Pulka med draghund

Hej

Jag är ute efter att köpa en pulka som min hund kan dra när jag är ute och åker skidor. Jag är inte intresserad av att köpa en ny utan de som finns begagnade för tusenlappen. Någon med erfarenhet som vet vad för pulka som är bäst?

Någon med erfarenhet som testat detta? Jag vill ogärna ha hunden lös med pulka, jag antar att man måste spänna fast sig i pulkan med en lina, blir det inte väldigt långt från en själv till hunden?

tacksam för svar!

Mvh Magnus
 
De få gånger jag kör med pulka använder jag våran gamla segabaden träpulka (från tidigt 70tal) och bambuskaklar. Linan fäster jag längst bak i pulkan och hunden kommer inte längre bort än om du kör med hundspann.
I Umeå trakten borde det inte vara så svårt att hitta aktiva så att du kan få prova olika pulkor och få tips om hur det går till. Prova med Umeå bhk eller Älvornas DHK.
 
jo nog finns det folk att fråga i umeå, men det finns kanske folk att fråga här också.
Det jag tänkte är om det är bättre att spänna Hund-pulka-människa eller hund-människa-pulka?
 
cradle; sa:
jo nog finns det folk att fråga i umeå, men det finns kanske folk att fråga här också.
Det jag tänkte är om det är bättre att spänna Hund-pulka-människa eller hund-människa-pulka?

Eftersom du i första inlägget skriver att du vill ha en pulka din hund kan dra, så rekommenderar jag hund - pulka - människa :)
 
men om du bortser från att mitt första inlägg inte var menat som nitiskt hund - släde - människa.
Hunden drar ju oavsett om pulkan är mellan mig och hunden eller om jag har pulkan bakom mig.
 
Du bör innan du köper en pulka bestämma om du vill att hunden eller du ska dra pulkan. Din hund ska inte dra dig utan du ska åka skidor bakom hunden.
Jag låter hunden dra pulkan och mellan mig och pulkan har jag en tolklina (rep + expanderlina)som jag fäster i tolkbältet.
 
Om du har en hund som gillar att dra och du inte planerar att ha en alltför tung pulka så rekommenderar jag att hunden drar pulkan och du är fäst i pulkan med en expanderlina. Linan ska inte vara längre än att du precis når fram till hundens huvud.
Problemet med pulkor är att de ofta är dyra och svåra att hitta begagnade tyvärr...
 
Ja det låter kanske mest naturligt att hunden drar pulkan medans man själv åker skidor bakom, men vad finns det för för- och nackdelar med de två olika sätten? Vad menar du att jag måste bestämma detta innan, är det beroende på skaklar du menar?

Mvh Magnus
 
Ja man har olika skaklar beroende på om du eller hunden drar.

Fördelen med att du drar pulkan är om du har en tungt lastad pulka och att hunden kanske inte orkar både dig och pulkan, då är det bättre att du drar pulkan och får draghjälp av hunden. Jag gör så om jag bara har en hund och ska på fjälltur.

Fördelen med att hunden drar pulkan, det är mer naturligt på nåt vis, för mig iaf, som tävlat i draghundkörning där man alltid har hunden som drar pulkan.
 
ok, tack för den infon. Jag har tänkt ta med pulkan på fjälltur, så att dra pulkan själv är kanske att föredra. Jag skulle nog vilja göra båda två så kanske får skaffa grejor för båda.

Mvh Magnus
 
Försvarets pulka

Är det nån som har erfarenhet av den, försvarets träpulka?
Hittade en sån i en butik, den var ganska billig så jag funderade på om jag skulle köpa den. det enda felet med den förutom att den var lite sliten var att den var väldigt tung, runt 15 kilo kanske! Funderar på om min SH orkar dra den med packning en längre sträcka. Vet inte riktigt hur lång den är kanske 2 meter, om man jämför med segabadens liknande pulkor är det nån skillnad? vikt, stabilitet osv...
 
Re: Försvarets pulka

cradle; sa:
Är det nån som har erfarenhet av den, försvarets träpulka?
Hittade en sån i en butik, den var ganska billig så jag funderade på om jag skulle köpa den. det enda felet med den förutom att den var lite sliten var att den var väldigt tung, runt 15 kilo kanske! Funderar på om min SH orkar dra den med packning en längre sträcka. Vet inte riktigt hur lång den är kanske 2 meter, om man jämför med segabadens liknande pulkor är det nån skillnad? vikt, stabilitet osv...

Jag har ingen personlig erfarenhet av den, men den ÄR tung.

Jag har gjort en egen av en barnpulka:

Bild%20003.jpg
 

Liknande trådar