Med kopplad hund i Sarek

Hej

Jag funderar på att vandra med min hund i Sarek denna sommar och undrar vad ni anser om detta.

Jag vet att det enligt Naturvårdsverkets föreskrifter inte är tillåtet, förutom på Kungsleden eller mellan 1 Jan - 30 April. Måste erkänna att jag har lite svårt att acceptera detta, då jag flertalet gånger vandrat i nationalparker i Norge med min hund kopplad och aldrig haft några problem, varken med renar eller annat vilt (smått som stort, inklusive människor).

Jag vet oxså att som god svensk borde jag bara tiga stilla och finna mig i de Lagar som finns :), men då jag vandrat många gånger i Sarek (utan hund) och då ett flertal gånger stött på samer med lösspringande hundar, får det mig att tycka att det är lite orättvist.

Om man håller sig borta från de mest populära stråken, samt hela tiden har sin hund kopplad så att han inte stör varken renar eller småvilt........vad tycker ni?

Mvh
Calle
 

avslutad210712

Gäst
Att du nog inte skulle ha startat två trådar med samma ämne.
 
Om du tycker att förbudet är fel tycker jag att du ska fråga naturvårdsverket varför det finns. Om du får ett bra svar så kanske du själv får lite fördjupad insikt, om du får ett dåligt så kanske naturvårdsverket blir påminda om att inte instifta onödiga förbud..

Per
 
Hurså?

Hej

Jag funderar på att vandra med min hund i Sarek denna sommar och undrar vad ni anser om detta.

Jag vet att det enligt Naturvårdsverkets föreskrifter inte är tillåtet,
------------------------------
-------------------------------------
Om man håller sig borta från de mest populära stråken, samt hela tiden har sin hund kopplad så att han inte stör varken renar eller småvilt........vad tycker ni?

Mvh
Calle

Spelar det nån roll vad folk på utsidan tycker? Tänker du ta med dig en utskrift av våra svar och visa upp om parkvakten skäller på dig??

Mikael
 
Jaap...särskilt från dig Mikael :)

mvh
Calle

trollen kommer tidigt i sommar. Samma tråd har kommit andra gånger så du är inte först med just denna ide. Jag har för mig jag redan första gången skrev att jag hoppas du åker dit, men nu skriver jag det igen.

movh Christian
 
Skämt åsido.......anledningen (iallafall på en medveten nivå, vad som VERKLIGEN motiverade mig behövs nog djupare introspektion än vad jag är kapabel till just nu) till att jag skriver och frågar, är väl att jag:

1. Inte saknar samvete och därför preis som Per skrev ovan undrar om någon/några skulle kunna ge mig en annan infallsvinkel på förbudet.
2. Inte saknar samvete och därför vill se vad andra tycker, även om jag sedan gör som jag vill.

Tack för ditt konstruktiva inlägg Björn.....det bidrar ju verkligen till att svara på min fråga :(

hejsvejs
Calle
 

avslutad210712

Gäst
Skämt åsido.......anledningen (iallafall på en medveten nivå, vad som VERKLIGEN motiverade mig behövs nog djupare introspektion än vad jag är kapabel till just nu) till att jag skriver och frågar, är väl att jag:

1. Inte saknar samvete och därför preis som Per skrev ovan undrar om någon/några skulle kunna ge mig en annan infallsvinkel på förbudet.
2. Inte saknar samvete och därför vill se vad andra tycker, även om jag sedan gör som jag vill.

Tack för ditt konstruktiva inlägg Björn.....det bidrar ju verkligen till att svara på min fråga :(

hejsvejs
Calle

Visst kan du få ett svar av mig. I vilken av trådarna vill du att jag svarar?
 

avslutad210712

Gäst
Har själv vissa synpunkter och funderingar kring att det är förbud mot att gå med KOPPLAD hund i nationalparkerna men har bestämt mig för att följa lagar och bestämmelser och tänker inte säga åt någon annan att de skall ta med sin hund in i parkerna eller säga att jag tycker att förbudet är lite tokigt. Ett problem om man tillåter kopplade hundar i parkerna är att det garanterat kommer att finnas människor som anser sig ha sådan koll på sina hundar att de kan gå med dem okopplade vilket med all sannolikhet kommer att leda till störningar på både djurliv som på renskötsel.
 
Har själv vissa synpunkter och funderingar kring att det är förbud mot att gå med KOPPLAD hund i nationalparkerna men har bestämt mig för att följa lagar och bestämmelser och tänker inte säga åt någon annan att de skall ta med sin hund in i parkerna eller säga att jag tycker att förbudet är lite tokigt. Ett problem om man tillåter kopplade hundar i parkerna är att det garanterat kommer att finnas människor som anser sig ha sådan koll på sina hundar att de kan gå med dem okopplade vilket med all sannolikhet kommer att leda till störningar på både djurliv som på renskötsel.

Det håller jag verkligen med om!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar