Hur gör ni...(om att åka tåg med hund)

Det är säkert några här som åkt tåg upp till Abisko. Jag ska dit nu i sommar och åker från Skövde till Abisko med hund. Men inga hundar tillåtna i ligg- eller sovkupéerna. Bara sittplatser. Sover ni sittandes? Jo, vad ska man annars göra? Eller?
Kan ju inte säga att jag ser fram emot resan upp direkt....Har ni några tips om hur man härdar ut?
 
Trevlig resa...

Jag gjorde resan t.o.r. förra året, fast från Skåne, och tänkte göra om det i år igen. Det är sittplats i djurkupé som gäller om du inte vill boka en hel sovkupé och betala extra för städningen. Det är bara till att ta med en bok, göra det så bekvämt som möjligt i Connex obekväma säten och gå i dvala. Det är rätt segt stundtals men det är uthärdligt, ett pris man får betala om man vill ha med sin fyrbenta kompis helt enkelt.

En bonus är att man kan möta på en del riktigt intressanta människor i sittkupéerna sådär runt 03.15 på morgonen...
 
Låter ju lovande...

Sittfläsket kommer att bli rejält mörad...:) Hoppas att inte tåget blir knökfullt då...
 
Re: Trevlig resa...

Per Ö; sa:
En bonus är att man kan möta på en del riktigt intressanta människor i sittkupéerna sådär runt 03.15 på morgonen...

Allra hellst om man råkar sitta närmast rökkupen där någon fiffig lirare ordnat med efterfest efter det att resturangvagnen stängt :)

Det är verkligen tråkigt att det inte finns något alternativ, dvs. inom en rimlig prisklass, till färden i någon av de två djurkupérna. Själv så äger jag två hannar och den ena av dom har blivitt en riktig surgubbe när det kommer till andra hannar nu på sista tiden. Det medför att man måste vara halvvaken under hela uppfärden om det finns andra hannar i kupén, och som bonus så kommer man då att påbörja sin fjälltur i koma :(

Sen behöver man kanske inte ens nämna det faktum att även om man bokat platser åt hundarna så vill mina helst ligga mittgången där det finns lite utrymme att fläka ut/svalka sig och när en passagerare från en annan kupé vill till resturangvagnen eller rökkupén så måste dom passera, just det! den samma gång där hundarna hellst ligger. De flesta medpassagerare har ju förståelse för varför hundarna ligger där och störs väl förhoppningsvis inte allt för mycket av att behöva använda dom som "hinderbana", men vid nästan alla resor så är det någon som ska fälla någon spydig kommentar i stil med: "Är det verkligen så smart att lägga hunden/hundarna i gången".

Summa sumarum så kan resan vara alldeles smärfri, kanske rent av underbar (minns ett tillfälle när jag fått platsen bredvid tre väldit trevliga och söta norskor, tror nästan att jag var gladare än vovvarna trots att de matades med påläggskorv hela resan :)), eller så kan man se fram emot ett mindre helvete om man får "fel" medpassagerare i kupén.

/Jesper
 
Re: Re: Trevlig resa...

polarhund; sa:
Per Ö; sa:
En bonus är att man kan möta på en del riktigt intressanta människor i sittkupéerna sådär runt 03.15 på morgonen...

Allra hellst om man råkar sitta närmast rökkupen där någon fiffig lirare ordnat med efterfest efter det att resturangvagnen stängt :)

Det är verkligen tråkigt att det inte finns något alternativ, dvs. inom en rimlig prisklass, till färden i någon av de två djurkupérna. Själv så äger jag två hannar och den ena av dom har blivitt en riktig surgubbe när det kommer till andra hannar nu på sista tiden. Det medför att man måste vara halvvaken under hela uppfärden om det finns andra hannar i kupén, och som bonus så kommer man då att påbörja sin fjälltur i koma :(

Sen behöver man kanske inte ens nämna det faktum att även om man bokat platser åt hundarna så vill mina helst ligga mittgången där det finns lite utrymme att fläka ut/svalka sig och när en passagerare från en annan kupé vill till resturangvagnen eller rökkupén så måste dom passera, just det! den samma gång där hundarna hellst ligger. De flesta medpassagerare har ju förståelse för varför hundarna ligger där och störs väl förhoppningsvis inte allt för mycket av att behöva använda dom som "hinderbana", men vid nästan alla resor så är det någon som ska fälla någon spydig kommentar i stil med: "Är det verkligen så smart att lägga hunden/hundarna i gången".

Summa sumarum så kan resan vara alldeles smärfri, kanske rent av underbar (minns ett tillfälle när jag fått platsen bredvid tre väldit trevliga och söta norskor, tror nästan att jag var gladare än vovvarna trots att de matades med påläggskorv hela resan :)), eller så kan man se fram emot ett mindre helvete om man får "fel" medpassagerare i kupén.

