Alaska-/Grönland-RAMfunderingar

Det beror helt på hur lång du är! Om du har så kort bål som bildens inställningar antyder
så skulle du möjligen vinna att inte slå i baksidan på låren mot nedersta tvärslån etc...

Nej, ditt avbärarbälte sitter INTE "ganska" högt på ramen, det sitter väldigt högt upp
på ramen. Ungefär som man skulle varit tvungen att sätta bärsystemet på en av de
långa ramarna - för en tonårig tjej på sådär 150 cm... Är du så kort? Då skall du skaffa
en kort ram istället!

Det normala är att det är höftbältets placering längst ned på ramen som sedan avgör var
i höjd på ramen man placerar axelremmar, toppstramare etc...
OK, med en Mantor är man lite mer låst avseende var man kan placera axelplattorna
eftersom de inte är steglöst flyttbara på samma sätt som (de sena) två - tre axelrems-
lösningarna - men det är ju inte i första hand axlarna som skall bära lasten, det skall
höfterna göra via höftbältet. Axelremmar/Mantorplattor skall bara stabilisera i sidled
och fram/back, inte mycket mer än så...

Jag tycker du skall bygga om den där Alaskan...
/Odd
 
Tack för synpunkterna! Du bekräftar vad jag misstänkte, att jag bör justera en del.
Jag är lite längre än 150 cm... 180 cm med hyfsat normala proportioner. Bältet har jag inte justerat sedan jag köpte säcken av en betydligt kortare kvinna, till stor del pga okunskap. Tyckt att den suttit ok och inte riktigt vetat eller reflekterat över hur den bör ställas in. Märkte nu när jag börjat bära tyngre (tältkåta) att det nog finns förbättringsmöjligheter.
Ska bygga om lite och se hur det blir. Har du något förslag på hur man på bästa sätt placerar de breda textilbanden (i brist på bättre term)? Det ljusa som nu sitter längs ner får hamna ovanför bältet i dess nya position, antar jag? Mycket tacksam för råd och tips!

/MB
 
OK,
då ska du 'inreda' ramen ungefär som jag har min brukssäck. Det är den gröna näst längst
till höger på gruppbilden. Låt höftbältet och det ljusgrå meshbandet byta plats, om du nu alls
vill ha bandet kvar. Det är överflödigt egentligen... Är du händig med symaskinen kan du
ersätta textilbandet som håller säckens nederdel fast på ramen med ett meshband istället
- det är lite luftigare bakom ryggen. Men en hel del sprättande och syende...
Mantorn bör du banda fast mycket bättre och stadigare - den ska inte kunna röra sig vare
sig i sidled eller upp/ned på tvärslån. Jag brukar använda paracord typ 2 - med dubbla
trådningar genom varje öljett, en åt vänster och en åt höger som sedan 'vävs ihop' på lädrets
undersida - undan för undan ut mot ramens kanter. Där blir det även trådat ut sidledes för att
sträcka hela summan i sidled.
Remmen bakom nacken har jag tagit bort, den ersätts (och bättre!) av en mycket noggrann
fastbindning av läderplattorna, och med en axelbredd som är noga anpassad till bärarens
halsbredd + lagom passmån för kläder, kragar. huvor. Däremot skall du ALDRIG ta bort bröst-
remmen (som jag sett en del amatörer gjort), då den är en väsentlig del i bärsystemets exakta
positionering på överkroppen...
/Odd
 
Igen, tack för eminenta tips! Har flyttat bältet enligt rekommendation. Får provgå med last o se hur det känns och om mantorn sitter rätt. Sedan blir det läge att dra fast den ordentligt. En närbild på din infästning vore ju till stor hjälp om du har möjlighet. Noterar dina tips kring mantorn och lämnar bröstremmen...

Tackar o bockar (och kanske återkommer med fler frågor framöver...)!

/MB
 
Undersida och ovansida av Mantorinfästningen. OBS! Sidoförflyttningarna mellan öljetterna
gör paracorden på säcksidan av ramskenan och målet är att lasten/kraften ska överföras till
ramskenans undre sida (för att undvika alltför stor sladdrighet när det är lastat) :
 

Bilagor

  • _IMG0014.jpg
    _IMG0014.jpg
    60.7 KB · Visningar: 459
  • _IMG0013.jpg
    _IMG0013.jpg
    54.3 KB · Visningar: 447
Hej köpt mig en haglöfs baltoro! Då jag inte vill nöta mer på farfars fjällräven gyro ! 3 generationer har den hölle så nu åker den upp på väggen som minne ! Läst igenom denna tråd och har några funderingar ! Kom dessa även i medium ram ? Verkar vara large ram på min ! Är 170 men det går bra bära med , ska på första vandringen med barna 5-8 år jämtlands triangeln , blir mest last på mig så vill gärna ha ram ! Inne i väskan är det som något klibbigt men endå inte klibbigt ? Går det tvätta ur ? Tittat på förlängare men då ramen är så pass lång tro jag nästan det blir ovanför huvet , trivs med ryggan är nöjd som satan !
ea0f3e4137940aca11c5790a794acb80.jpg


Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
 
Jag tvivlar starkt på att det såldes några Baltoro på korta ramen. Baltoron fyller ju upp
nästan hela den långa ramen... Men inget hindrar dig att fästa den säcken på en kort ram
mer än att det kommer att se liiite udda ut...

Ta loss säcken från ramen, rensa bort allt löst remmar och sånt, vänd säcken ut-och-in
- och stoppa den i tvättmaskinen och kör på sådär 40-50 grader kulörtvätt. Då blir du av
med det värsta av kladdiga insidesbeläggningen...
/Odd
 
Bra poäng ! Då ska jag göra det ! Ska man köra nå impregnering efter man tvättat ?

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
 
Finns det "lösa" säckar tex om man inte behöver baltoros storlek ? Eller måste man köpa en med ram och plocka ? Min sitter ju högst upp tex gyro är infästningen annolunda på , tänkte samma ram bara att man byter ut säck efter tur ?

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
jeutojokk Haglöfs Alaska Transportera 2
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
gasko Ramförlängare till Alaska Transportera 0
pal2 Försvinner Alaska? Transportera 2
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Haglöfs Alaska och skidor? Transportera 4
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
Haglöfs Alaska? Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Graip Haglöfs Grönland Transportera 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...