Letar efter nån som kör Kickbike i Dalarna

jo det känns inte.. blir lite skrajsen

Hej Igen.

Jag har testat min vanliga cykel men jag kände att jag inte hade nån kontroll och jag blev lite rädd.

Jag har en del träning kvar med Freja, hon blir galen när hon ser katter o rådjur och då bara drar hon.:( till skogs. Nu tränar jag nästan varje dag, gå kant och annat.Hon är suveränt följsam på lydnadsplan men jaktlusten är rättså stor. I för sig en fördel har jag förstått när man ska träna drag för det är väl jaktkusten man får gå på när man har en sån hund som jag som inte är en ren draghund.Vit Herdehund.
På markplan kan jag snabbt få stopp på henne medan på en cykel då åker jag nog i backen.

Så därför kickbike. Hur långt från Hedemora bor dina kompisar?

Jag skulle gärna vilja prova kickbike och få en känsla om det är rätt för mig.


ha de Carina
 
Skaffa en "Springer" och montera pâ din vanliga cykel.
Den funkar inte som draganordning, men ger utmärkt kontroll pâ hund och cykel vid konditionsträning. Den vänjer hunden vid o springa i sele oxâ.

Jag använde en nomesele med springerlinan monterad i dragöglan och sen ett kort koppel till halsbandet. Funkade utmärkt och ev sidosprâng dämpas av fjädern.

Brukar dyka upp pâ Blocket ibland.
 
Finns en par

olika fabrikanter av alternativ till Springer. Dessa är både lättare och billigare. Vi har både Springer och en som heter Walky Dog. Föredrar Walky Dog då en är betydligt lättare att ta av och på och fästet på sadelröret tar också mindre plats vilket kan vara nödvändigt om du har en mtb med växelvajern till framväxeln över horisontalröret och ned utmed sadelröret.

Visst kan hunden dra med Springer eller liknande no big problem.

Jag har en cykelsele (type en stoppad spårsele till hunden som skiljer sig åt från en Nomesele på det viset att dragringen inte sitter lika långt bak på hundens rygg vilket är bra då man har lite bättre koll på hunden om den plötsligt vill stanna eller vika av bakåt. På vår Nomesele finns det nämligen inte så mycket som stoppar selen att korva ihop framåt om hunden plöstligt saktar av eller stannar.

Samtidigt blir det inte lika lätt för hunden att ta sig snett framför framhjulet i och med att det inte finns lika mycket spel i selen. Att hamna framför framhjulet och vika av åt sidan är det värsta hunden kan göra IMHO. Det gjorde vår Samojed när det dök upp en vildkanin. Som tur var så blev ingen skadad men en snygg vurpa i lös sand blev det.

Thure
 
Presis Thure, vi har en annan variant oxâ, som är mer rakt utstickande pâ sidan av cykeln, men jag vet inte vad den heter.
Vi har oxâ använt vadderad spârsele, ,men med lilla luddet funkar den sämre.
Problemet med hundens placering och risk för att den kommer framför framhjulet är anledning till att jag använder halsband och kort koppel, iallafall till hunden "kan cykla".
 
Glömde det viktigaste

Presis Thure, vi har en annan variant oxâ, som är mer rakt utstickande pâ sidan av cykeln, men jag vet inte vad den heter.
Vi har oxâ använt vadderad spârsele, ,men med lilla luddet funkar den sämre.
Problemet med hundens placering och risk för att den kommer framför framhjulet är anledning till att jag använder halsband och kort koppel, iallafall till hunden "kan cykla".

Jag har hunden fäst med selen i cykeln men hunden har ett vanligt mjukt icke strypande halsband med ett textilkoppel som jag kontrollerar med höger hand också. Det är väsentligt att strama upp detta när man till exempel möter en hund eller katt osv.

Thure
 
Skaffa en "Springer" och montera pâ din vanliga cykel.
Den funkar inte som draganordning, men ger utmärkt kontroll pâ hund och cykel vid konditionsträning. Den vänjer hunden vid o springa i sele oxâ.

Jag använde en nomesele med springerlinan monterad i dragöglan och sen ett kort koppel till halsbandet. Funkade utmärkt och ev sidosprâng dämpas av fjädern.

Brukar dyka upp pâ Blocket ibland.

MR-koppel har en variant som ÄR GJORD för att dra med.
http://www.mrkoppel.se/ Titta under tillbehör.
Den sitter framtill på cykeln men placerar ändå hunden på "insidan".
För att träna drag så förordar jag att fästa draglina med expander i styrstången/ramen och köra som vanligt.
Det blir samma situation för hunden oavsett om du kör cykel, skidor eller släde.
 
mrkoppels cykelhållare

hindrar knappast hunden att dra snett mot vänster framför cykeln vilket typ Springer gör.

Thure
 

Bilagor

  • cykelh_llare.jpg
    cykelh_llare.jpg
    3.3 KB · Visningar: 495
Jag har hunden fäst med selen i cykeln men hunden har ett vanligt mjukt icke strypande halsband med ett textilkoppel som jag kontrollerar med höger hand också. Det är väsentligt att strama upp detta när man till exempel möter en hund eller katt osv.

Thure
Jag, liksom många andra kör två hundar fästa med draglinorna i styrstången. Det går alldeles utmärkt om man är lite alert. Det händer att det dyker upp älgar, rådjur och katter i vägkanten och det går bra att få stopp med en mountainbike. Det värsta är om de skall "bakåt". Då kan det hända att man måste lägga cykeln ner men bara man inte släpper så går det bra.
Men vi kanske talar om olika saker här. Ni kanske menar att motionera hunden i befolkade områden medan jag, och som jag uppfattar Frejas matte, menar dragträning på lågtrafikerade grusvägar.
 
Precis

min poäng också . Antingen dragträning på icke eller obetydligt trafikerade vägar för att lära hunden/hundarna koncentrera på uppgiften samt höger vänster stopp etc eller att motionera hunden på ett trafiksäkert sätt i varierande situationer.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frejas matte Jag vet inte om hon är nån draghund... Hundsport 15

Liknande trådar