MTB med elmotor i naturresevat?

Men kära nån. Nu snurrar du väl ändå till det för dig? För några trådar sedan fick vi triumferande lösa att Naturvårdsverkets "rätt" att tycka i frågan härrörde från terrängkörningsförordningens bemyndigande. Några inlägg senare har du bytt teori.
Det handlade ju om en helt annan fråga, det var bara ett bemötande av påståendet att naturvårdsverket inte hade nåt mandat som stod "över" terrängkörningslagen.

Och jag visade då att de inte behöver "stå över" terrängkörninslagen, eftersom de via terrängkörningsförordningen har mandat att utfärda föreskrifter.

Tagande av olovlig väg är teknikneutral. Den gäller om du går, joggar, cyklar vanlig cykel, cyklar el-cykel, går på styltor, kör bil, mc, buss eller hoppar bock på mark som riskerar att ta skada.
Ja, det var precis det jag skrev också. Tagande av olovlig väg gäller även för en cykel utan motor.

Här spekulerar jag, men jag tror nog är det ytterst tveksamt om "tagande av olovlig väg" är tillämpbart om man el-cyklar på en stig eller vandringsled.

Nejdå, det faller helt tillbaka på det som naturvårdsverket säger: "Markägarens tillåtelse".

Om en markägare har anlagt en vandringsled så är det rätt uppenbart att den är avsedd för just vandring. Och inte för framförande av elcykel.

Jag kan hålla med om att det blir lite otydligare om man kör elcykel på en cykelled, men enda anledningen till att det är lite otydligt är ju just att elcyklar är rätt nytt. De markägare som anlagt cykelleder för 10-15 år sen kunde aldrig föreställa sig att det skulle komma folk körande på eldrivna cyklar.

Men lugn, bara lugn, det tar tid att införa nya föreskrifter, om några år finns det med största sannolikhet nya föreskrifter och prejudikat på området.
 
Det handlade ju om en helt annan fråga, det var bara ett bemötande av påståendet att naturvårdsverket inte hade nåt mandat som stod "över" terrängkörningslagen.

Och jag visade då att de inte behöver "stå över" terrängkörninslagen, eftersom de via terrängkörningsförordningen har mandat att utfärda föreskrifter.


Ja, det var precis det jag skrev också. Tagande av olovlig väg gäller även för en cykel utan motor.



Nejdå, det faller helt tillbaka på det som naturvårdsverket säger: "Markägarens tillåtelse".

Om en markägare har anlagt en vandringsled så är det rätt uppenbart att den är avsedd för just vandring. Och inte för framförande av elcykel.

Jag kan hålla med om att det blir lite otydligare om man kör elcykel på en cykelled, men enda anledningen till att det är lite otydligt är ju just att elcyklar är rätt nytt. De markägare som anlagt cykelleder för 10-15 år sen kunde aldrig föreställa sig att det skulle komma folk körande på eldrivna cyklar.

Men lugn, bara lugn, det tar tid att införa nya föreskrifter, om några år finns det med största sannolikhet nya föreskrifter och prejudikat på området.

Som sagt tidigare, hade det varit så enkelt så hade NVV också direkt hänvisat till gällande paragraf.

Jag tror också att det är bra att hålla sig på den säkra sidan genom att inte ligga i gråzoner när det gäller allemansrätten. Men att benhårt hävda rätt utan ett tydligt stöd tror jag tyvärr kan få motsatt effekt på de som vill utnyttja möjligheten.

Jag tror att det är betydligt effektivare att visa på, precis som även nvv gör, att lagstödet är lite otydligt eller måste tolkas utifrån lagkommentarer och propositioner utifrån att el-cykeln är relativt ny. Och samtidigt belysa den gråzon det hamnar inom och konsekvenserna för oss alla som det kan få om allemansrätten börjar orsaka skada för markägare.
 
Som sagt tidigare, hade det varit så enkelt så hade NVV också direkt hänvisat till gällande paragraf.

Jag tror också att det är bra att hålla sig på den säkra sidan genom att inte ligga i gråzoner när det gäller allemansrätten. Men att benhårt hävda rätt utan ett tydligt stöd tror jag tyvärr kan få motsatt effekt på de som vill utnyttja möjligheten.

Jag tror att det är betydligt effektivare att visa på, precis som även nvv gör, att lagstödet är lite otydligt eller måste tolkas utifrån lagkommentarer och propositioner utifrån att el-cykeln är relativt ny. Och samtidigt belysa den gråzon det hamnar inom och konsekvenserna för oss alla som det kan få om allemansrätten börjar orsaka skada för markägare.

Allemansrätten är mycket starkt ifrågasatt. Får vi en regering med m och c efter valet i höst kan de mycket väl ta chansen att börja tumma på detta till följd av alla som tänjer gränserna för vad allemansrätten i grunden är.
 
