Draghund Rottis/Schäfer?

Jag har skaffat min första hund. En blandning mellan rottis och schäfer, en hane på 18 månader.

Vet att det inte är någon draghund men tror att det vore bra för hans energi som är enorm.

Vad ska han dra och var köper man bra och billiga selar? Måste man röntga höfterna först innan man gör sådant? Lite nybörjare här ;)

BTW: Hittade en snygg sida enligt han som gjort den och det tyckte väl jag med förutom att det tog en halv minut att ladda förstasidan, hehe. Om en schäfer som såg ovanligt bra ut för att vara schäfer. Tror att han hade ett litet schäferforum där med, kanske ska kolla igen.

www.justins.se
 
Har bara använt mig av cykelselen och expanderkopplet från Mr koppel men är mycket nöjd då min alaskan malamute drog sönder dom vanliga selarna man hittar i djuraffärer det var stålringen på två selar som öppnade sig
http://www.mrkoppel.se/
 
han är för det första inte färdigväxt i kroppen, inte börja med för hög kroppslig belastning. för det andra så är drag inte rätt sätt att sänka energinivån hos en hund av den typen, det enda du skapar är en energisk hund med bra kondis, det du vill göra är att arbeta med honom, spår, uppletande med mera med mera, sök upp dina lokala brukshundsklubb och anmäl dig på en kurs. din hund måste få arbeta med huvudet..
 
Fast 18 månader (ibland 15) är ju minimigränsen för draghundstävlingar. Och dit kommer ju hundarna inte otränade. Fast i sig håller jag med Patric du måste börja försiktigt. Hunden blir som sägs bara snabbare och dragvilligare om du lyckas träna den bra. Det sistnämnda är inte alltid så lätt som man tror ;).

Såvida du inte verkligen vill ha en draghund är nog brukshundsklubben ett bättre alternativ. Men du kan ju likväl träna den att kunna följa med på cyckelturer. Och ska du ha kontroll över den ska den kanske hellre springa brevid dig än framför dig.
 
precis, det ena behöver inte utesluta det andra så länge man förstår vilket resultat man får, med en väldigt livlig "högt tempererad" hund så är det bra att trötta ut kroppen innan man börjar med huvudet så att säga..
 
Rottis som drag hund

jag tycker att du ska kontakta Björkis i Kiruna, där får du hjälp med selar o bra utrustning,
Röntga gärna hunden innan,Bra för dig, bra för hunden och även uppfödaren, på 70 0 80talet var rottis vanliga i draghundsspåren, Stabila trevliga killar, Försök ä'ven få tag i dragHUndkörnings så börjar vi av Börje Andersson, Albert Falk på Antikvariat, en bra bok.
 
Liknande trådar

Liknande trådar