Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck

Osprey Exos har oppning pa sidan av "sidofickan" sa dar skall du nog kunna fa bade upp och ner din flaska. Nu vet jag inte hur det ser ut pa Levity i verkligheten, men pa bilder sa ser den ut att ha samma losning som Exos.
 
Osprey Exos har oppning pa sidan av "sidofickan" sa dar skall du nog kunna fa bade upp och ner din flaska. Nu vet jag inte hur det ser ut pa Levity i verkligheten, men pa bilder sa ser den ut att ha samma losning som Exos.[/QUOTE

Har testat Levity och det går inte att nå sidfickorna. Naturkompaniet rea ut säcken så det är ett bra pris på den, men tyvärr funkade inte för mig. Bra fickor för övrigt. Det som störde mig också var att den ramlade trots packning när man ställde när den.
 
Men måste du ha vattenflaskorna i fickorna? Jag går bara dagsturer hemmavid, men jag brukar hänga en vattenflaska från en befintlig D-ring på en bärrem. Tycker det är både bekvämt och att det balanserar upp säcken lite att ha lite tyngd på framsidan. Fattar om man t.ex. klättrar att det inte är optimalt att ha nåt som hänger och slänger, men vid vanlig gång dinglar inte flaskan så det stör.

Bara en tankte.
 
Mammut add-on bottle holder

Använder själv Mammuts flaskhållare som kan fästas både på höftbältet eller axelremmarna på säcken. Fungerar upp till en liters flaskor och sitter fast rejält. Få ryggsäckar möjliggör smidig access till nedre sidofickorna och åtkomst till flaskor under färd.
 
Vill jag ha vatten utanför säcken har jag en vattenflaska i en remögla över ena axeln och hängande vid andra sidans höft. Fördelen är att jag dels kan dricka utan att lossa flaskan och dels kan få med mig flaskan även utan ryggsäck. Nackdelen är att den kan åka fram om jag böjer mig framåt men inget stort problem.
Ska du bära fem liter vatten utanpå en något så när lätt säck så skulle jag inte vilja ha det i sidofickor utan närmare ryggen och kroppens mittlinje alt en del av det på axelremmarna.
 
Jag har en HMG Windrider 4400, 70 liter. Några åsikter fån mig.
Jag har burit 19 kg och det funkar för mig.
Jag saknar topplocksficka. Men löser det genom att använda fickorna på midjebältet och att ha de småsaker jag vill ha lättåtkomligt i en vattentät påse i en av meschfickorna.
I varmt väder blir det svettigt på ryggen eftersom säcken ligger direkt på ryggen.
Jag trodde den är vattentät, men det är den inte. Säljaren, Backpackinglight, rekommenderar en vattentät packsäck som ”liner” inuti säcken. Jag har använt vanligt regnskydd med gott resultat. Dock ännu inte i kraftigt heldagsregn.
Att välja ryggsäck, liksom andra friluftsprylar, är att kompromissa. För mig väger den låga vikten upp de nackdelar jag nämnt. Fånigt att den bara finns i vitt.
 
På 2400 och 3400 skiljer vikten på svart och vit därför att den svarta har tjockare "tyg" men på 4400 är det samma material och HMG anger ingen viktskillnad på 4400 (med avseende på färg).
 
Förmodligen blir det en säck från Granit Gear som heter Blaze women 60L. Den finns hos Fjällsport i GBG och testades idag. Det var den bästa säcken hittills jag provat och har i princip allt jag önskat. Den väger 1,36 kilo utan regnskydd, lite mer än vad som var tänkt från början. Men klart godkänt. Det är ändå att föredra att kunna prova fysiskt säcken än att måttbeställa från utomlands. Är det någon som har en sådan och är nöjd?
Med vänlig hälsning, Veronika
 
Förmodligen blir det en säck från Granit Gear som heter Blaze women 60L. Den finns hos Fjällsport i GBG och testades idag. Det var den bästa säcken hittills jag provat och har i princip allt jag önskat. Den väger 1,36 kilo utan regnskydd, lite mer än vad som var tänkt från början. Men klart godkänt. Det är ändå att föredra att kunna prova fysiskt säcken än att måttbeställa från utomlands. Är det någon som har en sådan och är nöjd?
Med vänlig hälsning, Veronika

Jag har Granit Gear Crown2 38L och en 60x (Massdrop) och dessa ser ut att vara ganska lik den modell du kikar på med skillnad att Blaze ser ut att ha ett bättre/bekvämare bärsystem och lite mer slitstarkt material.

Är väldigt nöjd med min 38L och tack vare att rullöppningen tillåter nära på 10L extra så kan jag packa för 7-8 dagar även fast jag inte har de minsta prylarna. Jag har bara provpackat säcken på 60L eftersom 38L-versionen räcker bra för mina sommarvandringar. Jag tycker Crown2 börjar bli lite obekväm vid runt 16 kilo men Blaze verkar som sagt ha ett trevligare bärsystem!

Att man kan ta bort höftbältet, topplocket och ryggplattan ifall man inte känner att man behöver dom och att man kan fästa topplocket på höftbältet för en "dagstursäck" eller fästa det fram på axelremmarna för åtkomst när man går är snudd på genialt! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...