Elhalsband på polishundar

Jag har med tilltagande bestörtning förstått att Polisen nu vill ha tillstånd att använda elhalsband som hjälpmedel vid träningen av de mer besvärliga hundarna. Detta känns för mig fullkomligt skruvat! Jag har ingen erfarenhet av sagda metod men tycker att det känns själklart att man inte ger sina djur elchocker?! Metoden fungerar möjligen på mer störiga exemplar av tvåbent ordningsmakt...

Om man har en hund som inte går att få att lyda utan användandet av ett elhalsband så gör man i mina ögon antingen nåt rejält fel som förare, eller så är hunden inte lämplig för den aktuella uppgiften. Polisen brukar ju ha höga krav när de väljer hundar så detta argument borde falla rätt fort.

För att hålla diskussionen öppen vore det intressant att få höra från någon som provat ett elhalsband (inte nödvändigtvis på hunden... :) om det överhuvudtaget kan vara ett alternativ?
/Rilleman
 
Hej!
Som jag har fattat så är det inte värre än att få en stöt från ett vanligt elstänglel till kossor. Alltså inte så farligt alls.
/Sara
 
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är?
Det är inte så att polisen vill använda elhalsband som ett verktyg i träningen av polishundar! Man vill använda det på några enstaka individer som inte har motsvarat förväntningarna och fått ett beteende som inte är acceptabelt. Då vill man som en sista utväg prova med elhalsband innan man ger upp hoppet på att hunden ska klara sitt jobb.

Det handlar om ca 2-3 individer per år! Varför vill man då fortfarande ha försöka "rätta till" dessa hundar? Kanske för att en polishund kostar väldigt mycket pengar och att man inte vill ge upp hunden innan man försökt med allt. Sen måste du inse att polishundar lever ett liv väldigt olikt den som sällskapshunden lever.
Enligt hundpsykologer så kan elhalsbandet funka att använda i extremsituationer. Så det är inte som så att polisen bara tagit något ur luften.

Om man istället skulle välja att ge upp hoppet och göra sig av med hunden så skulle man behöva hitta ett nytt hem för hunden. Hur många tror du vill ta emot en polishund som tappat greppet? Då blir det bara avlivning kvar! Är det verkligen bättre?
Det enda vi sedan kan prata om är hurvida vi överhuvudtaget ska ha hundar inom polisväsendet? Och eftersom polishundarna fyller en så avgörande roll i polisarbetet så är det praktiskt omöjligt.

Sen används el på så många andra djur i samhället, som bl a Sara här ovan skriver.

/
 
Mäniskans bäste vän??

Hur var det nu igen?

Hunden är mäniskans bäste vän.
Mäniskan är hundens........??.....bäste misshandlare??

Att använda sig av elhalsband är det största misstag som kan göras tror jag. Det enda man åstadkommer är att man tvingar hunden att bete sig på ett sätt som den förmodligen inte vill bete sig på, om det nu inte har fungerat innan på just den hunden.

Hur pålitlig är hunden då?

Mvh, Pelle.
 
"...inte värre än att få en stöt från ett vanligt elstänglel till kossor. Alltså inte så farligt alls."

har du sett en hund som fått det????
jag har varit med om det två gånger, den stack nosen i stängslet och den andra backade in rumpan i det
de blir oerhört rädda

jag ska inte uttala mig om polisens behov,
eftersom jag inte vet något om bakgrunden
men det är ett mycket brutal metod att tillgripa

på brukshundsklubben så var ett samtal just om att hur stämningen svängt när det gäller hunduppfostran igen
till att "strängare" metoder börjar bli mer accepterade igen, på modet helt enkelt
det är en sorglig utveckling om det går åt det hållet
eftersom det är aldrig hundens fel,
det är ditt fel om du inte kan få den att förstå
alla hundar passar inte till allt heller
 
När hunden får sin stöt från elhalsbandet så är det en rejäl snyting, inget litet pirr i pälsen.
Anledningen är att hunden annars snabbt vänjer sig vid obehaget och du får en eltålig hund.

