Bästa hundskon / klövjeväska?

Jag ska nog till fjällen i sommar och har tänkt köpa en klövjeväska från snowdogs.se. Jag har inte sett väskan i verkligheten, men får en riktigt bra "feeling" av den!

Tasskydd/skor däremot så vet jag ännu inte vilka jag ska ha. Funderar på att sy egna, men har kikat på denna hemsidan: http://www.snoetroll.com/HundtillbehörBooties svensk.htm
Vet inte hur skorna fungerar när det är väldigt vasst. Men de är billiga i inköp och värt att testa!

Förövrigt är jag inte imponerad av de skor som finns i djurbutiker, de som jag har erfarenhet av är riktigt kass.
 
Midjebälte med expanderlina kopplat till klövjeväskan

Två saker är praktiska:

a) Att fickorna är förstärkta framtill. En medelstor hund med mankhöjd upp till 50 cm nöter fickorna konstant mot ris och stenar. En dåligt konstruerad väska kan nötas ut på några dagar.

b) Ett fäste längst bak som man kan koppla en expanderlina i. Det är skönt att ha bägge händerna fria under vandringen och slippa hålla ett koppel hela tiden. Vi använder lina och midjebälte från Björkis men lämnar dragselen hemma.

En vuxen hund kan bära ca 1/3 av sin vikt. Om man använder torrfoder packar man det portionsvis i plastpåsar så det blir vattentätt. Fördela vikten lika på bägge sidor. Vatten behövs inte bäras, det hittar hunden överallt.

Vi har aldrig använt hundskor på barmarksvandringar. Oavsett underlag har våra hundar aldrig skadat sig eller slitit ut trampdynorna. Däremot kan hundskor behövas på vintern så att inte snö och is fastnar under trampdynorna. Det irriterar hunden som behöver stanna ofta för att gnaga bort isklumparna.
 
Lite sent skriver jag ett svar på frågan om klövja och tossor. Eftersom du redan bestämt dig för väska så kanske det är för sent att komma med kommentarer. Men utifrån vad jag ser på bilder när klövjan sitter på olika hundar samt när man klämt och kännt på väskan i butik så är mitt intryck att tyngdpunkten hamnar för långt bak på ryggen, precis som en tidigare skribent i tråden påpekade. Men med en någorlunda vältränad hund som inte bär för mycket och dessutom går i lättvandrad terräng, som Abisko-Keb är (nu utgår jag från att det är längs Kungsleden vandringen sker) så bör hundens rygg inte ta stryk. Men med en sån konstruktion på väskan ska man nog undvika att hunden gör annat än går, tex att hoppa ner från stenblock är nog inte att rekomendera (typ passage via Mårma exvis).

Någon nämnde att man kan ta av väskorna vid vad. Nu finns det ju inte så mycket till vad längs med den där sträckan, men min erfarenhet är att minahundars olika klövjor är att dom är utmärkta flythjälpmedel för hundar. Så jag upplever dom bara som hjälp vid vad.

Till frågan om tossor så tror jag inte du ska behöva några sådana om din hund är tillräckligt motionerad hemma vid. Här är det nog också ett plus om hunden gått mycket på asfalt/grusvägar för att vänja trampdynorna. Jag har sommartid bara behövt tossor en gång på en hund. Men jag misstänker att det då berodde på att vi varit ute i 7-8 dagar med konstant blå himmel och stekande sol så marken var både varm och snustorr. Och då menar jag inte torr och behaglig utan torr så där som att allt ris var brunbränt och sprött och rev duktigt i trampdynorna.

/Jesper
 
Oki, tack för svaren i tråden.
Som jag tidigare skrivit så är väska inköpt och provad, den sitter bra och ger hyfsad fördelning av vikten över frambenen.Det är en kompromiss mellan tyngdpunkt och rörelsefrihet för skuldrorna. Den kommer att funka utmärkt för den lilla last den skall ta. Hon får bära sin mat för 5-6 dagar, packad i skitpåsar, så gör dom dubbel nytta.
Tassarna är tåliga och hunden är hyfsat vältränad, som jag tidigare skrev, frågan om tass-skydden gällde ju hurvida det var vasst underlag någon del av sträckan som innebar risk för skärskador.
Hitills har vi varit förskonade från skärsår vid ruinsök, industrimiljöer och allt annat konstigt hon utsätts för, men långt ifrån hjälpen vill jag ha en liten extra säkerhet om olyckan är framme.
Men det får bli de jag redan har, de flesta jag tittat på är rätt dåligt sydda med konstiga sömmar o veck.
Förhoppningsvis ska dom ju aldrig komma på.
 

Liknande trådar