Siberian huskys m.fl.

Då jag själv är allergisk mot hundar är en egen hund fullständigt uteslutet men jag har tittat längtansfullt på siberian huskies och andra liknande hundar. Jag frågar av nyfikenhet om det går att ha en siberian husky i Sverige? Själv bor jag i Mälardalen men om jag inte vore allergisk så skulle jag kunna ha hund och ge den den uppmärksamhet och promenader/träning en hund behöver varje dag.
Jag tänker att siberian huskies har egenskaper som passar i kallare klimat, men vad händer i 30 grader värme?
Som sagt av ren nyfikenhet.
 
för många skaffar hundar för sin egen fåfänga, husky är ett lika fåfängt val för frilufssnobben som en chihuahua för en fräsig frisör i ståkkholm..
 
Jo det skal gå bra for Siberian Husky (SH) i varmere klima. Jeg har hatt to stykker tidligere, og da vi hadde den rasen lærte man seg en del om SH. I følge informasjon dengang, var California den staten i USA med nest mest SH, bare slått av Alaska.

SH har den evnen at den røyter vekk hår (underulla) når det blir varmt. Husk rasen kommer fra sibir, hvor det er ulidelig kaldt på vinteren og tilsvarende varmt på sommeren.

Fordelen med rasen er god sosial oppførsel både mot andre hunder og særlig mot folk, i tillegg til at de tåler absolutt ethvert klima. Lite vokterinnstinkt, kan ligge flat på gulvet mens tyven tømmer leiligheten. Ulempen er et ubøyelig jaktinstinkt på alle dyr på fire føtter som ikke er hunder, og alt på to føtter som ikke er mennesker. De jakter på alt, høner, sauer, katter, kyr, okser store som berg. Tro meg, jeg vet av egen erfaring. Kjetting av stål med ca blyanttykkelse på stålet er det eneste som holder.

Det går fint å ha SH i en storby bare den får trimmet seg nok. Om sommeren skal man ikke overdrive trening, men bare sykle dem sånn passe. Hardtreningen begynner om høsten for å være klar til vinteren, da bør de få lange turer.

Det er mye uvitenhet knyttet til ordet "husky" som journalister elsker, for det høres så tøfft ut. Alaska Husky blir ofte slått sammen med SH, men AH er en blandingsrase av forskjellige polare hunder + andre store raser med det formål å skaffe en stor og trekkvillig hund. AH er en ekte bastard kan du si! Da kan du også få andre egenskaper i AH som SH ikke har. Vokterinnstinkt, aggressivitet mot andre hunder og mot mennesker. Dessverre skjønner ikke journalister forskjellen. En husky er da en husky i deres verden.
 
Senast ändrad:
Otto;
Jag är som sagt mest nyfiken och för att jag tycker att de är vackra.
Det finns ju som sagt en uppsjö av polarhundar och de alaskan huskies som du bl a nämner. ag har vänner som bor i norra Montana i USA och de har fyra. Det är mycket snö på vintern och de verkar inte bekommas av det. Resten av året kan man kalla vädret ja, varmt i så måtto att det är plusgrader för det mesta. Det verkar vara i det klimatet som en polarhund ska befinna sig.
Jag tror att deras fyra är alaskan malamutes. Tror jag.
 
jag förstår inte varför man väljer en draghund som frislufskompis när man inte drar med dom, det finns andra lätta och tåliga hundar som passar bättre utan SH's tråkiga jaktinstinkt.. men ska man dra så finns det inga bättre alternativ..
 
Om du menar mina vänner så drar de med dom om vintrarna. De har dem inte som någon chihuahua. Beklagar om jag var otydlig. Och om man bor i vildmarken så är villkoren klart annorlunda än om man för ett direkt stadsliv.
 
Senast ändrad:
Då jag själv är allergisk mot hundar är en egen hund fullständigt uteslutet men jag har tittat längtansfullt på siberian huskies och andra liknande hundar. Jag frågar av nyfikenhet om det går att ha en siberian husky i Sverige? Själv bor jag i Mälardalen men om jag inte vore allergisk så skulle jag kunna ha hund och ge den den uppmärksamhet och promenader/träning en hund behöver varje dag.
Jag tänker att siberian huskies har egenskaper som passar i kallare klimat, men vad händer i 30 grader värme?
Som sagt av ren nyfikenhet.

