. Hundarna, högst två åt gången har X-back / nome sele och är antingen fästa i mitt midjebälte eller vid mittpinnen vid cykelstyret..

Varning !!! det är risk att linorna trasslar in sig i framdäcket. Risken kan minskas genom med en "Cykelantenn" om linan ör monterad.

http://www.huskypower.ch/bike_velojoering.html

Har du hunden i midjebältet har du problem med att linan fastnar i olika saker som man kan ha på styrstången.

Kikbiken har fördelen att den är lätt att kliva av och på. Men jag tycker den är vingligare och ostabilare än en cyckel.

Tränar endast på skogsvägar och kvartersgator med lite trafik. Gatorna undviks pga asfalten.

Springer låter dig ha sällskap med hunden men försöker du med en utbildad draghund kan det bli en intressant upplevelse har jag hör sägas av bekanta som testat.
 
min poäng också . Antingen dragträning på icke eller obetydligt trafikerade vägar för att lära hunden/hundarna koncentrera på uppgiften samt höger vänster stopp etc eller att motionera hunden på ett trafiksäkert sätt i varierande situationer.

Thure
Ok!
Med risk för att bli tjatig så vill jag då säga att jag tycker inte att springer är ett bra hjälpmedel för att lära en hund drag. Att ha hunden vid sidan av cykeln blir helt annorlunda än när den skall springa 2 meter framför dig. Risken är att man får svårt att få hunden att sträcka ut framåt i skidspåret och då får du börja om.
Hur tränar du "vänster" med springer? Cykeln är ju ivägen.
 
Min cykel är för hög.

Hej min cykel är för hög, når inte marken även om sadeln är i botten.

Fick kontakt med södra dalarnas draghundsklubb o de ska ha en prova på dag.Ska ring o höra om det är nåt för oss. Nu är det allt o lite lite snö igen, lite mer snö o skidorna åker på igen.
ha de frejas matte
 
Ok!
Med risk för att bli tjatig så vill jag då säga att jag tycker inte att springer är ett bra hjälpmedel för att lära en hund drag. Att ha hunden vid sidan av cykeln blir helt annorlunda än när den skall springa 2 meter framför dig. Risken är att man får svårt att få hunden att sträcka ut framåt i skidspåret och då får du börja om.
Hur tränar du "vänster" med springer? Cykeln är ju ivägen.

Håller med.

Motionera hunden med Springer kan man göra. För att träna drag, så ska de dra framför med nomesele / xback och ryckdämpare. Sista dagarna har jag kört på hård snö. Jag har förlängt draglinorna för att få lite längre bromsavstånd. Nackdelarna är dock klara. Mer swing i linan och större radie som hundara kan göra utfykter i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frejas matte Jag vet inte om hon är nån draghund... Hundsport 15

Liknande trådar