/Jesper

CONNEX är numera helt rökfritt! (till oss norrlandstågsåkande hundägares stora glädje skall tilläggas) Färden från Stockholm är numera lite mindre outhärdlig.
Skulle jag åka från Skövde så tror jag att både hunden och jag skulle behöva bli nedsövda. Och få en uppvakningsspruta i Abisko.

Lycka till!
 
Re: Re: Re: Trevlig resa...

Skulle jag åka från Skövde så tror jag att både hunden och jag skulle behöva bli nedsövda. Och få en uppvakningsspruta i Abisko.

Lycka till! [/QUOTE]

....den tanken har föresvävat mig också... I fjol när jag åkte tåg till Mora - det var ju bara halva sträckan! Var det också så att min hund helst låg i gången, men det var rätt lugnt ändå. Men på hemfärden hade vi "turen" att få tåget fullt med hysteriska Stockholamre (sorry, men dessa var verkligen därifrån) som vräkte in koffertar överallt och helst på hunden (det var det enda "fria" utrymmet) och när jag hänvisade till att hunden behövde lite plats fick jag svaret "du får väl ta han i knäet!". Visst, en hund på 25 kg i knäet i tio timmar...lysande! har aldrig sett så stressat folk...

Nåja. Vi skall väl överleva detta också - lika bra att planera in en sovdag när vi kommer fram från början...
 
Re: Re: Re: Re: Trevlig resa...

"Men på hemfärden hade vi "turen" att få tåget fullt med hysteriska Stockholamre (sorry, men dessa var verkligen därifrån) som vräkte in koffertar överallt och helst på hunden (det var det enda "fria" utrymmet) och när jag hänvisade till att hunden behövde lite plats fick jag svaret "du får väl ta han i knäet!". Visst, en hund på 25 kg i knäet i tio timmar...lysande! har aldrig sett så stressat folk...

Nåja. Vi skall väl överleva detta också - lika bra att planera in en sovdag när vi kommer fram från början..."

____________________________________________

Var du först får väl de har sina koffertar i knäet... Annars låter det som ett utmärkt tillfälle att tillkalla konduktören och påpeka att enligt säkerhetsföreskrifterna får man inte ha bagage i mittgången (men det står ingenting om hundar så vitt jag vet). Som sista utväg får man lära hunde att morra på kommando...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Trevlig resa...

Per Ö; sa:
Som sista utväg får man lära hunde att morra på kommando...

Inte så smart kanske ;)

Har en bekant som hade en liten trevlig blandras. En hund som alltid var glad. För att visa glädje så morrade och visada han tänderna. Gissa om det ledde till många missförstånd.
 
Jag åker sträckan Malmö - Boden via Gbg med kattbur 4-6 gånger/år. Jag försöker alltid boka resan en vardag då man kan förvänta sig att inte tåget är fullt. Resdagar som tex fredag, lördag och till viss del söndag kan det ibland vara mycket folk. Vardagar är det ofta väldigt lite folk, särskilt i djuravdelningen så då kan man breda ut sig lite mer.
F.ö. förkastligt att dom inte i alla fall har några liggkupéer för djurägare.
 
Det i särklass mest korkade, vilket dessutom hade varit väldigt lätt att ordna för SJ/Connex, är att djurkupéerna inte sällan är placerade mer eller mindre mitt i tåget. Det hade varit väldigt mycket smartare att placera dessa kupéer antingen längst fram eller längst bak. Det skulle göra att det blir lugnare i kupén och hundrädda, allergiker m.m. slipper passera igenom för att t.ex. komma till resturangvagnen.
 
Per Ö; sa:
Det i särklass mest korkade, vilket dessutom hade varit väldigt lätt att ordna för SJ/Connex, är att djurkupéerna inte sällan är placerade mer eller mindre mitt i tåget. Det hade varit väldigt mycket smartare att placera dessa kupéer antingen längst fram eller längst bak. Det skulle göra att det blir lugnare i kupén och hundrädda, allergiker m.m. slipper passera igenom för att t.ex. komma till resturangvagnen.

Håller med! När jag senast åkte upp i april så hade dom dock en 6-personers sittkupé med dörr för djur vilket är en betydligt bättre lösning än de vanliga djurplatserna. Men det har jag bara varit med om en gång.
 

avslutad210712

Gäst
Åkte Luleå-Abisko på midsommarafton ifjol och då hade de en sexplatsers kupe reserverad för just hund(djur)ägare. Naturligtvis var det redan en hanhund i kupen när vi kom dit men det gick bra. På hemvägen fick vi en helt egen kupe och konduktör placerade om andra resande som hade platser i kupen så mitt i allt elände med Connex (som inte rår för allt - rikstrafiken rår för en del också) så måste man ge Connex personal beröm för att de alltid varit trevliga när jag åkt tåg.