Med kopplad hund i Sarek

Har själv vissa synpunkter och funderingar kring att det är förbud mot att gå med KOPPLAD hund i nationalparkerna men har bestämt mig för att följa lagar och bestämmelser och tänker inte säga åt någon annan att de skall ta med sin hund in i parkerna eller säga att jag tycker att förbudet är lite tokigt. Ett problem om man tillåter kopplade hundar i parkerna är att det garanterat kommer att finnas människor som anser sig ha sådan koll på sina hundar att de kan gå med dem okopplade vilket med all sannolikhet kommer att leda till störningar på både djurliv som på renskötsel.

Fast finns det inga djur och renar i Norge? Eller de är kanske inte så lätt skrämda? :(
 
Jag tycker det är otroligt fånigt, men det är bara att snällt gå i statens koppel och lämna vovven hemma... eller gå någonstans där man får ha hund.

/Ulf
 
Hej Christian

Varför det?

Mvh
Calle

Om du tycker reglerna är fel. verka för att ändra dem, bryt inte emot dem. Du ville ha synpunkter på dina funderingar kring regelbrott, och jag gav dig vad jag tycker.

Vi har regler och lagar som är skapade i ett demokratiskt samhälle. Om du har en anna åsikt så får du propagera för din. Annars är det lag/regeöbrott och såna ska bestraffas.

Christian, som nu åker till Norge en vecka och inte kommer svara på detta under den tiden;)
 
Hunder i nasjonalparker.

Takk skal du ha Christian, det var presis det jeg ville frem til. De som ikke synes det er greit å la hunden være hjemme når de går på fjelltur, kan komme til Norge. Her er det ingen slike begrensninger. Så kan bare de svenske nasjonalparkene være der de er, noen besøk fra hundefolk får de jo ikke.

Jeg er til en viss grad enig med de som hevder at det vil sikkert hende at noen hund vil springe løs når man tillater hunder i bånd. Men det idiotiske er jo at det finnes masse løse hunder inne i parken. De tilhører samene, og ingen må fortelle meg at en hund som samene har ikke tar og jakter på rypekyllinger eller hareunger eller slikt hvis den ser dette. De er nok trenet på å ikke jage reiner, men annet dyreliv får nok merke at hunden har sine instinkter i behold.

En annen sak er jo at hunder som bærer kløv ikke på samme måte er fri til å springe, selv om den skulle være løs. Selv laster jeg min hund med ca 10 kilo, han veier 30 kilo. Tenk selv hvor mye en 30 kilos sekk senker farten for en person på 90 kilo, så har du omentrent det som er hundens kapasitet til å springe etter dyreliv når den har kløven på. Men selv ikke kløvhunder er jo tillatt.

Hvorfor man har gjort unntak fra reglene mot hunder i bånd slik at man kan gå etter Kungsleden, er vel for å få litt inntekter fra hundefolk langs denne. Hvis det var så farlig med hund ellers i parken, hvorfor er det da IKKE så farlig langs etter denne leden. Dette tyder jo på at reglene er tilpasset behovet for inntekt fra vandrere med hund. Hvis ikke kunne man jo bare si at hunder ikke var tillatt i det hele tatt. Dette hadde vært det mest logiske hvis hensynet til dyreliv og reiner virkelig var så viktig.
 

avslutad210712

Gäst
En sak som jag retar mig ännu mer på är att man inte får gå med kopplad hund efter markerade leder i parkerna. Är bara Kungsleden som är undantaget som bekräftar regeln (och de markerade leder som finns i Abisko nationalpark). Padjelantaleden är en led jag gärna skulle gå med hunden men som är förbjudet område. Jag har pratat med länsstyrelsen och orsaken till att den är stängd är att samerna säger nej. Har också hört mig för om möjligheten att få tillstånd att medföra hund eftersom man skall kunna få ett sånt. Ansökan kostar 1500:- men han jag pratade med på länsstyrelsen tyckte att jag skulle spara pengarna för ännu hade de inte beviljat något sånt tillstånd. Så även om många på Utsidan är positiva till fler och/eller utökade parker i fjällen så är jag som hundägare inte odelat positiv till det. "Bara att lämna hunden hemma" - glöm det - för mig är hunden en familjemedlem och kan han komma med på något skoj på sommaren så skall han med.

