Jag vet inte om hon är nån draghund...

Det går framåt!

Varit på isen 2 dagar i rad och hon gillar att dra i början när hon är ivrig går det fort men sen brukar hon nästan stanna minsta lilla motstånd i selen och idag: provade jag att sparka varannan och hon fick lite motstånd som var jämnt och hon drog i slutet bra länge. Jag tror detta kan bli nåt!! säger en glad Frejas matte
 
En ganska bra grej är att börja med att låta hunden dra ett däck. Jag monterade en krok i ett vanligt bildäck och kopplar sedan fast draglinan i det. Det gör att hunden sätter "dragmuskler". Jag hade lite problem med min hund i början (på skidorna) att hon drog som en galning men tröttnade efter en stund. Efter att jag tränat med däck några månader är det som en helt annan hund! Dessutom får hon dra däcket när vi är ute och springer, det är ett perfekt tillfälle att träna in höger och vänster (eller vilka kommandon som önskas).
 
Draghundsämnen

Med min relativt begränsade kunskap men tilltagande praktiska erfarenhet av draghundar kan jag konstatera följande:Tre kullsyskon Vorstrar:en som är en äkta stor draghundstalang som aldrig visat sej på tävling(men borde få göra det):stark,snabb,uthållig och dragvillig.
Bara framåt gäller,kan möjligen hälsa lite på den han springer om,sen är det hög fart igen.Renar är bra draghjälp när dom springer framför en på spåret.
Viker de av eller finns på sidan av;inte intressanta.
En annan tik,springer allt hon kan och lite till för att komma ikapp eller hänga med,men absolut inte gå ifrån,sällskap vill hon ha,springer rätt bra ensam ändå,men inget äkta eget driv trots att hon kan springa fort.
En annan hanhund,springer rätt bra med den andra hanhunden,men kan hålla sin egen takt.Det som är intressant är allt som finns på sidorna,renar,lukter etc,hoppar av spåret och kollar.
Så olika de kan vara trots samma gener!
 
Intressant!!

Hej.
Kul att höra hur ni gör och hur olika dragvilligheten kan vara i samma ras..

Vi fortsätter som innan , några ggr i veckan på skidor eller spark och hon drar, det är som om det ramlat ner en polett ! När hon är selad och linan i min krok och jag tar fram sparken blir hon jätteglad och studsar och sen drar !! hon rätt bra hela turen med några nos stopp.
Det är jätte roligt! Jag tror hon tycker det är skönt att jobba!

frejas matte :)
 

Liknande trådar