Tasskydd för hunden

Vad är det ni använder? - Om ni använder sådant...

Förra året trodde jag att min hund hade bra härdade trampdynor. Nog går vi nära en mil per dag på grus och asfalt och lite mera på helgerna. Ändå slet han hål i dynorna på tårna när vi var i fjällen. Och jag tyckte inte att terrängen vi gick i var så jobbigt. Men ömsom blött och ömsom torrt...
I år ska jag ha med mig skydd som även duger att gå längre sträckor i och sätta på dom INNAN det går hål.

Därför undrar jag om någon mer har hund med lite känsliga trampdynor som har nåt tips på bra "skor". Inte direkt det skräpet många djuraffärer säljer, men dålig/obefintlig passform eller täta gummislangar...
 

avslutad210712

Gäst
När vi åkte upp på den första vårturen fick vi tipset att sy skydd av fleece och sedan använda silvertape för att fästa dem. Var lite tveksam till hållfastheten och eftersom vi aldrig behövt använda dem eller andra tass-skydd kan jag inte uttala mig hur pass bra de är. Däremot avråddes från att använda de vanliga från djuraffären eftersom deras kardborreband inte klarar av att hålla kvar skydden. Testade ett par köpes på hunden hemma och det enda som hände var att han lade sig ner och försökte tugga sönder dem och han vägrade mer eller mindre att gå med dem så viss träning kan kanske behövas.
 
För oss kommer tassskydden främst ifråga vid blöt och grovkoring snö = vasst.

Jag har hört om flera som också syr av fleece så det är kanske bättre än man tror. Ett par köpta som inspiration för den händige är kanske en bra ide om man inte kan få tag på ett mönster.

De på websidan verkade dock vara av lite mera slittåligt matrial.
 
avslutad210712; sa:
När vi åkte upp på den första vårturen fick vi tipset att sy skydd av fleece och sedan använda silvertape för att fästa dem. Var lite tveksam till hållfastheten och eftersom vi aldrig behövt använda dem eller andra tass-skydd kan jag inte uttala mig hur pass bra de är. Däremot avråddes från att använda de vanliga från djuraffären eftersom deras kardborreband inte klarar av att hålla kvar skydden. Testade ett par köpes på hunden hemma och det enda som hände var att han lade sig ner och försökte tugga sönder dem och han vägrade mer eller mindre att gå med dem så viss träning kan kanske behövas.

Ja, djuraffärarnas brukar vara skräp. Med lite vilja kan man tro att de antagligen är avsedda att sitta på något slags förband när hunden har skadat foten, då behövs ju ingen passform...:( Men de sitter sällan kvar ens på en grav halt hund med krage.... Tyvärr. Jag har ett gäng som liknar snowdogs, av fleece, men de är gjorda för att användas på snö. Fast de ska sitta kvar, för de är ändå gjorda för draghundar....(och snö på backen).

Få väl göra efter devisen: finns inget bra att köpa, gör det själv! *s*
 
Cykelslangbitar

har jag sett rekommenderat i Polarhundklubbens tidning. Någon som provat och som har tips hur man fäster dem?

Hoppas komma iväg på 1 veckas skidtur med hunden (Samojed) i april. Vill ha någon sorts backup om föret är tassovänligt.

Thure
 
Nu under ISPO fötr nâgon vecka sedan visade Vibram mig et par hund-gummi-sulor.. tyckte det verkade lite larvigt, men ser nu att det kanske är nât vettigt trots allt.. kolla med Vibram vad de har www.vibram.com

Mvh, Mats
 
Jag har alltid cyklat väldigt mycket med mina hundar. Och har nog aldrig ens tänkt på tasskydd-men anntar att det är mer för vinterbruk?Tycker hunden hinner få rejäla trampdynor om man bara ökar cykladet sakta...sen till sommarn är det ju bara att köra.
Drar däck med dom på vintrarna och inte heller där har jag haft problem med rampdynor-men jag kanske aldrig kommer iväg p så långa slängar?
 
Vad är det ni använder? - Om ni använder sådant...

Förra året trodde jag att min hund hade bra härdade trampdynor. Nog går vi nära en mil per dag på grus och asfalt och lite mera på helgerna. Ändå slet han hål i dynorna på tårna när vi var i fjällen. Och jag tyckte inte att terrängen vi gick i var så jobbigt. Men ömsom blött och ömsom torrt...
Om din hund har skära (ljusa) trampdynor är härdande svårt. Då får du räkna med att vårda hundens tassar med betydligt större omsorg än om de varit svarta....
/tord
 
Jag sysslar med drag och under både hösten och vinterna så slits trampdynorna väldigt mycket på mina hundar. Köpte tasskydd gjorda i Cordura av snötroll och jag är mer än nöjd. Väldigt lång hållbarhet.
www.snoetroll.com. Jag kan gladeligen rekomendera dom.

//Daniel
 
Min hund har på nu på äldre dar börjat slita trampdynorna lite ojämt.
På längre turer på hårt underlag började jag med tasskydd. Var dock inte något vidare nöjd med varken passform eller slitbarhet på dom modeller jag testat.
Hittade en sko på nätet som hette Neopaws som mer var utformad som en en sko än som ett skydd. Rejäl gummisula och neopren i skaft och på ovansida. Torkar fort efter besök i närmaste vattenpöl. Säljs i par så man kan passa in storleken fram + bak. Lite stora i storleken så man får tänka på det om man ska beställa.
Klart prisvärda.........sen gäller det ju bara att övertala hunden
Finns på ebay eller svensk leverantör : www.arttex.se
/
 

Liknande trådar