Cykelsemester i Skåne

Kommande sommar - 2012 - kommer jag och Livskamraten att ägna 2 veckor åt en Skånesemester. Tanken är att ta cykeln med på pågatågen (för visst kan man väl göra det?) till olika områden och där cykla till intressanta platser både vad gäller naturskönhet och kultur. Tält har vi med oss, men sover gärna i vindskydd eller någon gång på trevliga vandrarhem.

Och nu vill jag helt enkelt veta: Vad är det jag inte får missa?
Snälla skåningar (och ni andra) - ös på! Här ska googlas!

HåkanF

PS Vet att detta är postat i fel forum, men jag tyckte inte att någon av cykeltrådarna passade.
 
Du kan ta med cykel på nästan alla tåg (både Pågatåg och Öresundståg) och även många regionsbussar har cykelhållare baktill. Vissa avgångar tillåter inte cykel, men det framgår på skanetrafiken.se när du söker efter en resa. Man köper en barnbiljett för cykeln. Pågatågen är smidigast för cykel tycker jag, de har bra cykelställ och färre resenärer.

Vet inte var jag ska börja vad gäller sevärdheter...
- Romeleåsen mellan Malmö och Ystad, med skog, sjöar och slott.
- Södra Österlen med Ales stenar, borgar och fiskebyar, mellan två mysiga städer (Ystad & Simrishamn).
- Norra Österlan med Brösarps backar och Stenshuvud nationalpark. Brösarp har förresten ett suveränt gästgiveri. Besök gärna Haväng vid havet.
- Linderödsåsen väster om Brösarp, med Hallamölla vattenfall och Alunbrukets by och kaffestuga. Fint att fortsätta norrut därifrån också.
- Nordöstra Skåne med Ivösjön och sjön Immeln (Kjugekull, Bäckaskog slott, mm)
- Söderåsen med Skäralidsravinen.
- En fin cykelsträcka mellan Kågeröd och Eslöv är via slotten Knutstorp - Trolleholm - Trollenäs. Tror att Sverigeleden passerar där.
- Nordvästra Skåne med Bjärehalvön och Kullahalvön (dvs kusten från Båstad till Helsingborg) Kullahalvön har t.ex. Kullaberg, Krapperup slott, byarna Mölle och Arild. Bjärehalvön t.ex. Hovs hallar, Torekov, Hallands väderö, Båstad.
- Sydost om Hörby är också fint för cykel.
- Åsarna i allmänhet har väldigt lite trafik och många mysiga småvägar.
- etc etc etc :)
 
I Skåne klarar man sig med Äventyrskartan. Massvis med sevärdheter både namnade i bilagan och utsatta på kartbladet.
SDS har gett ut Sevärdhetsböcker med Natur och Kultur i två bra band, Skånska Sällsamheter och Sevärdheter är oxså läsvärda före, biblioteket hjälper så gärna till.
Vare sig man är intresserad av naturen, kulturen eller matkulturen är det sällan speciellt långt mellan objekten inom de 85x140 km som man kan röra sig på.
Det är gott om asfalterade vägar. Cykelkartorna är inte så dåliga heller men egentligen onödiga. Det som är bra med dem är detaljbeskrivningarna.
Skånelederna som man måste korsa som cyklist har många sevärda objekt nära allmän väg.
På Skånska turistbyråer och bibliotek, museer skall man inte missa Matställe och Campingguiderna i gratishyllan.
go tur
 
Utmärkta tips från er båda! Jag tror att jag börjar med att införskaffa äventyrskartan.

Kom gärna med mer. det måste inte vara stort och mäktigt. Jag är lika intresserad av små och kanske lite udda mål för cyklandet.

HåkanF
 
Österlen är allmänt skönt att cykla på, Havängs vandrarhem det gulligaste jag sovit på, men ta er inte bara fram längs stranden, utan även upp på höjderna - det blir mycket luft, långa siktlinjer mot havet och ett speciellt ljus. Till alla fina tipsen från Karpaterna kan jag bara lägga Vitaby kyrka, som står just så vackert på en höjd.

Också på västkusten finns fina välbevarade fiskelägen, från lilla Vikhög och Barsebäckshamn i söder till Viken och Arild i norr.

