Aga

När vi ändå är inne på "hundhälsningar" och annat så tänkte jag som icke hundägare fråga en sak. Det händer några gånger per år när jag är ute och springer eller går att det kommer fram någon hund och börjar springa runt benen eller vilja hoppa upp och hälsa medan hundägaren(?) står en bit bort och mer eller mindre tafatt ropar kom hit! kom hit! eller till och med inte bryr sig eller låtsas titta bort. Hur bör man hantera det? Rytit till åt hundägaren har jag gjort ibland, men jag tycker att det i bästa fall resulterar i ett förlåt och sen inget mer. Speciellt är det irriterande när man springer. Ska man stanna (vilket jag inte är särskilt intresserad av) eller fortsätta springa och försöka att inte bry sig?
 
@niklaz
Låter vettigt. Om jag inte helt missförstått saker och ting äger hundar ingen nödvärnsrätt, dvs även i det läget hade din hund (och i förlängningen du) fått skit om din hund råkat skada jack russeln.

Nja, om jag har min hund kopplad och den blir attackerad av en lös hund så är det den andra hundägaren dom åker på allt.
 
När vi ändå är inne på "hundhälsningar" och annat så tänkte jag som icke hundägare fråga en sak. Det händer några gånger per år när jag är ute och springer eller går att det kommer fram någon hund och börjar springa runt benen eller vilja hoppa upp och hälsa medan hundägaren(?) står en bit bort och mer eller mindre tafatt ropar kom hit! kom hit! eller till och med inte bryr sig eller låtsas titta bort. Hur bör man hantera det? Rytit till åt hundägaren har jag gjort ibland, men jag tycker att det i bästa fall resulterar i ett förlåt och sen inget mer. Speciellt är det irriterande när man springer. Ska man stanna (vilket jag inte är särskilt intresserad av) eller fortsätta springa och försöka att inte bry sig?

För att få hunden ointresserad så är att stanna i kombination med att inte visa något intresse det bästa. I många fall går det säkert också att ryta i lite åt hunden så vänder den troligen om mot tryggheten, dvs matte/husse.

Det kan vara lockande att ryta i även åt ägaren men jag tror att det biter bättre om man kort och koncist talar om att man verkligen inte uppskattar lösa hundar som springer runt benen. Har dom inte så pass bra koll på hunden att de utan problem kan kalla in den i liknande situation så ska den inte gå lös. Punkt slut.

Jag känner väldigt få hundar och hundägare där kommunikationen är så pass bra att det är riskfritt att låta hunden springa lös. Givetvis är de allra flesta hundar helt harmlösa men det spelar inte så stor roll om det dyker upp någon som är rejält hundrädd.
 
Jag känner väldigt få hundar och hundägare där kommunikationen är så pass bra att det är riskfritt att låta hunden springa lös. Givetvis är de allra flesta hundar helt harmlösa men det spelar inte så stor roll om det dyker upp någon som är rejält hundrädd.

mina hundar skiter på kommando.. jag skulle aldrig ha dom lösa bland folk.. aldrig! det handlar inte om ifall mina hundar lyder mig, det handlar om hur andra uppfattar lösa hundar.. det är mitt ansvar att med stora hundar se till att ingen känner sig osäker kring mig och mina hundar.. ansvaret är mitt till 100%.
 
Håller med Patric, jag tar väldigt stor hänsyn till hur andra kan tänkas uppfatta att en hund är lös och har därför honom inte lös bland folk.

Angående löpning och arg hund. Ingen bra idé att springa då det kan trigga jaktinstinkt tvärtemot en häst som drar i ungefär alla lägen :) Man kan försöka se jävligt bestämd och arg ut och prata tydligt. Inte bra att trissa upp stämningen med att skrika osv.

Den lilla Jack Russeln jag skrev om sket fullständigt i att jag lät riktigt jäkla ond åt honom och fortsatte bara försöka komma åt vår hund. Då det blev lite upphetsat så märkte jag inte riktigt att våran hund inte fick ner framtassarna i backen och fick lite dåligt med luft. Om det blir en nästa gång så blir det en fet känga snabbare, de lär inte dö av det.

Sambon har en kollega som är veterinär. Hon hade sparkat grannens hund som var bindgalen en gång. Han blev så chockad så han la sig på sidan en lång stund. Hon blev lite skärrad där... http://youtu.be/SKfqbO4cSVc (egentligen är det inte schysst att skrämma djur)
 
mina hundar skiter på kommando.. jag skulle aldrig ha dom lösa bland folk.. aldrig! det handlar inte om ifall mina hundar lyder mig, det handlar om hur andra uppfattar lösa hundar.. det är mitt ansvar att med stora hundar se till att ingen känner sig osäker kring mig och mina hundar.. ansvaret är mitt till 100%.

Jag resonerar precis som du men då det är tillåtet att ha sin hund lös så blir det jag sa det närmaste man kommer att komma något form av kriterium för att hålla hunden okopplad.

"hund skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Dock kan jag tycka att citatet ur lagtexten i sin sista mening ganska tydligt talar om precis det du skriver. Vem bedömer vad som är en avsevärd olägenhet kan man undra?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...