Siberians går bra att ha i sverige men som sagt på sommaren så går det inte att spring/dragträna med dem, möjligtvis på natten. Fast det är relativt tåliga mot värme ändå, jag har sett många hundar som har mycket mer problem med värmen än vad en siberian har, de kanske stänger ute en del värme pga ullen! Men som nån tidigare sa så är det inte den ultimata frilufskompisen, finns bättre hundar för det, men som draghund är dom väldigt lämpliga, även om det inte är dom snabbaste!
 
Hundar

svettas som bekant inte som människor utan flämtar och kyler via mun och nos. Detta gör att de inte lider så mycket av pälsen som man skulle kunna tro. Men givetvis kan en välpälsad hund inte arbeta lika hårt som en tunnhårig i värme.

Det lär finnas hundraser som är undantag och svettas via huden (rhodesian ridgeback?) Värme förloras också via tassar och andra ställen där det är mindre päls.

Sedan är det lite individberoende hur mycket hunden lider i värme.

Det påstås att vissa hundraser ger mindre allergier än andra. Så har det påståtts även om samojeder. Men jag har ingen definitiv uppfattning. Det finns toleransutveckling också.


Thure som trivs som samojedägare
 
svettas som bekant inte som människor utan flämtar och kyler via mun och nos. Detta gör att de inte lider så mycket av pälsen som man skulle kunna tro. Men givetvis kan en välpälsad hund inte arbeta lika hårt som en tunnhårig i värme.


Thure som trivs som samojedägare

bra exempel på tålighet är bordie collie som är okänslig för både värme och kyla, dom e föresten tåliga mot allt.. till skillnad från draghundar så är BC framavlad att inte bara kunna arbeta i långa tider oavsett temeratur utan även att kunna tänka hela tiden dom arbetar... enda nackdelen är att man blir galen på dom irriterande små kräken..
 
mer om malamutes

Talade med vännen i USA. Pälsen isolerar på vintern, kyler på sommaren.
De ska ha bra med motion men det ska å andra sidan de flesta hundar ha. Det blir så mycket snö på vintern att man måste hitta någon motionsform under de miljöförhållanden de har valt att bo.
 
Visst kan du temperaturrmässigt ha SH i mälardalen. Sässongen blri dock kortare. Du ska nämligen vara försiktig med att träna hunden om det är varamare än 15 - 17 grader.

När det är varmt och skönt lägger sig huskyn ibland isolen för att vila men oftare skuggan. Promenader gör man helst morgon och kväll och gärna i riktig skog.

SH är en flockhund så du bör ha mer än en. Undantag det händer (för ofta) att SH lämmnas in på nödkennlar för att ägaren inte har klarat av de rasspecifiska egenskaperna. Sådana kan klara sig som ensamhund. Däremot är det kanske inte så mycket drag i den.

När det gäller hållandet av SH är dina egenskaper som hundägare betydligt viktigare än huskyns förmåga att klara värmen.

Beträffande allergin, Huskyhår är 'grovare' än hundhåret från andra raser. En hundallergisk bekannt till oss har betydligt mindre rekation på mina hundar än på andra raser.
 
Åh vi har bra med skog i närheten som jag är ute och går i varje dag så det är inget problem. Däremot bor jag för litet och tycker inte att det är schysst att, även om allergin nu inte skulle vara ett faktum, att ha flera hundar hemma. Vi hade råttisar under hela min uppväxt och jag vet hur mycket uppmärksamhet de krävde. Att inte ge en SH eller annan polarhund lika mycket uppmärksamhet och utrymme att röra sig känns som ett dumt företag att ge sig in på. Men jag skulle gärna.

Och nödkennelbiten. En bekant har som specialitet kinesiska nakenhundar. En lika märklig hund som den kräver omsorger och snart upptäcker de att de klarar den inte. Det gör mig rätt sur att folk inte läser på först och tänker efter om den hunden passar dem, eller om de passar h unden snarare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wulf79a siberian huskys omplaceras Hundsport 3
SofieB Siberian husky Hundsport 11
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0

Liknande trådar