Aga

den frågan är av samma kaliber till en pacifist om någon hotar dennes barn
- om en 45 kg schäfer är aggressiv och försöker bita huvudet av mig, så blir jag skiträdd och så sparkar jag den, hårt som f-n, och kommer inte bekymra mig om något annat än att skydda mig, men den frågan är irrelevant, faktiskt.

Det här handlade om hur man UPPFOSTRADE hundar, och nej, jag kryper inte heller på golvet och biter den,
(usch, hundhår i munnen). Och jag tycker fortfarande att om jag skulle slå någon av våra hundar i rent uppfostringssyfte, då är jag en usel ägare. Däremot så ska man vara the big boss.

Nu finns det säkert lika många metoder som hundägare, men jag ger inte mycket för dem som använder rent våld och bara kuschar sina hundar. Någon skrev i ett tidigt inlägg att man kan skrämma alt. uppmuntra sina hundar till det man vill att dom ska göra, jag håller med den skribenten.
 
Men då är vi helt överens, vid uppfostran av hundar så ingår aldrig slag, det är som jag tidigare sagt ett misslyckande i ledarskap..

Jag ville bara peka på att det finns situationer som kräver mer, dessa situationer uppkommer nästan aldrig för de flesta hundägare men tränar man mycket med stora hundar så kan lägen dyka upp som kräver en alternativ tillrättavisning!
 
Alla hundar är olika

Det är väldigt lätt för någon med en av naturen mycket undergiven hund att påstå att en hund aldrig behöver en fysisk tillsägelse. Jag har själv haft både typerna av hundar, min första hund som var mix amstaff/pit/labrador hade mkt av labradorens psyke och var väldigt känslig för tillsägningar, men honom räckte det med ett lätt tag i nacken när han gick över gränsen och han var väldigt trofatst och enkel hund och duktig i lydnad. Min nuvarande hund är en nu 8 månader gammal pitbulltik och jag märker stora skillnader mellan dessa hundar redan från 2 månaders ålder. Min tik gnydde inte till för någonting och var väldigt kaxig redan vid 8 veckor, tog man tag i henne så bet hon tillbaka, tog jag hårdare bet hon hårdare (!) även med henne har jag tränat mycket lydnad och positiv inlärning vilken funkar jättebra, men sen finns det tillfällen då hon har utmannat ledarskapet och försökt ta över då fightern i henne kommit fram. Ska nämnas att hon aldrig skulle göra något oprovocerat, men när hon blivit för tuff i lekar (när det slår över och hon styr, hoppar på en osv) så finns det inget annat sätt än att markera fysiskt! Då har jag gjort vad sitautionen kräver och inte mer, mitt mål är att få ner henne på rygg och ligga kvar där tills jag säger att det är ok att komma upp. Ibland har detta gått lätt, andra gånger har hon brottats och bitit så jag har fått mer eller mindre slänga ner henne, hålla stryptag, stirra ut henne och ibland när hon ändå bitit ifrån, fått slå till henne över nosen. Nu ska det nämnas att hon till 99% är en undergiven och lydig hund och hemma utmannar hon aldrig en, detta är när lekar gått över styr ute. Jag valde denna hund för att jag ville ha en hund att jobba med och för att jag vet att dessa hundar blir väldigt bra om man väl lyckas med dom. Jag kan ha henne lös nästan överallt (hon tycker om att löpa och busa så inte i stan och så) och hon följer mig och kommer på inkallning.

Med andra hundar så är hon undergiven vid möten men leker sedan tufft, hon testar gränser men lyssnar bra på tillsäggelser även från väldigt små hundar.
Hade inte jag sagt ifrån fysiskt hade jag med all säkerhet haft en dominant hund som trott att hon ägt mig.
 
