Möte med björn när man har hund i koppel

Björn möte med kopplad hund

Björn möte Orsa Finnmak
den 26 juni På morgonturen då jag och sargo (Kuvasz) å min yngsta dotter Stina och hennes tre hundar.
Vi gick efter en skogsväg hundarna blev oroliga, Bakom en gammal bastu vid bäcken komm en stor björn- hona fram med 2 st års ungar (ca: 35 meter från oss) hon gick upp på bakbenen mot oss. sargo morrade och skällde o ville ditt.
Vi börja och backa o ja fick släpa en galen hund från platsen, Björnen gjorde skenanfall mot oss för att skämmas tror ja, som hon lyckades med när det gäller Stina och mej men Sargo fick ja dra med allt va ja orkade. Björnen försökte få ner ungarna i slyn ca: 3 gånger och kvickt upp på vägen och kollade var vi gjorde.
Vi backade cirka 200 meter till en böj hon hade koll på oss tills vi kom ur sikte.

Ingvar
 
Är du ute mycket med hundarna i björnmarker, så kan du ju alltid göra ett björnprov med dina hundar. Då får du reda på hur de beter sig i närheten av björn. Detta kan du göra till exempel på björnparken i Orsa. Jag har sett några björntest där och hundarna reagerar väldigt olika och över hela skalan. Vissa kissar på sig och gömmer sig bakom husse/matte, andra blir fruktansvärt agiterade och ligger som märlor mot staketet för att komma åt björnen.
 
hund reagerar olika på olika saker

ute vid P10 (strängnäs) finns ett motionsspår där vi stöter på rådjur eller älg nästan varje gång vi går där. Lex drar inte efter älg eller rådjur, han är för feg och han får inte. han markerar och viftar lite på svansen och visar mig vart ett rådjur har gått om vi passerar ett nytt spår.

Lite längre bort mot vansö finns det viltsvin, vi har sett en (vi satt i bilen)

En gång när vi gick på spåret reagerade lex oerhört starkt på något, ett spår. han backade och morrade och reste ragg. jag förstod inget! han ville genast tillbaka till bilen och det var nästan så jag fick koppla honom så han inte stack ifrån mig.

Senare fick vi veta av en annan hundägare att hennes hund hade markerat på vildsvin! Så det var DÄRFÖR!

De andra 2 gångerna jag sett Lex markera på ett sånt starkt sätt var i Malmköpings marknad som var i sommar tyckte lex var skitäckligt. där gick vi förbi ett vildsvin som var uppstoppad och det var verkligen jobbigt för honom. han vart helt skräckslagen och bara ville sticka iväg.

andra gången han gjorde så var på Hälleforsnäs marknad. och där var det likadant han skulle bara hem, han var verkligen stressad. stackarn.

Men nu vet jag ialf att om vi stöter på ett vildsvin så reagerar min Lex på ett viss sätt.
 
Ska man låta som en kråka??
Jag tror inte man låter som en kråka när man träffar på en björn. tror man låter som en hysterisk panikslagen människa.

Det bästa som finns är att få en STOR björnkram av en Björnunge :D

Björnar är väldigt nyfikna djur, speciellt de yngre björnarna.
De vuxna är mer skydda och känner en människa på flera kilometers avstånd.

små söta små varelser som sliter en i stycket nu om man kommer för nära.
 
Kråka eller ej

Jag kan dock tänka mig att man låter som en kråka när man blir skräckslagen! När man försöker skrika ut sin ångest, så kommer det bara ett hest "kraxande" kanske!?

Nåja, skämt å sido, så tror jag ändå att jag försöker hålla mina hundar kopplade under barmarkssäsong. Tacka vet jag vintern. Långa fina skoterspår över isarna, med god sikt över vart jyckarna springer. Men det går förvånansvärt fort när dom "försvinner". På ett ögonblick kan dom vara flera hundar meter bort! Va? Var det någon som sade någon om att träna inkallning???

