Kløv

Hej
Er der nogen der har erfaring med Ruff wears Palisades Pack II? Holder den til hårdt brug på fx en 2 ugers fjeldtur?

Er der andre der har erfaring med en god velsiddende kløv? Jeg skal have min hund (schäfer) med til Kebnekaise til sommer og vil gerne have en kløv der sidder godt, ikke laver skavsår og som holder!
 
klövjeväskor...

Det är ju svår att säga. Har ingen erfarenhet av just den väskan, däremot har jag gjort erfarenheten att en väska kan sitta jättebra på en hund - men inte på nästa! Dvs samma sak som med ryggsäckar, tyvärr. Det enda är nästa att prova ut olika väskor. Skav kan det bli - och ibland är det inte ens väskans fel, utan att hunden inte är tillvand, väskan är fellastad eller sådant. Det bästa är att gå några dagsturer några gånger innan. Då syns det rätt tydligt om väskan ligger fel någonstans.

Förresten - de flesta väskorna lär nog hålla i två veckor. Och hårt bruk under den turen? Vad tänker du syssla med som innebär sådant hårt slitage? Jag tänker mig ändå att väskan bärs av hunden och inte släpas i marken efter hunden...?
Lycka till!
[Ändrat av Tranan 2007-03-12 kl 11:34]
 
Re: klövjeväskor...

Tranan; sa:
Förresten - de flesta väskorna lär nog hålla i två veckor. Och hårt bruk under den turen? Vad tänker du syssla med som innebär sådant hårt slitage? Jag tänker mig ändå att väskan bärs av hunden och inte släpas i marken efter hunden...?
Lycka till!
[Ändrat av Tranan 2007-03-12 kl 11:34]

Jag kan av egen erfarenhet intyga att det på mindre en två veckor kan märkas skillnad i kvalite på klövjeväskor. En konstruktion som inte tål slitage kommer att ge sig till känna på den tiden, för slitage blir det på klövjeväskor. Hur mycket slitage det blir beror ju på terrängen, går man mycket i blockterräng så slits det mer. Man måste ha i åtanke att klövjan sitter lägre, i absoluta mått mätt, än vad ens egen ryggsäck gör. Även vandring i snårig terräng kan sabba sidorna på klövjan.

Framför allt är det nertill i framkant som dom tar stryk, så minimikrav för en godkännd klövja är enligt mig förstärklningar i form av läder eller kraftig cordura-väv i framkanten. Personligen fördrar jag läder förstäkningar, min egen erfarenhet är att dom håller bättre.

/Jesper
 
Ljunggren; sa:
Hej
Er der nogen der har erfaring med Ruff wears Palisades Pack II? Holder den til hårdt brug på fx en 2 ugers fjeldtur?

Er der andre der har erfaring med en god velsiddende kløv? Jeg skal have min hund (schäfer) med til Kebnekaise til sommer og vil gerne have en kløv der sidder godt, ikke laver skavsår og som holder!

Nu har av en tillfällighet sett den väskan. Den ser stadig och stabilt ut. Det jag inte trivs med är att den har ett bröstsele, precis som en dragsele. har säkert fördelen att hunden har svårare att krypa ur, samtidigt som det är lätt att det ger skav mellan frambenen om inte hunden är van och passningen inte stämmer. (Tror jag) Den har också stora öppna fält över ryggen. På ett sätt kan det vara bra på sommaren, ventilationen blir ju bättre för hunden då. Men om det regnar...? rinner inte vattnet in undet väskan då och vad blir konsekvensen av det? Hunden blir våt, pälsen kan tova ihop - blöt päls mot tyg, kan det ge skav också? Våteksem? Nja, jag vet verkligen inte, men jag är tveksam. Köper du den skriv gärna en recension sen!
 
Ruff Wear!

Hej!

Använder själv en Palisades PackII, till min Border Collie. Den fungerar utmärkt, med extra skydd där det skaver som mest. Där finns ett par integrerade vattenbehållare, som man kan balansera upp vikten med. De går även att avlägsna, om man vill.

Det bästa är att om man stannar en stund för en vattenpaus, så kopplar man ENKELT bort själva väskan och kvar sitter bara selen! Ett klockrent köp, om du frågar mig!
 
Ruff Wear

Hade Ruff wear väskor i flera år när jag bodde i USA. Dom fungerade bra och var mkt hållbara. Passformen var bra på min schäfer. Gillar verkligen separat sadel och väska. Mkt praktiskt när man rastar.

Nu har jag billiga kopior från Outward Hound. Dom är OK men en del sömmar måste förstärkas. Själva tyget och passformen funkar dock bra.