Pulka med draghund

Jag har en försvarets pulka

Den är ca 1,80 lång och motsvarar Segebadens liknande.

Jag har ersatt de tunga stålskaklarna med en rottingskakel.

Jag gillar pulkan och har dragit packning upp till vår fjällstuga på den och dragit upp till 3 barn i stigningen från Grövelsjöns fjällsation och upp på Långfjället.

Jag upplever inte pulkan som direkt tung. Motsvarande storlek på Fjellpulkan har liknande vikt.

Skall man dra tungt i lösare snö är det en fördel med lite bredare och längre pulka att fördela vikten på.

Nu i vinter skall vår Samojed "Totte" få pröva på att dra pulkan.

Har man bara en hund så tror jag att en kortare Segebadenpulka är mer lämplig än försvarets pulka.

Är man lite händig kan man korta försvarets pulka. http://www.llk.se/utrustning/pulka/pulka.htm

Thure
 
Ja det lilla jag hört nu av dig o andra så låter det ändå som om min hund ska klara av att dra den! Man måste ju prova ivarjefall!
tack för svaret!

Mvh Magnus
 
När jag kör med min hund spänner jag hund - pulka, men i selen har jag två jämnlånga linor ca 50 cm som jag sedan spänner fast i en längre expanderlina som går till bältet. Fungerar utmärkt!
 
Furir

Ja det låter kanske mest naturligt att hunden drar pulkan medans man själv åker skidor bakom, men vad finns det för för- och nackdelar med de två olika sätten? Vad menar du att jag måste bestämma detta innan, är det beroende på skaklar du menar?

Mvh Magnus
Det finns en annan risk om man kör hund-människa-pulka och det är att stålkanterna på skidorna kan skada tassarna, eftersom man är alldeles bakom hunden
 

Liknande trådar