Tack i alla fall för alla bra tips!
//Maria


Dayana; sa:
Ska man låta som en kråka??
Jag tror inte man låter som en kråka när man träffar på en björn. tror man låter som en hysterisk panikslagen människa.

Det bästa som finns är att få en STOR björnkram av en Björnunge :D

Björnar är väldigt nyfikna djur, speciellt de yngre björnarna.
De vuxna är mer skydda och känner en människa på flera kilometers avstånd.

små söta små varelser som sliter en i stycket nu om man kommer för nära.
 

avslutad210712

Gäst
MW; sa:
Jag kan tänka mig att björnens reaktion beror rätt så mycket på hundens beteende. Jag skulle nog släppa hundarna från kopplet om björnen av någon (tydligen osannolik) anledning skulle närma sig. Främst för att kunna röra mig själv mer obehindrat också för att hundarna inte ska behöva fastna i en släpande lina om man ändå tappar taget.

Ska man dessutom vara lite krass så är det bättre att hunden kommer tvåa i en brottningsmatch än att du gör det. Har du en feg hund som ställer sig bakom dig och skäller bör du kanske försöka träna bort ett sådant beteende eller tänka på en annan hund/ras ;)

Det viktigaste vid ett möte med en arg björn är inte att du springer fortare än björnen utan att din kompis springer långsammare än dig.
 

avslutad210712

Gäst
Erkänner att jag också tillhör de som tycker att det är konstigt att beväpnade jägare är de enda som stöter på aggresiva björnar.

Förklaringen kan dock vara så enkel som att jägare rör sig tyst och rätt/fel i vinden vilket gör att de har större chans/risk att komma (för) nära en björn. Gör björnen ett skenanafall så är det naturligtvis lättare att skjuta om man är beväpnad än om man är obeväpnad. Ett skenanfall mot en obeväpnad slutar oftast som just det medans ett skenanfall mot en jägare i många fall slutar med en död björn.
 
Erkänner att jag också tillhör de som tycker att det är konstigt att beväpnade jägare är de enda som stöter på aggresiva björnar.

Förklaringen kan dock vara så enkel som att jägare rör sig tyst och rätt/fel i vinden vilket gör att de har större chans/risk att komma (för) nära en björn. Gör björnen ett skenanafall så är det naturligtvis lättare att skjuta om man är beväpnad än om man är obeväpnad. Ett skenanfall mot en obeväpnad slutar oftast som just det medans ett skenanfall mot en jägare i många fall slutar med en död björn.


Man kan precisera det hela med att det väldigt sällan är fågeljägare med hagelvapen eller klass-3-studsare som blir angripna så att de måste skjuta björnen. Det verkar däremot vara vanligare för älgjägare med klass-1-vapen...

Själv jagar jag småvilt med hagel i björntäta marker, och har hittills haft åtminstone 15 mellan mig och björnen...
 
Inte konstigt alls.........

att det i stort sett bara är jägare med klass 1 vapen som stöter på björn och tvingas till nödvärns- handling. Det finns några naturliga förklaringar.

1. De som bär klass 1 vapen jagar oftast älg eller annat Högvilt. Jaktmetoden går ut på att gå tyst i motvind med en löshund som söker framför sig.........
2. Den jakten sker i eller på sådana marker, sådan terräng att man kommer att röra sig i björnens biotoper.
3. Många älghundar skäller gärna björn men är inte tillräckligt tuffa för att stå pall när björnen ryter eller gör utfall. De söker alltså skydd ho husse. Så kan det också vara med hundar som är godkända vid björntest i djurparkerna (Orsa, Junsele).
4. Småviltjägaren, tex fågeljägaren rör sig oftast inte lika tyst och är inte heller så noga med vinden.

Under björntestet är de trygga med husse i närheten och de är inte dummare än att de märker stängslet mellan den "farliga björnen). Dessutom är björnarna i parkerna rätt lojja och visar sällan den aggrisivitet som en "fri björn" gör.......

Har själv testat mina hundar och jagar björn samt håller på med björneftersök.
(Har jämthund för älg och björn och kh vorsteh för fågel)
 

Liknande trådar