Siberian huskys m.fl.

Vi hade råttisar under hela min uppväxt och jag vet hur mycket uppmärksamhet de krävde..

en rakad rottis då?


smämt åt sido.. många pratar om att "den hunden" inte är en första hund.. bla..bla.. man kan inte skaffa en hund för att "öva" man ska skaffa en ras som passar ens person och förväntningar, det viktiga är att läsa, läsa och träffa MASSOR med representater av rasen oavsett om det är, draghundar, knähundar eller rakade rottisar, lyssna inte på en uppfödare, lyssna på tio..
 
en rakad rottis då?


smämt åt sido.. många pratar om att "den hunden" inte är en första hund.. bla..bla.. man kan inte skaffa en hund för att "öva" man ska skaffa en ras som passar ens person och förväntningar, det viktiga är att läsa, läsa och träffa MASSOR med representater av rasen oavsett om det är, draghundar, knähundar eller rakade rottisar, lyssna inte på en uppfödare, lyssna på tio..

När jag nu tänker efter så var det nog egentligen inga rottweiler utan egentligen utklädda katter ;) ;) ;) .
Jag skulle verkligen ha en hund, just för att jag går i skogen så mycket men under nuvarande omständigheter är det inte möjligt (och ja, jag vill ha en polarhund, helst två malamute eller samojeder). Jag håller med om allt ovan, det var hur jag fick lära mig om hundar. Så runt allt man vill men som inte är möjligt frågade jag av pur nyfikenhet, jag går inte och väntar på att få hundarna hem eller något sådant.
 
Din ursprungsfråga har vi ju hitils tolkat kan, och då är frågan ja.
Spetsar vi till den och frågar bör man han en SH så 'långt söderut' kanske svaret blir lite annat.

Det finns tillräckligt med oönsakde hundar. Flera som tävalar har dessutom 'gamla' hundar som de gärna blir av med. En frisk och sund 9-10 årig husky har fortfarande ett par år med power hastighet framförallt om de har dragit. Men är du inte intresserad av snabb hund utan bara gott sällskap är secondhand från nödkennlar också alternativ.
 
Sh

SH tycker ju att det är skönare när det är svalt, vi brukar springa länge sträckor (nåja Cassie springer och jag åker inlines efter) sena kvällar och då är det skänt att bo i Norrland där det är ljust på kvällen.

Och det är en stor skillnad på hur hårt hon drar om det är svalt/varmt ute... Men så länge du inte skall dra med hunden så funkar det nog men då har man ju tappat lite av ideen med en SH.
 
MW & Fafner:
Naturligtvis. Jag håller med om alla era argument. Bara för att man kan betyder inte att man bör göra det kan tillämpas på mycket. Och naturligtvis har vissa hundraser så nedärvda instinkter att man kan ta släden från en husky men inte dragandet ur huskyn.

Och om det finns människor kring Mälardalen som nu tänker yay och beger sig till närmaste polarhundsuppfödare så får man be en bön om att de VERKLIGEN tänker efter före. Det är/var/är på inget sätt min intention att bidra till att folk köper hundar de inte kan hantera eller snarare, vars behov man inte kan uppfylla.

När jag senast hamnade i min "åh vad jag vill ha hund"-period så gjorde jag efterforskningar på en hel del hundar med "herding-instincts". Men som sagt, jag tittar bara, jag är bara nyfiken, jag försöker att inte uppmuntra någon att köpa någon hund eller delta i sporter man bara har flyktig erfarenhet av. Så att vi är eniga i den frågan, så att ingen skaffar e hund, blir biten av den samma och pekar fingret på mig :cool:
 
det är alltid kul att prata hund, det väcker otroligt mycke känslor och det finns många duktiga och mindre duktiga på hundar.. på något sätt finns det alltid en hund till dom som vill ha, bara man skyndar långsamt och väljer rätt.. själv har vi råttisar och BC, snacka om olika hundar, råttisarna lyder gärna om du kan övertyga dom(jag gillade din kommentar om katter, råttisar e 50kg's katter ingen diskussion).. BC lever för att lyda, dom lär sig själv och kan bli en plåga om dom inte får utlopp för sin energi och förmåga.. hundar e kul..
 
Hej

Finns massor med SH i södra Sverige! De lider inte så mycket av värmen men de bör ha tillgång till skugga såklart. Är nog en mängd andra hundar som "lider" mer av värme. Huskyn har ju en av världens mest sunda kroppsbyggnader och kan således ventilera på ett helt annat sätt än de mer osunda raserna.

En husky som bor inne fäller oftast lite hela tiden, medan en husky som bor ute fäller all päls två ggr om året. -då rasar allt...

Oftast är det inte päls man är allergisk mot utan det är hudcellerna, och då är ex vorsteh och andra raser mer allergena än de med riktig päls.

Är inte typ pudel bra för allergiker?? Är ju också en aktiv hund men tyvärr sällskaps och uitställningsavlad....

Jaktinstinkter skiljer mkt mellan olika individer. Men kommer mer än en hund lös samtidigt så drar de igång varann och jagar... Har trettio huskys och 1/3 kan jag ha lös. Är väl 3-4 st som har mkt stark jaktinstinkt men de flesta är ok.
 
att Huskyn är en sund ras vittnar deras försäkringspremier om, precis som BC har SH väldigt låg försäkringspremie.. Det finns inget objektivare än en försäkringspremie, ett försäkringsbolag är det girigaste som finns och dom skulle aldrig göra en dålig affär, mao.. en låg premie är det samma som låg risk..
 
Hej

Finns massor med SH i södra Sverige! De lider inte så mycket av värmen men de bör ha tillgång till skugga såklart. Är nog en mängd andra hundar som "lider" mer av värme. Huskyn har ju en av världens mest sunda kroppsbyggnader och kan således ventilera på ett helt annat sätt än de mer osunda raserna.

En husky som bor inne fäller oftast lite hela tiden, medan en husky som bor ute fäller all päls två ggr om året. -då rasar allt...

Oftast är det inte päls man är allergisk mot utan det är hudcellerna, och då är ex vorsteh och andra raser mer allergena än de med riktig päls.

Är inte typ pudel bra för allergiker?? Är ju också en aktiv hund men tyvärr sällskaps och uitställningsavlad....

Jaktinstinkter skiljer mkt mellan olika individer. Men kommer mer än en hund lös samtidigt så drar de igång varann och jagar... Har trettio huskys och 1/3 kan jag ha lös. Är väl 3-4 st som har mkt stark jaktinstinkt men de flesta är ok.

Om man ska vara ytterst petig så är det ett protein i hundens saliv som man är allergisk emot ;). Det är ändå omöjligt för mig att ha en husky eller en malamute på det sättet jag skulle vilja och som de förtjänar att bli omhändertagna. Det kommer inte att bli någon hund här tills vidare, så är det bara (jag tycker puddlar är fula).
 
jag skulle inte själv välja en pudel.. lite synd för pudlar är intelligenta ,vakna hundar och trevliga hundar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wulf79a siberian huskys omplaceras Hundsport 3
SofieB Siberian husky Hundsport 11
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0

Liknande trådar