Vintertäcke

Ska till fjälls med min dobbis i vinter.... någon som har tips på bra vintertäcke? Min dam är en sån där liten fryslort som inte gärna vill vara still när det kryper under nollan. Jag har ett vanligt termotäcke, men kan det vara för tunt?

Tips på bra vintertäcke, alltså!
 
Tyvärr, men jag ska beställa tyger från Shelby.fi och sy en egen sovpåse åt min hund, som iofs inte är så lättfrusen. Bra med en egen plats i tältet så de inte blöter ned sovsäcken. Jag har sett en variant hos bekanta som inte såg så dum ut, tänkte försökta kopiera den. Svårt att beskriva, kan försöka göra en skiss eller lägga upp bilder när (om) jag lyckas. Låter det vettigt?
 
njae... jag har en egen sovsäck åt henne som hon får disponera när det är sovdags. Jag tänkte mer på täcke typ att ha på sig medan man vandrar/åker skidor/tar fikapaus i en snödriva, om hennes termotäcke kommer räcka eller om jag behöver skaffa något extra. Hon är född o uppväxt här nere i Lkpg så det kallaste hon stött på är nog -10 vilket gick finfint med täcket. Däremot är det ju inte ovanligt med -20,-25,-30 uppåt (jag är från Dalarna, jag är luttrad), blir ju annat också när man kommer upp till fjälls och vinden ligger på och det finns mindre som skyddar.

(Å andra sidan låter det iof som en dödssmart idé ändå med sovpåse så lägg gärna upp en skiss eller bilder)
 
Det ena behöver ju inte utesluta det andra...

Aha, då förstår jag. Ett termotäcke kan man väl enklast quilta själv (vilken sybok som helst från 70-talet would do), annars måste det finnas för nån hundring på typ rusta/motsv. Kanske bör man ha ett band att dra runt magen på jycken? Min hund drar sig för att ligga under något, även när det är kallt, han ser besvärad och förnärmad ut...

Temperaturer och hundar är lustigt. Min pälsboll klarar en heldags utevistelse utan skydd ned till -26, vid -28 klarar han sig bara fram till sen eftermiddag... En enda gång har jag frivilligt fått honom att sova i tältet, det var då -8/-10 och blåste >20 m/s, med snödrev (Abiskofjällen). Improviserade den gången med en sopsäck och mina termobyxor nåt slags liggplats bredvid min sovsäck. Om jag en mer "normal" natt lägger honom i absiden, så kryper han ut efter några minuter, eller gräver sig ut på vintern. Enda gången han kryper in i absiden, är för att knycka mina kängor och lägga ut dem i snön, för att på så sätt visa att han är less på att stanna. Hur gulligt som helst!