Det är ju klart att eldressyr är mycket effektivt på hundar som används i fjällen för att vänja dom av med att jaga ren, Då är det iofs mycket lättare att ge rätt korrigering (går du mot en ren så smäller det, går du därifrån får du korv av husse).

Beträffande polisens hundar och hundförare så är spännvidden beträffande kompetens och lämplighet lika stor som bland övriga hundägare i landet.
En del polishundförare borde inte få ha foton på hundar ens, medan flertalet är mycket duktiga.

För att få allmän förståelse för behov av "hårda metoder" så borde en ansökan som denna följas av en utbildningsplan för hundförare och hundtjänstansvariga.
 
gundj; sa:
Beträffande polisens hundar och hundförare så är spännvidden beträffande kompetens och lämplighet lika stor som bland övriga hundägare i landet.
En del polishundförare borde inte få ha foton på hundar ens, medan flertalet är mycket duktiga.

För att få allmän förståelse för behov av "hårda metoder" så borde en ansökan som denna följas av en utbildningsplan för hundförare och hundtjänstansvariga.

du summerade väl ihop det här på ett bra sätt.. dressyr med el-motivation är extremt svårt och skall bara tillämpas i extrema fall och då av precis som Gunnar säger av utbildad personal, annars kan det gå riktigt år skogen..

Undrar om Sven Järverud någonsin använt el-dresyr?
 
Ska ta två hundar som exempel.

Den första är min egen som är 10 månader och för några månader sedan så gick vi förbi en hästhage. Hon råkade tucha vid staketet med resultat att hon skrek till och backa. Vi fortsatte att gå och tror ni inte att hon gick in i det då. Men istället för att backa så fick hon heltoss och attackerade staketet med hugg på linorna.

Andra hunden. Hassemans Axxe. Tidigare polishund i Malmö och var en så kallad kravallhund, Bet först och frågade sen. Hård som få.

Och nu till elanvändning bland hundar. På tiken jag har så vet i fan om det går att använda el. Det tänder henne ännu mer än det skrämmer henne.

På Axxe så kanske det hade hjälpt så hade han sluppit att bli såld till Norge.

Polisen vill använda el på ett fåtal hundar och inte på varenda hund dom får in. Och om dom kan få rätt på ett problem med el istället för att avliva så varför inte. Men det hjälper inte på alla.
 
A.S.; sa:
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är?
Det är inte så att polisen vill använda elhalsband som ett verktyg i träningen av polishundar! Man vill använda det på några enstaka individer som inte har motsvarat förväntningarna och fått ett beteende som inte är acceptabelt. Då vill man som en sista utväg prova med elhalsband innan man ger upp hoppet på att hunden ska klara sitt jobb.

Det handlar om ca 2-3 individer per år! Varför vill man då fortfarande ha försöka "rätta till" dessa hundar? Kanske för att en polishund kostar väldigt mycket pengar och att man inte vill ge upp hunden innan man försökt med allt. Sen måste du inse att polishundar lever ett liv väldigt olikt den som sällskapshunden lever.
Enligt hundpsykologer så kan elhalsbandet funka att använda i extremsituationer. Så det är inte som så att polisen bara tagit något ur luften.

...

Sen används el på så många andra djur i samhället, som bl a Sara här ovan skriver.

/

Problemet är i mitt tycke att det är fullständigt onaturligt för en hund att bli elchockad. Om husse eller matte nyper till så är det en form av rak komunikation mellan flockmedlemmar, ett slags orsak-verkan-samband. Jag är inte säker på att hunden lika snabbt förknippar obehaget av en elchock med att den gör nåt fel. Konceptet "Guds hand" torde vara obekant för hundar.

Jag förstår vad du menar, men håller inte med och tycker att du kraftfullt motsäger dig själv! Det är ju just som ett verkyg för hundträning polisen vill använda halsbandet, låt vara att det "bara" gäller de mest besvärliga fallen.

Med risk för att upprepa mig så anser jag att det ligger en fara i att en hund som tuktas med denna form av metod får en så hög "tröskel" att den sen inte reagerar på normal stimuli.

