Norrbottenspets/finsk spets

Ja funderar på att skaffa en norrbottenspets eller en finsk spets. Ja rör mig mycket i skog och mark. Ute och springer mycket. Går långtur i fjällen en gång om året. Ute till fjälls även på vintern på skidor. Funderar även på att ta jaktlicens för fågeljakt. Ja vill bara veta hur sällskapliga de är. För den ska va till stor del sällskapshund. Ja vill att den ska vara arbetsvillig också.
Tycker ni att nån av dessa hundraser passar mig och i så fall vilken av dem skulle ni rekomendera???
 
Finnspetsen är inte så lätt att få tag på, speciellt om du vill ha en tik. Uppfödarna är oftast lite "speciella" och säljer inte till vem som helst, oftast bara till folk dom känner (jägare) eller sånna som rekommenderas av någon (jägare) dom känner.

Vidare är både norrbottens- och finnspetsen MYCKET skälliga, det bör du veta om i fall du ska ha den som sällskapshund, det är flera tusen "VOV" i hunden som bara måste ut varje dag, den skäller om den är glad eller pigg eller hungrig eller...
Det är även ganska tjurig, kan verka som att den är korkad ibland, men det är bara att den inte vill förstå.

Det påstås att finnspetsen inte är bra för dom som har barn, det är skitsnack. Visst kan spetsar vara lite ettriga men mot familjen (flocken) ska inte det förekomma, det får man se till att ta ur dom som valp. Den kan vara lite argsinnt mot andra hundar, men vänjer man dom med andra hundar när den är valp borde inte det vara något problem.
Främst finnspetsen har vissa avelsproblem, t.ex med underkäken, knäskålarna och höften. Vet inte hur det är med norrbottensspetsen.

Det är inget problem att ha med hunden på vandring (förutom att den riskeras att tas av örn), spetsen är en hund som håller reda på "jägaren" och ränner inte iväg i flera mil (som t.ex en älghund). Räkna dock inte med att du kan ha väskor på den, hunden är för klen.

/Ulf
 
Hej!
Ett gott val, har en finne själv.
Norrbottenspetsar är svårare att få tag på än finnar.
Dom har också mycket större problem med avelssjukdomar, jag kommer dock inte i nuläget på vad det är, ögonen tror jag.
Även om det finns en del problem så ligger dom, som alla spetshundar, dock i "friskhetstoppen".
Nobsarna är i allmänhet lugnare i temperamentet och kanske lite bättre som familjehund, även om finnarna inte är dåliga familjehundar. Som föregående skrivare håller jag med om att mot familjen (flocken)är dom mycket trevliga, mot utomstående däremot kan det vara lite si och så, en uppfostringsfråga, såklart.

Det är hundar som har ett otroligt energiförråd, med allt vad det innebär. Ständigt vakna och på alerten.

Det är väldigt svårt att få tag på en tik, dom rankas som bättre på att jaga.

TA KONTAKT MED ETT AVELSRÅD!

P-O Bergman i Gnarp för finnar, vet ej vem för nobsar, men det vet nog Bergman.
Lycka till.

En sista sak bara. Om du inte ska jaga med hunden råder jag dig att titta på nån annan ras.

/BAX
[Ändrat av BAX 2004-10-11 kl 20:42]
 
Knähundar

Har erfarenhet av min mosters hundar. Hon har haft både finnspets och norrbottensspets och de har varit riktiga knähundar båda två. Dessutom mer "pratiga" än skälliga, skäller gör nog hundarna mer i hundgården än inne.

A
 
Tack för alla tipsen.. Eftersom jag ej har familj än eftersom ja bara är skogsinresserad 18åring som har stor hundvana. Ja har med andra ord tänkt lägga mycket tid på hunden. Jag vill ha en hund med massor med energi, för de har ja med.. Men vet ej om ja ska jaga med den. I så fall fågeljakt när ja tagit licensen. Är det ett måste att de mmåste jaga?? Kan man gå med lösa i skogen när man är ute och vandrar?? Det är ett krav...
 
stående eller skällande?

Vill du ha en stående hund eller är det en trädskällare du är ute efter? Detta kan vara fördomar men jag tycker att de som har stående fågelhundar verkar ha bättre lydnad... Det kanske skulle passa dig som vill lägga mycket tid på din hund. Fast om du mest skall vara i skogen och inte på fjäll eller fält kanske en spets är bra! Min favorit är annars apportörer som Golden, Flat eller Lab, köper du av rätt uppfödare får du garanterat en sportig allroundhund och bästa vän.

A
 
Re: stående eller skällande?

meywalk; sa:
Vill du ha en stående hund eller är det en trädskällare du är ute efter? Detta kan vara fördomar men jag tycker att de som har stående fågelhundar verkar ha bättre lydnad... Det kanske skulle passa dig som vill lägga mycket tid på din hund.
A

En bra fråga, hur vill du jaga fågel?
Vill du ha en hund med mycket energi så skulle jag välja mellan setter eller finnspets. Det bara sprutar energi ur dom.

Fördomen om stående hundars lydnad stämmer väl skapligt, mest beroende på att dom nog är mera mottagliga för inlärningen.
Min finnspets var en av dom bättre på lydnadskursen. Dock under, i princip, konstant skällande.

:)
/BAX
 
Jag har tänkt mig mycket skogsjakt efter orre och tjäder.. Där tror jag det är bra med en trädskällare. Eftersom jag inte har licensen en så är ja inte så inne på hur man ska träna en hund till en bra jakthund. Men det viktigaste för mig är att ha en följeslagare på turer i skogen och även som en träningskompis.
Om man nyttjar en finnspets till jakt, går de då att gå med den i skogen utan koppel?? Ja vill med andra ord att den inte ska jaga jämt.. Huvudsaken är att den är en superaktiv hund som är lätt att ha med sig.
 
Halsband

Det är möjligt att man genom (som nyss diskuterats här) använda olika halsband vid olika aktiviteter, det orangea vid jakt, länken vid lydnad, spårsele vid spår etc, kan hjälpa hunden att förstå när det är jakt och inte. Det kräver förståss en mycket bra grundlydnad med inkallning osv. Allt är möjligt...

A
 
Re: Halsband

Skulle inte tro att en Finn/Norrbottensspets fixar att skilja på olika halsband, säger inte att det är omöjligt men jag lutar åt att instinkten är för stark.

Dom här hundarna jagar ju inte på samma sätt som en drivande hund (t.ex stövare) som totalt förlorar kontakten med omvärlden när den får upp ett spår, så visst finns det en möjlighet att ha den med utan att den springer bort. Om den får vittring kan den ju försvinna, men du hör i alla fall var den är. Det är inte en hund som är lätt att dressera att gå fot då du är ute och springer.

Finnspetsen är en mycket egensinnig och trevlig hund, men innan du "snöar in" på den rasen prova att höra dig för med uppfödare om dom vill sälja en hund till dig, dom är som sagt mycket speciella. Prova att ringa några uppfödare och höra dig för om dom planerar några kullar snart.

Om du inte ska ha hunden till jakt kanske en Svensk eller Finsk lapphund eller Lapsk vallhund skulle passa dig.

/Ulf
 
Det handlar med andra ord om att man ska träna mycket lydnad. De är nog inga problem. Tänkte så att den inte var som en drivande drever eller nåt. Blir nog skillnad att dressera en finne mot en labrador som min familj äger. Vi har även haft tollare.
Nån som har erfarenhet av fågeljakt med finnspets och vilka träningsmetoder är bra för att få en bra jakthund??
Tack så mycket för alla svar hitills ;)
 
Visst går det bra att gå skogspromenader med finnspets, mycket beror som sagt på individen och uppfostran.
Farsans tik var mycket duktig på att skilja på jakt och promenad.
Visst kan dom försvinna ett tag om dom finner nåt intressant, men dom är aldrig långt borta och brukar komma efter ett tag om inte matte/husse visar nåt intresse för bytet.
Metoden för att få en bra jakthund är att vara i skogen MYCKET. OBS, inte nödvändigtvis länge, utan hellre många korta turer än få långa, ett par-tre timmar bara.
När dom är fullvuxna kan man börja vara ute längre.

På svenska jägareförbundets hemsida finns det en hel radda annonser.

/BAX
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikbergstrom Finsk Lapphund Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.