Första hjälpen

Hej hundfolk!
Jag tänkte ta min första vandring med hund i juni och funderar på vad som skall finnas i vovvens första hjälpen. Vad har ni med er för att underlätta för era fyrbenta kamrater?

Allt gott!
 
Agilis; sa:
Hej hundfolk!
Jag tänkte ta min första vandring med hund i juni och funderar på vad som skall finnas i vovvens första hjälpen. Vad har ni med er för att underlätta för era fyrbenta kamrater?

Allt gott!

Mitt lilla hundapotek brukar innehålla kortisonpiller, sockar/skor, myggmedel(1/3 djungelolja/ 1/3 beckolja och 1/3 olivolja)/, klotång, sentråd/fusksentråd(vaxad tandtråd ungefär), nagellack, pincett och förbandsmatriel för tassbandage.
 
Att laga hund...

Hej!
Jag färdas hela vintrarna med mina hundar uppe till fjälls. Jag har en vanlig första hjälpen för folk med med olika typer av bandage, tape, sånna där små man kan draihop sår med utan att sy, stödbandage, sax, pincett, plåster osv.
Detta kompletterar jag med följande:

Streptocillin: pencelinsalva som jag använder vid eventuella sår. OM hundarna skulle slåss (vilket inta bör hända) eller så.

Ampivet: pencelintabletter som kan användas vid sår som blir infekterat.

Koltabletter som vi ger om hunden får kraftig diarre. Detta händer frammförallt om man kör stora tävlingar.
Utöver koltabletterna har vi även med ett annat prepparat som stoppar upp riktigt svår diarre. Kommer inteihåg namnet... Kan köpas på apoteket.

Jag har haft en kraftigare pencilin som kanske hette tetracyklin? Kommer inte ihåg. Det var ett bredspecktra som kunde användas mot halsinfektioner m.m.

Är man i områden med huggorm bör man tamed någon typ av cortison typ prednosol el liknande.


Jo, många av dessa prepparat måste skrivas ut av veterinären. Det är inte heller meningen att man ska springa omkring och småmata sina hundar med detta hur som helst utan det skall enbart nyttjas vid verkligt behov. Ta ett snack med veterinären och förklara att du är ute och hur långt från hjälp du kan befinna dig. Jag är ju oftast ute på veckoturer där det kanske tar sig någon dag att komma tillbaks. En behandling måste kanske kunna påbörjas redan ute. Givetvis ska man alltid ta telefonkontakt med sin vet innan man börjar proppa pencilin eller liknande i hunden.

Men som sagt snacka med en bra veterinär så får du hjälp att sättaihop just det du behöver.

Lycka till och hoppas att du slipper använda denna kunskap!
/ Matti
 
Jag plockade ihop lite av varje och slapp använda alltihop! Tack för hjälpen.

Däremot fick jag inte speciellt mycket hjälp av veterinären, annat än för inringt recept, vilket kändes underligt. Han var inte alls speciellt hjälpsam tyvärr. Vandringen däremot gick jättebra, förutom att vi frös lite under småtimmarna, men med hunden i sovsäcken blev det varmt och gott för bäge två igen!
 
Re: Att laga hund...

Jokkmokkguiderna; sa:
Jag har en vanlig första hjälpen för folk med med olika typer av bandage, tape, sånna där små man kan draihop sår med utan att sy,
Fungerar verkligan tapen också för sårihopdragning på hundarna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tovetjaern Första hjälpen för hundar? Hundsport 20
LillaMilla första gången i ett hundspann Hundsport 5

Liknande trådar