Att el används till boskap, hästar etc. tycker jag är mer i linje med ovan nämnda orsak-verkan-samband. Djuren lär sig blixtrande (suck..) fort att inte gå emot eller igenom stängsel. Inom slaktindustrin där elektriskt assisterad "fösning" använts under lång tid har man nu fått upp ögonen för att använda djurens naturliga beteende istället. Med en lite insats bygger man om fållor och gångar så att djuren kan gå i flock och därmed känna sig trygga. Mindre stress och gladare julskinkor. Elhalsbandet för hundar hamnar snarare i samma kategori "hjälpmedel" som barrering vid hästträning.
/Rilleman
 
Tumbleweed; sa:
A.S.; sa:
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är?
Det är inte så att polisen vill använda elhalsband som ett verktyg i träningen av polishundar! Man vill använda det på några enstaka individer som inte har motsvarat förväntningarna och fått ett beteende som inte är acceptabelt. Då vill man som en sista utväg prova med elhalsband innan man ger upp hoppet på att hunden ska klara sitt jobb.

Det handlar om ca 2-3 individer per år! Varför vill man då fortfarande ha försöka "rätta till" dessa hundar? Kanske för att en polishund kostar väldigt mycket pengar och att man inte vill ge upp hunden innan man försökt med allt. Sen måste du inse att polishundar lever ett liv väldigt olikt den som sällskapshunden lever.
Enligt hundpsykologer så kan elhalsbandet funka att använda i extremsituationer. Så det är inte som så att polisen bara tagit något ur luften.

...

Sen används el på så många andra djur i samhället, som bl a Sara här ovan skriver.

/

Problemet är i mitt tycke att det är fullständigt onaturligt för en hund att bli elchockad. Om husse eller matte nyper till så är det en form av rak komunikation mellan flockmedlemmar, ett slags orsak-verkan-samband. Jag är inte säker på att hunden lika snabbt förknippar obehaget av en elchock med att den gör nåt fel. Konceptet "Guds hand" torde vara obekant för hundar.

Jag förstår vad du menar, men håller inte med och tycker att du kraftfullt motsäger dig själv! Det är ju just som ett verkyg för hundträning polisen vill använda halsbandet, låt vara att det "bara" gäller de mest besvärliga fallen.

Med risk för att upprepa mig så anser jag att det ligger en fara i att en hund som tuktas med denna form av metod får en så hög "tröskel" att den sen inte reagerar på normal stimuli.

Att el används till boskap, hästar etc. tycker jag är mer i linje med ovan nämnda orsak-verkan-samband. Djuren lär sig blixtrande (suck..) fort att inte gå emot eller igenom stängsel. Inom slaktindustrin där elektriskt assisterad "fösning" använts under lång tid har man nu fått upp ögonen för att använda djurens naturliga beteende istället. Med en lite insats bygger man om fållor och gångar så att djuren kan gå i flock och därmed känna sig trygga. Mindre stress och gladare julskinkor. Elhalsbandet för hundar hamnar snarare i samma kategori "hjälpmedel" som barrering vid hästträning.
/Rilleman

bara en fråga. Har du träffat en "kravallhund" ?
 
Tumbleweed; sa:
Jag förstår vad du menar, men håller inte med och tycker att du kraftfullt motsäger dig själv! Det är ju just som ett verkyg för hundträning polisen vill använda halsbandet, låt vara att det "bara" gäller de mest besvärliga fallen.


/Rilleman

Var har du hört det om jag får fråga?
Det gäller endast några enstaka fall, ca 2-3 hundar per år! Det är bara de mest besvärliga fallen det handlar om. Jag förstår inte riktigt var du har hört något annat?

Sen så är det inte som så att en okunnig polisman ska använda sig av elhalsbandet. Det ska ske med övervakning av tränade instruktörer och även vad jag förståt hundpsykologer.

Sen är det klart att det är synd när folk i allmänhet ska börja använda sig av hårdare metoder i uppfostrandet av sina hundar. Vill man få stopp på misshandeln av hundar så ska man nog starta med den vanlige medborgaren. Man har ju sett en hel del folk som använder sig av både hårda slag mot huvudet och annat skit. Sen har jag sett folk som använt elhalsband på sina hundar och det är absolut inget jag vill se mer av bland vanligt folk.

/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar