Hur börja dra?

Halsband vs Sele

Hej!

Om hunden ska dra dig när du åker skidor tycker jag absolut att du ska använda ett vadderat nome dragsele i rätt storlek för din hund. Har man otur kan hunden få allvarliga skador i nacke och rygg om den drar med nacken istället för med ryggen och med hela kroppen.

Om din hund är rädd för selet, en reflexväst eller någon annan utrustning kan det gå att träna bort detta med hjälp av klicker och belöning. Man kan då börja med att du klickar och ger belöning (godis eller leksak) när du tar fram selet - utan att hunden behöver ta på sig det. Sedan kan du gå vidare till att klicka och ge belöning när du sätter på hunden selet. Träna gärna förväg genom att sätta på selet på någon annan hund så att du vet hur man gör. Det är viktigt att själva påselningen går snabbt och smidigt så att din hund inte tycker att detta är jobbigt. I några dagar kan din hund få ha på sig selet under vanliga promenader och under denna "inlärningsperiod" kan du kan fästa kopplet i halsbandet istället för i selet. Kom ihåg att klicka och ge en riktigt bra belöning varje gång du tar på hunden selet så att din hund upplever det som något positivt. Om hunden fortsätter att visa rädsla eller ovilja är det bäst att inte låtsas om det. Om man visar för hunden att man märker av hundens osäkerhet händer det lätt att osäkerheten förstärks och blir värre.

När din hund verkar tycka att det är OK att ha på sig dragselet på vanliga, roliga promenader kan ni börja träna drag tillsammans och du fäster då draglinan i selet istället för i halsbandet. I början kanske din hund inte vill springa framför dig men om du är konsekvent och berömmer hunden när den gör rätt och har tålamod när den gör fel brukar de flesta hundar så småningom tycka att det är roligt att arbeta i sele.

Lycka till !!
 
Sele vs halsband

Tusen tack för tipset.
Jag kan försöka med klicker, för han är inklickad.
Ibland så tror jag inte att det skall funka för han har ju i två års tid fått haft på sig sin reflexväst, samt en hel del spårsele. Två år!!! Det är ju ganska lång tid....Vill inte ens ta godis med sele/relexväst på.

Men skam den som ger sig, jag skall testa...kanske NÄSTA år att det går...

Tack så mycket.
Anncha
 
Det gick ganska bra

Hehej.

Har testat att dra på skidspår med husse som lockbete och det gick bra,
himmel vilken fart hon fick.Jättekul!
Sen testade vi på ett spår på sjön och hon fattade där oxo men det gick inte fort förrän vi fick en annan hund som lockbete wow. vad kul.
Nu har snön tinat bort o det är inget kul att vara ute idag tycker jag. Hoppas det blir kallare snart igen. Tusen tack för alla råd mvh frejas matte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson När får valpen börja dra? Hundsport 4
Frejas matte Är förvirrad, hur börja... Hundsport 4
StyrmanKarlsson Klövja/dra hur gammal? Hundsport 2

Liknande trådar