Folksläden

Intresset för små , lätta hundslädar verkar tyvärr inte nått våra nordliga breddgrader .
Våra inhemska tillverkare håller fast vid sina traditionella slädar av trä ,men de fungerar ju trots sin vikt och bristande styrförmåga.
Ett undantag finns ,Oinakkas xtreme.
Ute på kontinenten och i Canada,USA finns ett flertal tillverkare av lätta alu.slädar ofta betecknade som "tävlingsslädar" vilket säkert skrämmer bort många vanliga hundägare..
Varför håller vi kvar vid våra tunga hundslädar då ?Marknaden blir förståss inte så stor när dom flesta ser hundslädar som en form av transsportmedel , och inte ett rekreationsmedel alt.motionsredskap.
Sverige har ett enormt utbud dragvilliga hundar som bara ligger och väntar på den rätta ,lätta och enkla "folksläden" som alla kan köra även med relativt små hundar.
 
Antagligen för att dessa "tävlingsslädar" är väldigt dyra. Jag tror inte många som enbart kör för nöjes skull är villiga att betala 10 000, - 15 000 för en släde. Träslädarna är tunga men bra mycket billigare och därför mer prisvärd trots sin vikt.
 
Frågan är lite vad du är ute efter. Är du ute efter att träna hunden, eller vill du frakta något? När jag tävlade lite med hund nordiskt, så gjorde jag en ursimpel träningssläde. Den bestod i stort sett av en träskiva på en liten träram, 30 x 40 cm, inklusive fästen för skackeln och lina mot mig. I skivan gjorde jag hål för dykarremmen, så jag kunde lasta olika många dykarvikter efter behov. Under alltihop satte jag två enkla barnskidor (utan fiskfjäll). Antingen kunde denna användas tom, bara för att vänja hund/hundarna vid att ha något skramlande efter sig. Eller med vikter om man ville efterlikna tävling.

Jag gjorde dessutom självklart min egen tävlingssläde, samt även en egen packningsbar släde, alla med barnskidor under.

Tycker annars att träning med bara lina är nog så effektiv, och kanske roligare både för hund och människa.
[Ändrat av Gidde 2006-11-12 kl 04:55]
 
Ska man köra släde så lär man nästan ha tre hundar mist för att få något av det tycker jag, och det är i minsta laget det med för många hundraser... Det är vel mer hundar än vad de flesta av "folket" har...

Nej kör med lina som Gidde säger!
 
Jag bor på kontinenten, jag skulle mycket gärna vilja ha en träsläde om jag hade någon bra plats att åka med den. En frusen sjö, en skogsväg, eller ett fjäll.
De faktum att man kan ta med sig packning eller passagerare är naturligtvis det stora pluset.

När åkningen begränsas till ett preparerat spår är hightech släden däermot bättre, om även dyrare. Det är enklare, och roligare, med en böjlig släde.
 
Hej

Vill du ha en liten & lätt släde som fugerar till allt... Så välj då en träsläde ex. Polaris
http://www.kallasgarden.se tror jag de heter.. Tillverkas i Rättvik. Superb kvalité. Har flera stycken... Kan tävlas med, kan tränas med, kan köras barn i etc. en alu-släde är lite för klen för det mesta förutom tävling
 
hundslädar

vilka bra tips alla ger! Det är jättekul att sitta o läsa o bra nyttiga råd får man oxå. Kanske jag får ihop min "drag-skrinda" till slut....