Hundras(er)-erfarenheter?

Hejsan!
Jag ska skaffa hund (min första) och har funderat på lite olika raser har hyfsat stor kunskap om hundar osv genom böcker- och har även många "hundmänniskor" omkring mig... Jag vill ha en hund me mycket motor, helst ingen jakt- då jag inte ska jaga med den, en robust hund som tål alla väder! Kan tilläga att jag även vill ha den till andra grejjer än friluftsliv såsom lydnad, spår, sök osv... I stort sett en allroundhund som ställer upp på de mesta!
De hundraser jag har funderat på är;
Riesenschnauzer
Australian kelpie
Australian shepherd
Flatcoated retriver
(i den ordningen är de jag känner skulle passa bäst) Men vill ha lite kommentarer och erfarenheter kring de olika raserna!

Tacksam för svar!

//Maria
 
Det har ju varit en del rasvalsdebatter under senare tid här, kolla igenom trådarna i forumet så finns det säkert en hel del att läsa.
SEdan har ju de flesta rasklubbar forum som kan vara nyttiga, om man filtrerar bort gnabbet.

Du har ju ett brett spektrum och väldigt olika egenskaper i din lista.
[Ändrat av gundj 2007-03-18 kl 19:58]
 
Johansson90; sa:
De hundraser jag har funderat på är;
Riesenschnauzer
Australian kelpie
//Maria

Jag är absolut ingen hundexpert så du får ta mina tips och tankar för vad det är...

Både Riesen och Kelpie bör fungera bra för friluftsliv. Jag vet att det i Umeå finns ganska många som kör drag med riesen och det funkar hyggligt. Själv har jag kört lite linkörning med kelpie och det går också bra. Såklart kan en liten hund inte ge samma kraft som en större men dragviljan har det inte varit något fel på. Sådant kan nog variera från individ till individ extra mycket på dessa raser som inte har avlats för drag. Vad gäller tålighet för vinter vet jag inte vilket alternativ som är bäst.

Till fjällen kan nog Riesen vinna på att den borde klara att klövjas lite mer eftersom den är större och dessutom är den nog lättare att hitta väskor till. Å andra sidan äter den ju mer.

Vad gäller bruksgrenarna skulle jag tveklöst satsa på Kelpien om du har lite ambitioner.

Båda raserna känns ju ganska allround så vad gäller just friluftsbiten funkar nog båda bra. Kelpien rymms med lite vilja i sovsäcken om man är frusen av sig...

Själv har jag egentligen bara haft närmare och längre kontakt med kelpie så jag är klart partisk. För mig är valet enkelt. Kelpie. Men det är en hund som kräver mycket tid och träning både fysiskt och mentalt, det måste man vara medveten om.
cpic431e864c7133d.jpg


Fler kelpiebilder finns i mitt fotoalbum:
http://www.utsidan.se/medlem/album/index.htm

Kolla även Olles album:
http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=6809

...och hans hemsida där han skriver om Ekko och sina vandringar...
http://www.bite.to/ekko

Edit: Har du kollat något på storpudel? Verkar vara en trevlig ras som funkar bra till det mesta. Går att kortklippa.

//AA
[Ändrat av ala 2007-03-18 kl 20:22]
 
Riesenschnauzer

har haft Riesen och du får aldrig en bättre kompis... jag lovar... en som alltid ställer upp... en som aldrig ger upp... som är riktigt tålig...
Upplevde så mycket tillsammans med min Zeke, saknar honom fortfarande när jag är ute...

Den rasen kräver en fast hand och väldigt tydliga regler och konsekvens... men får den det så har du en kanon hund till allt... spår, lydnad, klövja, drag ja allt...

cpic45fd9d718c792.jpg
 
Australian Shepherd - en allround hund

Hej jag har själv en underbar Aussie tik på 16 månader och kan starkt rekomendera denna underbara ras.
Dom är "lagom stora" (mycket hund i ett inte alltför stort format). Aussien har stark motor. Dom är lätt lärda, generelt sett en glad, social och nyfiken ras som hänger med på det mesta.
Till datu har jag aldrig ångrat mitt val - Shakira som min tik heter är alltid utan undantag på bra humör, hon älskar allt och alla, är förtjust i barn och andra hundar. Jag kan ha henne lös i de flesta miljöer då hon är nyfiken och sprallig men aldrig någonsin rymt eller försökt smita. I övrig är hon lugn och sansat innomhus och inte als så rastlös som man kanske skulle kuna tro av en så annars aktiv ras. Och sist men inte minst så är hon mycket tillgiven och lojal av sig - med andra ord människans bästa vän och det bästa jag har. Lycka till med vilken hund du än väljer // Tina
 
