Aga

som relativt van hundägare så måste jag erkänna att jaghar "slått" mina hundar.

det har alltid varit med öppen hand, inte hårt mer som en dask på rumpan(aldrig i ansiktet eller andra ställen på kroppen, bara på rumpan)men som en markering så att hunden vet att han har gjort något fel, samt att jag¨har en annan ton på rösten. om jag skulle se att han gjort något feil men inte kan "ta" han där och då(kanskje jag ser resultat av något som han gjort fex markerat sig inne) då är det för sent. då gjør jag inget för om jag skulle kjäfta på han så skulle han bara bli förvirrad.

att aga hunden med koppel eller annet tillhygge är totalt oaktuellt för mig. strypkoppel kanbehøvas i vissa fall(jag har aldrig haft det) men det skal andvändas försvarligt.

MEN: när han gjør något bra, går fint, sitter kvar på kommando mm mm då får han massa beröm. mycket kos får han också. føtter har jag aldrig andvänt mot mina hundar. tycker jag tar hand om mina hundar på ett bra sätt med lagom med mat(en och annan leverpostejmacka blir det också :) ), uppmerksamhet, kos, turer, pratar med dem osv osv. de blir alltid glada för att se mig och vi busar också. så jag tror att dom trivs med mig.

hoppas att inte allt för många hundälskare hatar mig nu....

robert
 
Hm,

Om en hund "hoppar" upp på mig framifrån (ni vet vad jag menar, den där vårdslösa hälsningen som ouppfostrade hundar gör), är det då rätt att snabbt höja knäet så att jycken blir knäad i bröstkorgen och därmed avbruten i sitt handlande?
 
Hm,

Om en hund "hoppar" upp på mig framifrån (ni vet vad jag menar, den där vårdslösa hälsningen som ouppfostrade hundar gör), är det då rätt att snabbt höja knäet så att jycken blir knäad i bröstkorgen och därmed avbruten i sitt handlande?

O nej! Bevare mig väl. Ni behöver prata, kanske att hunden känner sig missförstådd och understimulerad?

;)
 
hadde nog tatt tag i nackaskinnet och satt han på plats. skinnet är slapt utan før mycket känsla men hunden får ändå beskjed på att han gjorde något som var fel.

kom ihåg att gjøra det med en gång. men inte om ni kallat upp hunden. då blir han førvirrad
 
Det har nog aldrig hänt mig att en okänd hund hälsar så. Kanske inte läge att bråka med den om man inte är säker på att den bara är glad och sprallig. Vänd sida eller ryggen till skulle jag göra.

Vår hund är ouppfostrad på det viset att han kan bli så glad att se folk han känner. De flesta både gillar och jobbar med djur så det är inget större problem.
 
Att få hunden att lyda genom aga kan aldrig leda till något positivt som jag ser det. Behöver man det har man gått miste på det positiva med att ha hund. Vill man att den ska krypa för en eller göra allt för att få beröm. Varför lyckas vissa med mjuka, positiva signaler och andra måste alltid slå sig till lydnad?
 
Jag kan acceptera våld mot en hund i en nödsituation, men inte som en del av träning. I mer vanliga fall är det värsta som kommer drabba min hund en dutt i sidan för att bryta ett beteende/få hennes uppmärksamhet.
 
Jag fick (tyvärr) fösa undan en liten Jack Russel som matte inte hade koll på nyligen. Den sprang fram till mig med kopplad hund och nosade och blev sen helt jäkla galen. Vi har en klartt större hund och jag ville spontant inte ha blodvite åt något håll. Jag var väldigt nära att känga till den hunden ordentligt för att få den att hajja till, hade bara vår hund i siktet.
 
@niklaz
Låter vettigt. Om jag inte helt missförstått saker och ting äger hundar ingen nödvärnsrätt, dvs även i det läget hade din hund (och i förlängningen du) fått skit om din hund råkat skada jack russeln.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.