Är ni på Kullaberg får ni inte missa att klättra runt i Nimis och se "lillebror" Arx av Lars Vilks.

Öster om sjön Vomb finns Skånes i mitt tycke vackraste slottsanläggning, Öveds Kloster.

Passerar ni mellan Ringsjöarna, så titta in på Bosjökloster. I närbelägna Höör finns Bernt Nybergs väldigt speciella och vackra 60-talskapell (Klockarebacken). Öster om Östra Ringsjön finns lilla Fulltofta kyrka från 1100-talet, med fina välbevarade kalkmålningar.

I Klippan finns Sigurd Leverentz mycket sevärda kyrka (en släkting till, men IMHO mer helgjuten än Markuskyrkan), i Malmö hans storslagna Stadsteater och poetiska Östra Kyrkogård med kapellet och den gulliga blomsterbutiken, i Falsterbo hans "villa Edstrand". Han bodde och arbetade i Lund sina sista år och hans ateljé finns kvar.

I Falsterbo finns också flera väldigt personliga privatvillor av Josef Frank (ja, han med tygmönstren).

I Frösakull finns Bruno Mathssons originella sommarhus, tyvärr lite nergånget men restaurering lär vara på gång.
I Ljunghusen finns Per Fribergs otroligt fina dito, min absoluta favorit.

I Hyllie finns en mycket intressant modern kyrka av Wolfgang Huebner.

Malmös Västra Hamn är en härlig plats och en sevärdhet i sig, på sommaren kommer hela staden hit för att idka urbant strandliv.

Lund är inte bara domkyrka, "Kulturen" och medeltida gatunät, utan också fullt av den speciella, sinnliga skåneversionen av svensk 40-60-talsmodernism. Min egen favorit är Klas Anshelms vackra Stadshall, Ingeborg Hammarskjöld-Reitz småskaliga radhuskvarter, Bengt Edmans vänliga Folkpark, Bernt Nybergs strama landsarkiv och Hans Westmans intima "negerby" (studentbostäder), men det finns mycket mer. Slå upp på resp. namn, så hoppar det fram.

Det där med bokskogen, åsarna, sandstränderna etc kan ni säkert redan, så jag bidrar med mina mer "yrkesskadade" tips ;). Jag tar gärna fram mer exakta uppgifter om ni är intresserade, annars finns den utmärkta "Arkitekturguide Skåne" samt annan litteratur att få via Sveriges Arkitekter,
http://www.arkitekt.se/s57069
 
Hmm, glömde visst något. Av alla museer man snubblar över är de tre mest speciella: Vanås skulpturpark (vackert), Skissernas Museum i Lund (unikt som koncept) och... Louisiana på andra sidan sundet.
 
Hmm, glömde visst något. Av alla museer man snubblar över är de tre mest speciella: Vanås skulpturpark (vackert), Skissernas Museum i Lund (unikt som koncept) och... Louisiana på andra sidan sundet.

Jag älskar dina båda inlägg. Jag VET att jag kommer att ha glädje av dem! Tack! Kanske återkommer jag med specifika frågor.

HåkanF
 
(...)Kanske återkommer jag med specifika frågor.
HåkanF

Du är jättevälkommen, hoppas jag kan svara. Kommer ni till Lund och jag råkar vara i Sverige, får ni gärna lite privatguidning. Villkoret är att ni hänger med på minst en jazzbrunch/annan tillställning på Kulturmejeriet ;).
Passa på och sov på Vandrarhemmet Tåget! Eller, mer lantligt och meditativt, hos dominikansystrarna i Rögle Kloster strax utanför staden, dit går det fina cykelvägar, och hela två små fina naturreservat - Fågelsång och Billebjär - finns i närheten. Från det senare har man milsvid utsikt över Skåneslätten, och här finns en trevlig liten badsjö i ett gammalt stenbrott :
http://www.naturskyddsforeningen.se...ne/Malmö/Naturguiden/Romeleasen/billebjer.htm

Här är cykelvägarna:
http://www.skryllegarden.se/media/664cfa3721fcef1da9b8ac391aee4b5b.pdf
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...