Friluftshund...

Sambon har skaffat en Australisk Kelpie och det ligger naturligtvis i mitt intresse att göra hunden friluftskompatibel. Jag efterfrågar därför tips och idéer på om det är något man speciellt bör tänka på för detta. Naturligtvis måste hunden vara stensäker på inkallning, kunna sova i tält, hålla sig lugn i en kanot/båt och såsmåningom bära klövjeväskor.
Men vad bör man mer tänka på?

Hur bör man ha hunden vid skidåkning? Känns som det kan bli krångligt att ha den kopplad men det är ju ibland nödvändigt. Ska man låta den vara före i lina och sele som en draghund även om man inte låter den dra en (kelpien är ju ingen draghund direkt). Hur får jag i så fall hunden att välja rätt väg.....kanske får läsa någon bok om draghundar...

Tänkte i sommar börja med tält och kanotbiten...

/andreas
 
Det är ju en kelpie..

Kelpies ligger alltid med i toppen på Bruks-SM (Lydnads-SM).
Är du bara konsekvent med kommandona vänster-höger så har den lärt sig det på en grisblink.
Dessutom utvecklar hundarna, om man räknar bort dåren jag äger, en otrolig förmåga att "läsa" vart man är på väg.
Jag rekommenderar ett Flexikoppel eller en sån där "gummibandsbogserlina" med utbytta krokar. På så sätt slipper man en massa lös lina som trasslar in sig under skidorna.
På midjan är det skönt med ett avbärarbälte eller liknande. Samt någon anordning för att snabbt kunna koppla bort hunden t.ex. när den springer på andra sidan trädet i en nerförsbacke. (t.ex. Panikhake)
/BAX
[Ändrat av BAX 2002-05-07 kl 08:29]
 
fråga

Hur e det med vallningsgenen i Kelpien? Bordie Collien blir ofta lite knäpp och vallar allt den får se om man inte kör riktig vallning med den...
 
vallning...

Är ingen riktig expert...men ofrivillig vallning är ett problem med de flesta vallhundar. Den kan lära sig/försöka valla joggare cyklister och gående. Det gäller dock att "ta ur dem" dessa betenden redan från början så ska det inte vara några problem. Det viktigaste för hunden är inte attden får valla utan att den får motion dels för kroppen men framförallt för huvudet.
Våran keppe har visat vissa vallningstendenser på cyklar och människor men det har varit mycket lite.

Häromdagen försökte hon valla en humla. Det var första gången hon såg en humla som astod nästan stilla i luften precis över gräset då lade hon sig ner och stirrade på den och verkade redo att försöka valla tillbaka den om den försökte smita åt något håll. Så visst finns de genetiska förutsättningarna.

/Andreas
 
Vallning

Kul att detta ämnet kom upp igen.. Jag har hört mig för angående det här med vallning och Kelpin. Kelpin är tydligen lättare att få vallningsren än Bordie Collin.. Kelpin har jag ingen erfarenhet av men Bordie Collie har vi hemma. Det går säkert att plocka bort vallningen ur en Bordie oxå men det är ju en ganska vek hund så jag tror att den mest far illa av det.. Kelpien är hårdare så den klarar det nog bättre..
 
Kelpie och valling

Jag är en stolt ägare av en kelpie, och vist vallar den titt som tät på allt och alla om den får göra det. Men den vet också att när det är dax att sluta. Jag ser inte vallningsegenskapen som något problem, tvärt om. Har man en hund med god vallningsegenskap så har man en hund som också är följsam och otroligt lätt att ha med i skog och mark. Sen är det flesta vallhundar inte speciellt intresserad av att jaga vilt. Utan nöjer sig med att hålla koll på vandrings följet. Det gör att man inte hela tiden måst hålla ett öga på hunden så att den drar iväg på nått viltspår.

Sen att en BC skulle vara vekare än en kelpie tror jag bara är BS. Jag tror att det är förare som gör hunden vek, oavsett det är en kelpie eller en BC.

OPS, jag höll på att glömma det viktigaste, Min Kelpie följer med mig överalt, allt i från forspaddling, randoneé turer, toppturer på sommaren, i kanoten, på kajaken, i båten ja överalt, så en kelpie är en kanon hund att ha om man vill vara aktiv tillsammans med hunden. Men tänk på att en kelpie inte tål kylan lika bra som en malamut, när det temperaturen kryper ner mot 10 minus 15 grader så kan en värmeväst göra den glad, och tasskydd är bra när skaren är vass. Men som sagt med rätt träning och bra utrustning för hunden så har du en vildmarks vän att lita på!

//Micke o Kelpien Loco
[Ändrat av MikeMike 2002-10-11 kl 23:10]
 
Re: Kelpie och valling

MikeMike; sa:
Sen att en BC skulle vara vekare än en kelpie tror jag bara är BS. Jag tror att det är förare som gör hunden vek, oavsett det är en kelpie eller en BC.



//Micke o Kelpien Loco
[Ändrat av MikeMike 2002-10-11 kl 23:10]

Hårdhet/vekhet är väl i allra högsta grad ärftligt och svårt att påverka med dressyr...
 
Men det är ju trots allt så att hårdheten/vekheten hos en hund påverkar dresyren.. Men sedan så Har ju MikeRattila fått för sig att hundraser inte har olika egenskaper gällande hård/vekhet..
 
Visst! Man dresserar ju en hård hund helt annorlunda än en vek dito. Precis som man får jobba olika med hundar med olika skärpepaket och jaktlust och annat. Så dressyren påverkas ju helt av hur hunden är byggd mentalt. Men däremot är det ju svårt att träna en vek hund så att den blir hård och tvärtom.

Huruvida BC generellt är hårdare/vekare än kelpie törs jag inte uttala mig om, men min lilla erfarenhet säger mig att båda raserna är ganska veka. Hårda hundar brukar ju inte nå så stora framgångar, varken inom vallning eller bruks. Men överhuvudtaget är det ju ganska sällsynt med hundar som i ett mentaltest hamnar ens på "måttligt hård" (än mindre "mycket hård", och de som gör det brukar inte vara så roliga hundar att jobba med.

Nånting säger mig att vi har hamnat en bit från ämnet... men men.
 
Förstärking av egenskaper

FJS90/91; sa:
Men det är ju trots allt så att hårdheten/vekheten hos en hund påverkar dresyren.. Men sedan så Har ju MikeRattila fått för sig att hundraser inte har olika egenskaper gällande hård/vekhet..

PPå inget sätt påstår jag att olika egenskaper inte finns hos olika hundar men skillnaden mellan en BC och en Kelpie är obefintlig vad det gäller hård- & vekhet. Det vet jag tackvare att jag har erfarenhet av båda raserna.

Sen kan man förstärka och hålla tillbaka alla hundens egenskaper under uppväxten så som dess hård- & vekhet, villja att valla, fårmåga att skydda, vakta, viljan att jaga vilt mm. mm. Tex. kan du inte få en Kelpie att bli en bra skyddshund, när den saknar egenskapen att vara agresiv på befallning. Men utsätts den eller des förare för fara så kan du se att även Kelpien kan bita ifrån. Men det betyder inte att den passar som skyddshund!

//Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ayrin Pudel som friluftshund? Hundsport 22
Ayrin Kelpie som "friluftshund" Hundsport 49

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.