Kelpi

Jag har ingen egen kelpi, men vet en del som har. De fungerar aldeles utmärkt att ha med sig i naturen, om du tex ska vandra någon vecka eller så. Det är förstås väldigt stor skillnad på kelpi och kelpi, de som avlas som sällskapshund brukar vara lite lugnare än de som avlas fram för arbetande syfte. Gemensamt för de alla är att de har en enorm energi, pigga, glada och lätt för att lära in nya saker- de är altså utmärkta lydnads-/bruks hundar.
Så en bra hund med en enorm vilja, som förstås kräver att få ut den energi som lagras i kroppen (som också Andreas påpekat).

Lycka till med hundvalet,
/Vanja
 
Tack för snabba och bra svar! Det verkar ju som de raser (utom flat)jag har funderat på verkar bra! Ska läsa in mig på de olika raserna och sen får jag se va det blir. :).
Gäller ju och hitta en bra kennel också, några tips?
 
Göra det lite svårare

Jag skall väl inte klanka ned på de andras val men göra ditt lite svårare. Vi har haft olika hundar som vi gjort det mesta med under de senaste åren. Vi har haft briarder som vi vallat får, tränat räddning och vanligt bruks med - en härlig hund men kräver både pälsvård och en fast hand. Inte bästa fältvovven med andra ord.

Det senaste nytillskottet i familjen är dock en flatkille som är lite drygt två och visst de kan vara livliga - det händer snabbt men de är snälla, tåliga och kan användas till precis allt. Vi tränar mest jakt med vår och det är super kul.

Det du bör tänka på när du nu börjar kika på flattar är att se till att det är jaktlinjer och inte utställningslinjer.

Välkommen till hundarnas underbara värld.

Niclas
 
Re: Göra det lite svårare

Hundföraren; sa:
Jag skall väl inte klanka ned på de andras val men göra ditt lite svårare. Vi har haft olika hundar som vi gjort det mesta med under de senaste åren. Vi har haft briarder som vi vallat får, tränat räddning och vanligt bruks med - en härlig hund men kräver både pälsvård och en fast hand. Inte bästa fältvovven med andra ord.

Det senaste nytillskottet i familjen är dock en flatkille som är lite drygt två och visst de kan vara livliga - det händer snabbt men de är snälla, tåliga och kan användas till precis allt. Vi tränar mest jakt med vår och det är super kul.

Det du bör tänka på när du nu börjar kika på flattar är att se till att det är jaktlinjer och inte utställningslinjer.

Välkommen till hundarnas underbara värld.

Niclas

Tack! Men man "måste" alltså inte jaga med en flatte trots att den e avlad på jaktlinjer?
 
Re: Riesenschnauzer

MvGyver; sa:
har haft Riesen och du får aldrig en bättre kompis... jag lovar... en som alltid ställer upp... en som aldrig ger upp... som är riktigt tålig...
Upplevde så mycket tillsammans med min Zeke, saknar honom fortfarande när jag är ute...

Den rasen kräver en fast hand och väldigt tydliga regler och konsekvens... men får den det så har du en kanon hund till allt... spår, lydnad, klövja, drag ja allt...

cpic45fd9d718c792.jpg

Det är riesen jag har fastnat mest för, men kom och tänka på det här med pälsen... är det mycket pälsvård? fastnar det is/snö osv i benhåren och skägget? (dum fråga kanske). Men de hundarna tycker jag verkar passa bäst i övrigt, har dock hört att de mognar sent, är det ett jättestort "problem", alltså att man enbart måste lägga energi på allmännlydnaden första åren?
 
De riesen som jag umgâs med klipps ner ordentligt, det är bara vänstervarvarna som har en massa päls pâ sina vovvar.
Riesen är en kul hund, kan bli lite väl kul om man lâter den. Men det är en tâlig o bra ras.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.