Behöver klövjeväska och tasskydd fort!

Okej, har lite halvbrådis här.. innan 8:e augusti behöver jag skaffa en ny klövjeväska eftersom jag råkade skänka bort den förra som var lite för stor. Hade tänkt att det skulle vara en lätt sak att hitta nya vettiga väskor, men icke.

Det jag hittat hittills som verkar närmast vad jag tänkt mig är dessa:
http://getout.se/index.asp?item=13000

Någon som har ett bättre tips? Botten på väskan får hemskt gärna luta framåt så packningen (dvs hundens mat) automatiskt hamnar i främre delen av väskan. Mjuk och fin för att undvika skavsår. Fäste för koppel.. osv.

Dessutom råkade hon skada ena tassen förra helgen (skärsår), så nu behöver jag tasskydd också. De man hittar på djuraffärer verkar mest vara tillverkade för att inte farmors knähund ska skada däcket. Inget ont om varken farmor, knähundar eller seglare, men min hund sliter ut denna typ av tasskydd på en vecka i stan, så de lär knappast hjälpa i fjällen.

Dessa har jag tittat på flera gånger och de verkar sjukt hållbara, men priset är lite högt..
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=51251

Visserligen är inte priset per tass högre än de jag hittills köpt, men det känns onödigt att köpa fyra st för att använda dem i några dagar. Missförstå mig inte - jag köper dem om de passar och jag inte hittar andra som är billigare, men jag hittar inget alls så jag behöver tips på alternativ.

Jag såg jokkes variant som var minst sagt rejäl, men tyvärr passade de inte alls på min tiks baktassar. Nackdelen med blandras är att hon tydligen har helt unika proportioner..

Postorder/webbutik funkar såklart jättebra, men eftersom passformen är viktig provar jag gärna direkt på henne och har inga problem att åka långt för att hitta rätt modell.

Jag vet att det har funnits tips i både hundsportsdelen och fjällvandringsdelen av forumet förut, och jag har kollat dem.. men jag behöver fler tips!
 
(kanske ska tillägga att tex Sundpros klövjeväska för 2900:- säkert är jättebra men en aning över budgeten. Smärtgränsen ligger strax över en tusenlapp men är flexibel.)
 
Hundskor

Letade oxå hundskor ett bra tag innan jag hittade något som verkligen passade och höll någon längre tid. Jokkes o nordströms som jag prövat är ungefär lika effektivt som att själv sätta på sig plastpåsar på fötterna när man ska ut....

Skon heter Neopaws och säljs i sverige av företaget www.arttex.se ligger i pris på 350kr /paret inklusive frakt.
Vet man efter en beställning vilka skor som passar kan man få dom bra mycket billigare om man beställer utomlands från http://www.neopaws.com/ eller http://houndsaroundtown.com när man köper flera par åt gången. Behövs om hunden använder dom dagligen håller dom 3-4 månader tills sulan är nedsliten.

I sverige finns bara vintermodellen i neoprene vad jag har sett. Sommar modellen som jag använder nu är gjord av någon typ av nylon nät som torkar väldigt fort och ventilerar tassen. Skulle nog rekommendera den för en längre sommar tur. Men du hade ju lite ont om tid....

Om du beställer: Tänk på att dom är rätt stora i storlekarna. Tasschemat som finns på hemsidorna stämmer inte riktigt . Till min normal stora schäfer hane har jag L på baktassarna.
Vintermodellen verkar lite större och sitter lite sämre än sommarmodellen men är det aktuellt får du väl pröva dig fram.....
Skulle nog oxå råda dig till att använda bägge skorna även om han bara har ont i ena tassen. Risken att han belastar tassarna snett speciellt om han har klövjeväska är nog överhängande....

Var lite besviken på djuraffärerna där jag bor. Pipdjur i tusentals färger, hundkläder ( då menar jag inte täcke utan KLÄDER )och tusentals andra saker man inte behövde men skor var det lite sämre ställt med:
-Tja, vi har den här modellen i fleece och vi har den både i Small och X-tra Small.......
Lycka till!
/
 
Senast ändrad:
Letade oxå hundskor ett bra tag innan jag hittade något som verkligen passade och höll någon längre tid. Jokkes o nordströms som jag prövat är ungefär lika effektivt som att själv sätta på sig plastpåsar på fötterna när man ska ut....

Skon heter Neopaws och säljs i sverige av företaget www.arttex.se ligger i pris på 350kr /paret inklusive frakt.
Vet man efter en beställning vilka skor som passar kan man få dom bra mycket billigare om man beställer utomlands från http://www.neopaws.com/ eller http://houndsaroundtown.com när man köper flera par åt gången. Behövs om hunden använder dom dagligen håller dom 3-4 månader tills sulan är nedsliten.

Jo, jag var in på den sidan och kollade, och de verkar helt okej. Enda nackdelen är att det verkar vara dåligt med (=ingen) butiksförsäljning och att jag inte riktigt har tid att prova mig fram.

I sverige finns bara vintermodellen i neoprene vad jag har sett. Sommar modellen som jag använder nu är gjord av någon typ av nylon nät som torkar väldigt fort och ventilerar tassen. Skulle nog rekommendera den för en längre sommar tur. Men du hade ju lite ont om tid....

Om du beställer: Tänk på att dom är rätt stora i storlekarna. Tasschemat som finns på hemsidorna stämmer inte riktigt . Till min normal stora schäfer hane har jag L på baktassarna.
Vintermodellen verkar lite större och sitter lite sämre än sommarmodellen men är det aktuellt får du väl pröva dig fram.....
Skulle nog oxå råda dig till att använda bägge skorna även om han bara har ont i ena tassen. Risken att han belastar tassarna snett speciellt om han har klövjeväska är nog överhängande....

Just. Bra tips! Läste några trådar från Kebnekajsetrakten igår och det var flera som pratade om blödande tassar, så just nu lutar det faktiskt åt en full uppsättning.

Var lite besviken på djuraffärerna där jag bor. Pipdjur i tusentals färger, hundkläder ( då menar jag inte täcke utan KLÄDER )och tusentals andra saker man inte behövde men skor var det lite sämre ställt med:
-Tja, vi har den här modellen i fleece och vi har den både i Small och X-tra Small.......
Lycka till!
/

Jo.. det är tyvärr lite så det ser ut. Djurmagazinet här i stan (Norrköping) säljer en hundsäng i guld (!) för runt 700000, och det är tyvärr inget skämt.
 
Det blev faktiskt samma märke på båda: Granite Gear. En röd klövjeväska i stl M och fyra tasskydd, också i medium.

Klövjeväskans rem som går över bringan är tyvärr ofodrad, vilket orsakade lite hårbortfall. Dock bestämde hon sig för att börja fälla veckan innan avfärd, så det spelade säkerligen också in. Jättekul förresten att tälta med en hund som fäller.. :p Jag tänkte sy en fleece-tunnel att trä remmen genom inför nästa vandring.

Tasskydden är lite luriga att få på men sitter sen kvar bra. Använde dem bara en halvdag där det var som värst, och de verkar inte ha förvärrat situationen iaf. Svårt att bedöma om det skulle ha blivit någon skillnad utan dem, men det var skönt att de var med iaf.

Hur som helst - tusen tack för alla tips!
 

Liknande trådar