Det är väldigt lätt för någon med en av naturen mycket undergiven hund att påstå att en hund aldrig behöver en fysisk tillsägelse. Jag har själv haft både typerna av hundar, min första hund som var mix amstaff/pit/labrador hade mkt av labradorens psyke och var väldigt känslig för tillsägningar, men honom räckte det med ett lätt tag i nacken när han gick över gränsen och han var väldigt trofatst och enkel hund och duktig i lydnad. Min nuvarande hund är en nu 8 månader gammal pitbulltik och jag märker stora skillnader mellan dessa hundar redan från 2 månaders ålder. Min tik gnydde inte till för någonting och var väldigt kaxig redan vid 8 veckor, tog man tag i henne så bet hon tillbaka, tog jag hårdare bet hon hårdare (!) även med henne har jag tränat mycket lydnad och positiv inlärning vilken funkar jättebra, men sen finns det tillfällen då hon har utmannat ledarskapet och försökt ta över då fightern i henne kommit fram. Ska nämnas att hon aldrig skulle göra något oprovocerat, men när hon blivit för tuff i lekar (när det slår över och hon styr, hoppar på en osv) så finns det inget annat sätt än att markera fysiskt! Då har jag gjort vad sitautionen kräver och inte mer, mitt mål är att få ner henne på rygg och ligga kvar där tills jag säger att det är ok att komma upp. Ibland har detta gått lätt, andra gånger har hon brottats och bitit så jag har fått mer eller mindre slänga ner henne, hålla stryptag, stirra ut henne och ibland när hon ändå bitit ifrån, fått slå till henne över nosen. Nu ska det nämnas att hon till 99% är en undergiven och lydig hund och hemma utmannar hon aldrig en, detta är när lekar gått över styr ute. Jag valde denna hund för att jag ville ha en hund att jobba med och för att jag vet att dessa hundar blir väldigt bra om man väl lyckas med dom. Jag kan ha henne lös nästan överallt (hon tycker om att löpa och busa så inte i stan och så) och hon följer mig och kommer på inkallning.

Med andra hundar så är hon undergiven vid möten men leker sedan tufft, hon testar gränser men lyssnar bra på tillsäggelser även från väldigt små hundar.
Hade inte jag sagt ifrån fysiskt hade jag med all säkerhet haft en dominant hund som trott att hon ägt mig.

Pitbull, en hund skapad att döda. Så här resonerade man när man avlade fram dessa hundar för länge sedan:
Not only were the dogs bred to be aggressive towards other dogs, but they also had to be loyal to people. If a pit dog ever turned on, bit, or showed aggression to a human it was put down immediately. This led to the breeds overwhelming people friendly personality and truly kept the breed from being an outright danger to man.

Pitbullhunden var alltså en förträfflig ras för människor en gång i tiden.
Nu finns det tyvärr ingen annan väg att gå än den danska.
 
Som man ropar får man svar

Brandy;507618 Då har jag gjort vad sitautionen kräver och inte mer sa:
Efter att ha läst inlägget ställer jag mig frågan- Vad är det som gör att man vill ha en hund man inte kan lita på, en hund som kräver"handpåläggning" för att bete sig någorlunda ordentligt och då endast lyder pga rädsla? Det som är mest skrämmande är ju att hunden är så ung, sådana sociala problem brukar vanligtvis ha en tendens att eskalera.
 
Efter att ha läst inlägget ställer jag mig frågan- Vad är det som gör att man vill ha en hund man inte kan lita på, en hund som kräver"handpåläggning" för att bete sig någorlunda ordentligt och då endast lyder pga rädsla? Det som är mest skrämmande är ju att hunden är så ung, sådana sociala problem brukar vanligtvis ha en tendens att eskalera.


Förstår heller inte varför någon skaffar en sådan hund, helt oförståeligt.

Dock; att ha en stark hand vid uppfostran innebär alls inte att hunden lyder av rädsla. Snarare handlar det om att man som hundägare "pratar hundens språk" dvs, hundar sinsemellan är ganska tuffa när de löser rangordning - men sedan lyder de den starkaste. Utan att det handlar om rädsla, hundar vill veta rangordning, annars blir de stirriga/stressade/osäkra.

Stark hand handlar inte om aga, snarare menar jag det som han den där Caesar på TV gör ( eller vad han heter) - han är väldigt tydlig att tala om för hunden vad som gäller.
 
Förstår heller inte varför någon skaffar en sådan hund, helt oförståeligt.

Dock; att ha en stark hand vid uppfostran innebär alls inte att hunden lyder av rädsla. Snarare handlar det om att man som hundägare "pratar hundens språk" dvs, hundar sinsemellan är ganska tuffa när de löser rangordning - men sedan lyder de den starkaste. Utan att det handlar om rädsla, hundar vill veta rangordning, annars blir de stirriga/stressade/osäkra.