Här är ett klipp, som förklarar det hela:
SVT: Markägaren avgör
/Niklas
Jag ifrågasätter verkligen om uppgifterna är riktiga. En markägare bör rimligtvis inte kunna fatta beslut om att man får köra motordrivna fordon i terräng. Hen får ju inte ens själv köra i terräng om ändamålet inte är att se till/ bruka den egna marken.
Så här skriver länsstyrelsen i Västmanland:
Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark. Det finns vissa generella undantag från förbudet och det är även möjligt att söka dispens för terrängkörning. För vattenskoter och snöskoter gäller speciella regler.
 
Senast ändrad:
Jag ifrågasätter verkligen om uppgifterna är riktiga. En markägare bör rimligtvis inte kunna fatta beslut om att man får köra motordrivna fordon i terräng. Hen får ju inte ens själv köra i terräng om ändamålet inte är att se till/ bruka den egna marken.
Så här skriver länsstyrelsen i Västmanland:
Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark. Det finns vissa generella undantag från förbudet och det är även möjligt att söka dispens för terrängkörning. För vattenskoter och snöskoter gäller speciella regler.
Han från naturvårdsverket förklarar hur det är.

El-cyklar går inte under reglerna för motorfordon i terrängen.
El-cyklar går inte under reglerna för allemansrätten då allemansrätt inte är motoriserad.

Då blir slutsatsen att det är markägaren som får bestämma.

Jag har hört den där tolkningen i många år.
 
Jag ifrågasätter verkligen om uppgifterna är riktiga. En markägare bör rimligtvis inte kunna fatta beslut om att man får köra motordrivna fordon i terräng. Hen får ju inte ens själv köra i terräng om ändamålet inte är att se till/ bruka den egna marken.
Så här skriver länsstyrelsen i Västmanland:
Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark. Det finns vissa generella undantag från förbudet och det är även möjligt att söka dispens för terrängkörning. För vattenskoter och snöskoter gäller speciella regler.

Han från naturvårdsverket förklarar hur det är.

El-cyklar går inte under reglerna för motorfordon i terrängen.
El-cyklar går inte under reglerna för allemansrätten då allemansrätt inte är motoriserad.

Då blir slutsatsen att det är markägaren som får bestämma.

Jag har hört den där tolkningen i många år.
Å det är väl rimligt att markägaren fortfarande får bestämma över sin mark, tycker jag.
/Niklas
 
På vilket sätt fortfarande? Finns ju en massa regler som inskränker en markägares rättigheter på sin egen mark.
Jio, alldeles för mycket, som inskränker markägaren rätt till sin egen mark.

Men här var det alltså en sak där t.o.m. Naturvårdsverket anser att markägaren ska få bestämma (vilket annars är en närmast rödlistat raritet hos denna myndighet).
/Niklas
 
Jag tolkar det så här:

Naturvårdsverket tolkar elcykel som ett motordrivet fordon men det gör inte transportstyrelsen här:
De som vill elcykla i terrängen anför detta.

De som inte vill att det elcyklas i terrängen följer naturvårdsverket och tycker att elcykel är ett motordrviet fordon.
NTF klassar elcykel som motorfordon här

Om det rent tekniskt är motordrivet är inte frågan, det är om elcykel juridsikt räknas som ett motordrivet fordon.

Detta har vi nog pratat om i tråden tidigare.

Ska naturvårdsverket tydligt få in elcykel som motordrivet fordon så krävs nog ett förtydligande i lagen, eller åtminstone hos transportstyrelsens web.

Om markägaren vill anlägga en väg på sin mark torde väl det gå bra och på väg får man cykla elcykel och på detta sätt kan markägaren bestämma att tillåta elcykling just där. Eller göra marken till en elcykelanläggning där (skyltar/betalning ...) och därmed upphävs allemansrätten på motsvarande sätt som om man gör tomt, bygger fabrik/parkeringshus, anlägger fotbollsplan/golfbana osv. Då gäller ju inte heller allemansrätten längre
Vi närmar oss diskussionen om skidspår, (skidpister/liftgator) räknas som anläggning...

/Patrik, utan terrängcykel
 
Vad trafikverket bestämmer över, är de allmänna vägarna, samt (i praktiken) även enskilda (och samfällda) vägar  med skötselstöd. Här räknas alltså den vanliga battericykeln (max 25 km/h och max 250 W nominellt) som en vanlig cykel, medan kraftfullare elcyklar klassas som mopeder eller motorcyklar).

Allemansrätten och dess innehåll styr dock Naturvårdsverket över och det är ju det som diskussionen gäller.

Å enligt Naturvårdsverket, så är den vanliga battericykeln ett motorassisterat fordon, som inte är tillåtet i terrängen enligt allemansrätten! Således ingen generell stigcykling med battericyklar!

Däremot anser Naturvårdsverket att vanliga battericyklar ska vara tillåtna på enskilda (och samfällda) vägar, oavsett om de uppbär något skötselbidrag eller ej.

Å så länge ingen överklagar Naturvårdsverkets tolkning till domstol, så är det Naturvårdsverkets tolkning som gäller vid t.ex. stigcykling!
/Niklas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...