Kan en draghund lära sig gå fot??!!

Jag har en liten tik på 13 veckor som är en blandning mellen alaskan, sibieran och vorsteh och det märks väldigt mycket att hon är en draghund redan nu! Jag vill börja dra med henne när hon är tillräckligt stor, men inte nu.

Jag kämpar verkligen med att hon ska lunga ned sig, men finns några som helst tips om hur jag ska göra eller är det bara att traggla?

Jag vet att hon ännu är väldigt liten, men hon håller redan nu på att dra sönder mina axlar...

Vad kan jag ta mig till?

Orolig att behöva åka efter hunden redan nu....
 
Ja det kan de

Jag hade en kompis på Svalbard som lärt sina hundar att sele betyder arbete och att koppel betyder gå löst och ledigt.

Om det finns nått enkelt sätt att göra det på känner jag inte till men jag befarar att det är envishet och enträget arbete som gäller för draghundar.

Det är ju du som är chef.
 
Vänd dig till en brukshundsklubb i din närhet och be någon duktig där hjälpa dig med att komma igång med kontaktövningar och vardagslydnad.
Om du inte tänker satsa på en karriär i lydnadsklasserna så ska du lägga krutet på god kontakt och kontroll.
Och ett litet tips till, be inte någon på klubben lära din hund att "gå fot" för det gör man på tävlingsplanen.
Även om man i dagligt tal säger så när man vill ha hunden i sin närhet eller vid sidan. Men en tävlingsförare skulle bums börja pladdra om utgångsställning o annat oväsentligt :)
 
Ja, däremot kan det vara väldigt svårt att få honom att uta koppel. Att gå fot för en SH kan betayda allt från 2 till 200 m ;). Som Gunnar säger är en normal lydnaskurs en bra ide. Inte bara för hunden utan också för ägaren kan jag tillägga.

Det finns olika uppfattninagr om huruvida draglusten minskar med en hund som lärt sig gå fot ordentligt. Men de som har 10 hundar i ett spann övar ju knappast detta så ofta.

Med våra 4 hundar kan vi gå någorlunda i koppel (samtidigt). Vi har dock lagt vikt på att de ska gå bakom oss när vi går nedför eller i trappoer (på kommando 'back'). Uppför får de dra. Det funkar någorlunda.

Vi gör inte stadspromenader så ofta.

Skaffa en treckingsele och midjebälte. Treckingselen för att undvika skador på hundenshalskotor. Midjebältet för att skona dina skuldror.

När du inte beöver leda ock styra så är det inga större problem att hålla honom och du får bra träning för din rygg.
 

avslutad210712

Gäst
Alla hundar kan läras grundläggande dressyr. Har tom sett stövare som rastas utan koppel och som inte drar till skogs som en avlöning *L*
 
Men för att ge ett feedback och handfast tipps på ditt direkta problem. Ja det är bara att tragla.

Och för att underlätta tragglandet färsökte jag gå på ställen med en vägg mur eller staket på vänster sida. Då var det lättare att tränga sig framför hunden och med kort lina till en börja lära den fot eller i mitt fall 'back' positionen.
 
Ett annat trick, som kan hjälpa pâ en kvart eller kan ta mânader beroende pâ hur envis din hund är att du gâr en runda i te x ett motionsspâr.
När hunden börjar dra gör du helt om och gâr nâgra steg ât andra hâllet, eller stannar och stâr tyst och stilla till hunden slutar dra.
När hunden slutat dra och tittar pâ dig, om sâ bara en sekund sâ säger du t ex "här" eller sidan" eller "hos matte" det kvittar vad du säger, bara du är konsekvent, sâ använder du det sedan när hunden kan.
Tanken är att hunden inser att den inte kommer vidare om den ionte gâr hos dig.
En av mina fattade detta pâ första promenaden, den andra fattade inte pâ 9 âr.
 
Tack så jätte mycket för alla tips!!!

Jag har en schäfer hane på 18 mån också, men han har tränat på egenhand och lyckats, även om han ibland får för sig att helt strunta i vad jag säger, men de är nog valpfasonerna som sitter i.

Jag tror nog att jag kommer att klara detta, om jag klarat honom den envisa, men jag är väldigt envis själv också så det kommer nog att lösa sig (hoppas jag iaf)

Tack för tipsen!!!
 
Jag har två Siberian tikar på 4 och 6 år som går fot utan problem. Har dessutom en inkallning som fungerar när vi är i skogen och stöter på älgar, rådjur, renar mm..

Det är en väldigt smart ras och har mycket lätt för att lära sig, kanske lite för smart då dom ofta spelar dum för att slippa göra som husse eller matte säger.

/Jonas
 
Tack för alla tips!

Det har nu gått ca 3 veckor och hon har nu den senaste veckan börjat förstå att man inte ska dra i kopplet =) Det är tur att jag är en envis j*vel och inte ger efter och att vara koncekvent tror jag är lösningen till de mesta problemen med hundar.

Tack igen för tipsen! Det är verkligen en bra sida detta!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...