Stark hand handlar inte om aga, snarare menar jag det som han den där Caesar på TV gör ( eller vad han heter) - han är väldigt tydlig att tala om för hunden vad som gäller.

Snälla supergeten, när du inte vet vad du snackar om så är det bättre att inte säga något alls.
Jag tänkte hålla mig utanför den här trolltråden men om det finns folk som tror på vad som visas i amerikanska tv-serier så måste jag lägga mig i lite.
Den som vill testa C.Milans metoder är välkommen hem till mig, jag kan nog låna upp ett elhalsband som du ska få runt halsen och så efter ett par rejäla smällar kan du få svara på om du fortfarande tycker det är en bra ide.
Rangordning, lyda den starkaste osv osv är så dumt så det tänker jag inte ens kommentera mer, vi lämnade den inställningen för 20 år sedan.
Måste du ta till våld för att få din hund att göra som du vill ska du omedelbart lämna bort den till någon annan.

Så, nu kan ni få trolla vidare i tråden.
 
Snälla supergeten, när du inte vet vad du snackar om så är det bättre att inte säga något alls.
Jag tänkte hålla mig utanför den här trolltråden men om det finns folk som tror på vad som visas i amerikanska tv-serier så måste jag lägga mig i lite.
Den som vill testa C.Milans metoder är välkommen hem till mig, jag kan nog låna upp ett elhalsband som du ska få runt halsen och så efter ett par rejäla smällar kan du få svara på om du fortfarande tycker det är en bra ide.
Rangordning, lyda den starkaste osv osv är så dumt så det tänker jag inte ens kommentera mer, vi lämnade den inställningen för 20 år sedan.
Måste du ta till våld för att få din hund att göra som du vill ska du omedelbart lämna bort den till någon annan.

Så, nu kan ni få trolla vidare i tråden.

Du verkar vara en sympatisk person. Kram på dig.
 
Hårda tag eller naturlig auktoritet

[QUOTE=supergeten;50778
Dock; att ha en stark hand vid uppfostran innebär alls inte att hunden lyder av rädsla. Snarare handlar det om att man som hundägare "pratar hundens språk" dvs, hundar sinsemellan är ganska tuffa när de löser rangordning - men sedan lyder de den starkaste. Utan att det handlar om rädsla, hundar vill veta rangordning, annars blir de stirriga/stressade/osäkra.

Stark hand handlar inte om aga, snarare menar jag det som han den där Caesar på TV gör ( eller vad han heter) - han är väldigt tydlig att tala om för hunden vad som gäller.[/QUOTE

Det jag menar med"handpåläggning" är riktigt hårda tag, stryk eller på gränsen till det. Jag anser att om man slänger ned hunden på marken eller slår den(t.ex över nosen) då har man gått över den gränsen. Om hunden får stryk varje gång den inte lyder så kommer den till slut att göra som hundföraren vill och då av rädsla för stryk. Då har man skaffat sig en hund som lyder så länge man kan nå den, är den utom räckhåll så gör den i.a.f vad den vill. Jag menar även att en hund som blir slagen för att lyda blir en oberäknelig hund då den aldrig vet vad som väntar och ständigt måste hålla vakt.

F.ö har jag inte sett någon professionell hundtränare/instruktör(inkl Caesar, rätta mig gärna om jag har fel) som slår, nyper eller slänger hundarna i backen för att sedan ta strypgrepp. Har den som tränar hunden en naturlig auktoritet och är lyhörd för hunden verkar det inte behövas hårda tag? Jag är tämligen övertygad om att när man fostrar sin hund bör det ske med belöningar och beröm.

Men... Det är mina erfarenheter/uppfattningar och det finns säkert andra åsikter.
 
Oändligt mycket mer sympatisk än en som klappar till sin hund för att få sin vilja igenom.

Skulle vara kul att se dig uppfostra en välvuxen herdehund. Det vore nog underhållning på hög nivå. Tror du han lyder när du plockar upp lite frolic..? ;)


Sen: en gång för alla: jag har INTE sagt att man skall slå hundar. Lär dig läsa innan du skriver, tack.


Min poäng var att man avlivade pitbulls förr i tiden om de så bara morrade åt människor. Man visste vad man gjorde då.
Nu ser man småtjejer i höga klackar som går med pitbulls, raka koppel och kör lite "frolictjafs" med hunden. Livsfarligt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.