Är förvirrad, hur börja...

Alltså det jag undrar är.:

Kan jag åka skidor med henne direkt o massa beröm när hon drar eller ska jag ta henne i sele o vanligt koppel först o gå längs smalt spår o massa beröm när hon drar , för att vänja henne vid att dra o selens tryck ??

Jag är förvirrad. Fått flera råd o ala är olika..hjälp! JAG vill så gärna gör rätt från början så jag inte sabbar det hela så hon inte alls vill.

Men första 2 ggr då var hon direkt i koppel i ett ganska smalt skidspår o då drog hon en hel del o var jätteglad så det kankse är lättare med skidor i ett smalt spår än spark på isen utan spår...


Jag ska ringa Annika i dag igen o se om hon har tid att berättta. ha de! frejas matte
 
Hunden har mycket lättare att följa ett spår än bara ute på öppna ytor som isen.
Har du nån som redan kör hund i bekantskapskretsen kan ju den åka före dej några minuter,då har ju hunden ett attraktivt mål framför sej.
 
hej Brigas

Hej.
Ja Jag förstår. Har kört på skidspår och på isen längs ett spå o det gickl riktigt bra. Vilken skillnad när man har rätt grejor. Nästan inget trassel.

tack frejas matte
 
Jag började med att springa med min jakt labbe. Hade bara en vanlig spårsele på och sen knöt jag fast kopplet runt midjan på mig själv. Det blev naturligt att hon sprang direkt framför mig och höll kopplet sträckt hela tiden, sen är det bara att öka på långden på kopplet/linan hela tiden.

Det viktiga är att få hunden bekväm i att du befinner dig direkt bakom hunden. Tänk på att vara vaksam när du börja springa med henne så du inte av misstag ramlar över henne bakifrån (t.ex. om hon stannar framför dig och du inte hinner med). Jag hade det problemet med min förra hund att hon helst ville springa längs min vänstra sida för att hon va rädd at bli påkörd med skidorna.
 

Liknande trådar