Och visst har jag lekt med tanken på att ta med mig hunden till Sarek och framförallt efter Padjelantaleden men än så länge lyder jag bestämmelserna. Tolka det som Ni vill..........
 
Vi gick i Ruotesvagge och såg då en familj som hade två klövjade polarhundar med sej,så visst vågar en del "trotsa" förbudet.
 
Otto Støver;358717 sa:
Takk skal du ha Christian, det var presis det jeg ville frem til. De som ikke synes det er greit å la hunden være hjemme når de går på fjelltur, kan komme til Norge. Her er det ingen slike begrensninger. Så kan bare de svenske nasjonalparkene være der de er, noen besøk fra hundefolk får de jo ikke.

aj vi lever i olika länder. I Norge har man tex helt andra skoterbegrönsningar än i Sverioge. kanske därför vi ser så mycket norska skotrar;)
 
Vet inte om det redan är sagt, men jag anser att de som är vana fjällvandrare har ett ansvar att vara föredömen för andra. Många av de "nya" ser hur andra gör, hur mycket regler de "nya" än har läst. Om de då ser andra som inte har hundarna kopplade så tänker de att det inte är så noga.
Alltså, det finns ingen anledning överhuvud taget att ha hunden lös, skaffa en lina som ger hunden rörelsefrihet i stället.

För den som inte har koll på reglerna:
http://www.fjallen.nu/besoka/hund.htm
 
Senast ändrad:
Förbudet

verkar rimligt IMHO.

Tyvärr så beivras inte så många av förbuden i Norrbottens fjällvärld vad jag kan förstå. Jag träffade t ex på 9 skoterförare på skotrar mitt i skoterförbudsområdet i Kebnekaisefjällen i slutet av maj i år bland kalvande renar. (Såg t ex 11 vajor med nyfödda kalvar samtidigt i kikare på ca 400 meters avstånd uppe på en fjällsida när vi åkte skidor genom Kaskasavagge.)

Vi polisanmälde händelsen och meddelade STF (skoteråkarna hade tänkt sig övernatta i nödutrymmet i Sälka) men det följs inte upp.

Thure
 
nu tror jag inte samerna här rätt att ha sina hundar lösa i nationalparkerna, oavsett vad jag tycker om detta så ger det inte mig rätt att bryta mot samma lagar som samerna bryter mot..
 

avslutad210712

Gäst
nu tror jag inte samerna här rätt att ha sina hundar lösa i nationalparkerna, oavsett vad jag tycker om detta så ger det inte mig rätt att bryta mot samma lagar som samerna bryter mot..

I samband med renskötsel är jag rätt säker på att samerna har rätt att ha lösa hundar. Sen kan man alltid tolka när det pågår renskötsel eller ej.........
 
I samband med renskötsel är jag rätt säker på att samerna har rätt att ha lösa hundar. Sen kan man alltid tolka när det pågår renskötsel eller ej.........

Förra sommaren blev jag "vallad" och utskälld av en lösspringande hund i Staloluokta. Matte som fanns i närheten, men som hade väldigt dålig pli på hunden, uppfattade jag som same, boendes i samevistet. Tillåtet eller inte med lös hund i nationalpark, pågående renskötsel eller inte - någon ren fanns inte inom synhåll och jag tyckte att situationen var mycket obehaglig.

Kanske får samer ha lösspringande hundar överallt, jag vet inte, lydiga och trevliga hundar har jag inget emot men helst ser jag att de är kopplade och tycker inte att det är särskilt trist med hundfria områden. Även jag har sett hundar i Sarek så visst finns det de som struntar i förbudet.

Hälsn. BrittMarie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar