köpa boxer/ kostnader?

Hej.

Jag har bestämt mig för att skaffa en boxertik, för det verkar vara den perfekta hunden för mig.

Men innan jag gör det så har jag några frågor om kostnader per år angående försäkring, foder, vetrinärskostnader och övrigt tillbehör?

Sen finns det ju foder i många olika prisklasser, men jag tänker självklart ha kvalitetsfoder till min hund, inte av den allra dyraste sorten kanske. men ja. Någonstans mittimellan.

Mvh Sofie
 
agria har jättebra information på sin hemsida http://www.agria.se/ exakta priser och råd&tips till nya hundägare. köper du på en seriös kennel så kan dom dessutom svara på alla frågor som är rasspecifika för ditt val av hund, kan dom inte svara seriöst så köp på en annan kennel.. boxer är en speciell ras och var extra noga med val av kennel, du köper inte bara hunden utan även människorna som avlat fram just din hund.
 
Tack! Jag hittade mycket bra information om försäkringar, men jag funderar fortfarande lite på hur mycket foder som går åt per månad/år?

Så som första året till hunden är vuxen?


Mvh Sofie
 
Vad kostar det att ha hund, betydligt mer än man tänkt sig...
Allt är ju relativt men någon hundinstruktör sade en gång att räkna med 20.000 första året och 10.000/år i fortsättningen.
Hur mycket foder som går åt och vad det kostar är ju varierande med vilket foder man väljer men valpfoder är ju dyrare än "vanligt" foder så det blir billigare med tiden.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fmenusection%3DDinapengar%3BDinapengarNyheter%26ArticleID%3D2006%255C09%255C08%255C1356

http://www.dogman.se/hund.php?val=hund
 
om jag räknar på en boxer tik på runt 25kg.. (lite på sin höft)
6 säckar foder per år, premiumfoder kostar 700kr per säck ger - 4200kr/år
försäkring - 4100kr/år
medlemsavgifter - 500kr/år
kursavgifter - 600kr/år
veterinärkostnader - 1000kr/år
medicin - 1000kr/år

borde landa på runt 1000kr/månad för en vuxen hund om inget oförutsett händer..
 
1000kr/mån

Det stämmer ganska bra för oss med 1000kr/mån för vår flattik exkl vetrinärskostnader. Räknar man sen in bilkostnader blir det betydligt mer.
Beror givetvis på hur aktiv man är med hunden och vilka aktiviteter man sysslar med.
Vi kör drag, lydnad och jakt och lite annat, men har och andra sidan tillgång till billigt foder.
Vill du inte vara med i organiserade klubbar och träningar så borde inte kostnaden bli mer än kanske 5000
 
Vad en kostar hund är svårt att svara på.

En sak är säker inköpspriset blir i längden en liten utgift relativt sett.

Kan dra mina kostnader för vår Vorsteh hane som vi skall försöka få till jaktchampion.

Inköp: 9500 kr
Resa till uppköparen med valpträffar 4 st á 100 mil tor: 6000 kr
Diverse hundartiklar, dummies, apportvilt, dragsele, täcke, godis, koppel, halsband etc.: 4000 kr
Prov: 300-450 kr st, plus resa. Cirka 4 prov om året i tre år: 12000 kr
Försäkring: 1900 kr
Mat: 1000 kr i månaden (Pga. av hans förmåga att släppa väder äter han Hills sensitive stomach, vilket blir dyrt med en energikrävande hund på 35 kg)
Kurser 500-1000 kr per kurs.
Övrigt:2000 kr/år

Så en hund kan bli hur dyr som helst.

Var till exempel nere i Skåne denna vecka för vårträning på rapphöns och fasan.
Resa 2000 kr, boende 700 kr, träningskostnad 1500kr.
Totalt cirka 3000 kr för två dagar med hunden.

Så hittills har vår lilla kille kostat oss cirka 50000 kr på 2,5 år plus jaktresor.
Vi har även en borderterrier som nu är fem år och hon har nog kostat hos max 35000 kr.

Så allt beror lite på vad Du skall använda hunden till och vilka intressen Du har.

/Jonas