Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår)

Jag tvivlar på att trekkingskor eller gympadojor skulle fungera för mig på en 2 veckorstur i Sarek.
Hade jag inte haft problem med fötterna innan så skulle jag garanterat ha det sen.:)

Min tvåveckortur i Sarek förra året iförd endast gympaskor fungerade klockrent! Regn, regn, regn 90 % av turen var heller inga problem.

// Jocke
 
Jag vandrar aldrig i kängor numera, använder alltid låga trekkingskor eller gympaskor av snabbtorkande material. Upp ur johkar, ner i johkar, uppför stenfält, nerför stenfält.. enda problemet som man bör tänka på är att ha en lätt packning då fotlederna belastas mer än i kängor (visst är det så det är, inga bortförklaringar här).

Har aldrig haft skavsår i skor likt dessa och kommer aldrig mer gå i kängor!

Trevliga små blåsor på bilderna ovan... :)

// Jocke

Blir det inte jäkligt kallt om du får nollgradigt och snöglopp på turen? Vilket ju kan hända...
 
Jag skrev ju att jag inte har några siffror, och har inte heller någon aning om någon någonsin räknat ut vilka slags skor som orsakar flest (och värst) skavsår. Jag bara vet hur fruktansvärt vanligt det är att folk får skavsår av helt vanliga skor, finskor, promenadskor, gummistövlar, vinterstövlar, joggingskor, skidskor, jobbarskor och till och med sandaler. Kan inte tänka mig att kängor som ju används så relativt sällan skulle orsaka fler skavsår. Möjligen, ja kanske troligen, fler per användningstillfälle.

den erfarenhet jag har med skavsår är att det är morderna kängor från sydligareländer som orsakar mest skavsår och det som är mest förekomna är skavsår på dom små j....a tårna. dom som kommer med stora skavsår på hälar har uteslutande satt skavsårsplåster på hela blåsor som sedan har växt. se nedan.
4472491e01a96360237425148f149182.jpg
 
Fick skavsår när jag var tolv år o gick med skidpjäxor 3,5 mil, vågade inte klaga då det var med äldre killar som var erfarna utemänniskor, Jag var för ung egentligen, 13 år skulle man va i TVM, och jag skulle framstå som en vekling om jag sa att varje steg var en plåga, fötterna badade i blod när jag kom hem.
Visade inte ens det för morsan, då hade jag väl inte fått följa med någon gång mer...
Har sen dess lärt mig att trä på många lager av sockor, har aldrig problem med skavsår, inte mina kompisar heller som gör så
Har kängor av modell Sarek, insmorda med fiskarsmorning, aldrig fuktproblem, eller andra olägenheter vinter som sommar, vattentäta dessutom.
peter
 
den erfarenhet jag har med skavsår är att det är morderna kängor från sydligareländer som orsakar mest skavsår och det som är mest förekomna är skavsår på dom små j....a tårna. dom som kommer med stora skavsår på hälar har uteslutande satt skavsårsplåster på hela blåsor som sedan har växt. se nedan.

Min erfarenhet är den motsatta. De största problem jag haft med skavsår har varit med Lundhags och då främst på hälarna. Nu har jag avverkat rätt så många par "kontinentala" kängor utan nämnvärda problem med skavsår. Ibland tejpar jag förebyggande med Leukoplast. Nån gång i lumpen gjorde jag misstaget att sätta på compeed på ett skavsår vilket bara förvärrade det hela och gav upphov till sår liknande de på bilderna. Jag tror dock inte att man generellt kan säga att en modell är bättre/sämre än en annan utan det gäller att välja något som passar för ens egna fötter och sätt att vandra. Själv är jag inte så förtjust i varken cellgummikängor eller gympadojor.
 
Min erfarenhet är den motsatta. De största problem jag haft med skavsår har varit med Lundhags och då främst på hälarna. Nu har jag avverkat rätt så många par "kontinentala" kängor utan nämnvärda problem med skavsår. Ibland tejpar jag förebyggande med Leukoplast. Nån gång i lumpen gjorde jag misstaget att sätta på compeed på ett skavsår vilket bara förvärrade det hela och gav upphov till sår liknande de på bilderna. Jag tror dock inte att man generellt kan säga att en modell är bättre/sämre än en annan utan det gäller att välja något som passar för ens egna fötter och sätt att vandra. Själv är jag inte så förtjust i varken cellgummikängor eller gympadojor.
den fakta jag grundar mig på är på ca:2000 vandrare vars skavsår jag har varit med att tagit hand om. problemet verkar vara att många har valt för smala skor för deras fötter.
 
den fakta jag grundar mig på är på ca:2000 vandrare vars skavsår jag har varit med att tagit hand om. problemet verkar vara att många har valt för smala skor för deras fötter.

Det är ju rätt intressant men säger ju som du skriver också mer om hur man väljer kängor. Kanske är det också så att många som är "gröna" i högre grad väljer Meindl och liknande eftersom de finns "överallt". Dessutom så kan man fundera på antal användare, hur ser fördelningen ut bland de 2000 gällande cellgummikängor/kontinentala kängor? Jag tror nämligen att det viktigaste är att man väljer kängor som passar för ens fötter och att man även tänker på att välja rätt typ av strumpor/sockor. Själv har jag som sagt inte haft några nämnvärda skavsårsproblem med de kontinentala modeller jag använt sedan 1992.
 
Nån gång i lumpen gjorde jag misstaget att sätta på compeed på ett skavsår vilket bara förvärrade det hela och gav upphov till sår liknande de på bilderna.

Av gammal familjetradition bör jag försvara Compeed lite grand :) För att det ska bli lyckat med Compeed måste man tejpa kanterna med t ex leukoplast, och det blir ändå inte så bra att man kan fortsätta vandra som innan. Jag undrar hur ni gjort, som med Compeed fått värre sår?

Själv har jag använt Compeed på en del skavsår och det har fungerat bra (så "bra" som stora skavsår nu kan bli.. Jag har kunnat fortsätta (dags)turen.). Numera gör jag det dock aldrig eftersom jag aldrig får så grova skavsår tack vare tejpning, strumpor och fotvård.
 
. Dessutom så kan man fundera på antal användare, hur ser fördelningen ut bland de 2000 gällande cellgummikängor/kontinentala kängor? Jag tror nämligen att det viktigaste är att man väljer kängor som passar för ens fötter och att man även tänker på att välja rätt typ av strumpor/sockor. Själv har jag som sagt inte haft några nämnvärda skavsårsproblem med de kontinentala modeller jag använt sedan 1992.

har svårt att uppskata hur fördelnigen är, men dom so kommer in till sjukstugan har oftast typ kontinentala och tåskav (80%)och inte bara på en tå
 
Intressant tråd!

Mna erfarenheter är följande och jag har inga skavsår mera.

Var och en får lägga tid på att prova fram sitt koncept, men skavsår uppkommer ju av att något skaver d.v.s nötning och friktion där det inte skall vara.

Att vara uppmärksam på sig själv är enklare än ett enda koncept, kolla av.

om man inte har grejor att ändra upplägget direkt, men identifierar problemet tidigt så kan man instruera sig själv att byta gångstil något så det slutar skava,
Små variationer i hur mycket av rullandet som sker i fotleden, knäna och höfterna.

Jag använder samma kontinentala känga till allt, kan mina skodon och får därmed inte överaskningar.

/H
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...