Rhodesian Ridgeback - finns det några RR ägare här?

Hejsan,

först och främst - härligt forum, jag har hittad massor av roliga och nyttiga tips redan ("vada med hund" t.ex.!).

Jag tänker efter mycket "research" och överläggningar skaffa en Rhodesian Ridgeback nästa år, och har lite funderingar, som jag hoppas nån kan svara på här.

Eftersom det stressas att RR är ganska annorlunda från Labrador, Schäfer etc. vad som gäller utbildningen, vill jag bara säga i förväg att vi har läst på oss en massa (alla tyska och engelska böker till temat) om RR, har hundvana och även lite RR-erfarenhet via vänner i Tyskland (vi bor där) och Tansania - så allt sånt är nog kanska klart.

Mina funderingar:
har ni något viktigt skäl varför ni valde en tik eller en hane? Boken från Stig Carlson hjälper ju inte det minsta när det skrivs "he is definetly more of a guardsman, with excellent hunting qualities. It is the female who is the outstanding hunter with excellent guarding qualities". jag förstår ochså att alla hundar är olika, att man kan ha "tur" med den ena och problem med den andra (fast jag delar åsikt med de flesta att "felet" i så fall skall sökas hos hundägaren, men kanske den ena eller andra kan kommentera lite på:

- jaktinstinkt/vilja att jaga vad som helst (klart det kan och ska tränas, men jag tänker på tidiga skedet och sen säjs det ju att en RR lär sig och utvecklar ig fysiskt och psykist under fulla två år.

- "aggresivitet" eller territorial-försvar mot andra hundar/ samma ras / samma kön (på jycken alltså)
har här hört från två som har en hane att den struntar i allt från katter till andra hundar föruttom andra RR-hanar - nåt som andra kan dela åsikt om?

- hur är det att ha med hunden nästan jämt. en kille här i trakten tar med sig sin hund till alöla cafeer, krogar etc., sägar att hunden aldrig har brytt som om nåt när han var ute (med att hunden "bryr sig" menar jag att han skäller på annan hund, blir rädd av att nån tappar nåt eller skrägs av nån unge eller liknande)

jag kan få massor med tipps iof från de 2-3 stycken som vi känner mer eller mindre bra, men det är ju för lite att generalisera hundrasen, därför hoppas jag på lite flera synpunkter/erfarenheter :)

sen tänkta jag så klart gärna ta med hunden mycket i naturen/fjället/skärgården - RR är ju inte samma vatten-fans som Labrador & co. - men det ska ju gå att vänja de till det med - nån som paddlar kanot t.ex. med en RR eller ska man glömma de direkt (kajak frågar jag inte om, det är svårt nog att få med tjejen ibland ;-) ) ?

när är bästa tiden att vänja den vid lätt hund-ryggsäck? "skor" på tassarna? (för blockterräng i fjäll evtl.? läste om det tidigare nånstans) "skor" i tält eller liggunderlag så det förslår?

föresten: har hört att Sverige och Holland ska ha bland de bästa linierna i Europa (Tyskland sägs ha för få linier så att de börjar få problem med öronen) - nå som kan tippsa om nån bra kontakt i Småland/Kalmar Län (eller annan plats, spear inte så jätte stor roll, bara det är mycket bra människor och hundar (stabila mentalt / bra hälsa, jag personligen är inte interesserad av hundtävlingar där utseende bedöms etc.)

TACK (!) för alla förslag/ideer på förhand - även om det går ett år innan jag får svar, skriv gärna!
 
Jonas_K4_9596; sa:
Hejsan,

först och främst - härligt forum, jag har hittad massor av roliga och nyttiga tips redan ("vada med hund" t.ex.!).

Jag tänker efter mycket "research" och överläggningar skaffa en Rhodesian Ridgeback nästa år, och har lite funderingar, som jag hoppas nån kan svara på här.

Eftersom det stressas att RR är ganska annorlunda från Labrador, Schäfer etc. vad som gäller utbildningen, vill jag bara säga i förväg att vi har läst på oss en massa (alla tyska och engelska böker till temat) om RR, har hundvana och även lite RR-erfarenhet via vänner i Tyskland (vi bor där) och Tansania - så allt sånt är nog kanska klart.

Jag har ingen RR men jag har träffat ganska många i olika sammanhang bland annat i brukssammanhang, jag tycker att det är en lugn, stabil och vänlig ras utan en massa dumheter.. Sedan gällande utbildning så har det ingen direkt betydelse om det är en tax eller en rottweiler, det är samma grundtekniker för inlärning.. Det skiljer naturligtvis en del mellan raserna.. Läs "din hund" av Sven Järverud, den mannen får rottweilers att gå som Border Collie..

Jonas_K4_9596; sa:
Mina funderingar:
har ni något viktigt skäl varför ni valde en tik eller en hane? Boken från Stig Carlson hjälper ju inte det minsta när det skrivs "he is definetly more of a guardsman, with excellent hunting qualities. It is the female who is the outstanding hunter with excellent guarding qualities".

Hane eller hona? Den ständiga frågan, personligen så föredrar jag tikar eftersom dom inte är så urinfixerade, jag fullkomligen avskyr det jävla mpissandet på allt och alla som hanhundar håller på med, stör det inte en så är ofta hanarna "trevligare" till humöret, tikar kan bli lite "kärringar" men som sagt jag gillar sura lite buttra hundar så ytterligare en orsak till att jag föredrar tikar.. Sedan så löper en tik ca 6veckor om året och det e ju lite besväligt med blod, lynne andra hundar och nedsatt funktion.. Jaja... detta är generellt och kan inte appliceras på alla hundar.. Ofta så är hanarna lite skarpare oxå men som sagt, den hund jag vét som corats högst är en tik som fick 297poäg, snacka om hår i fisan..

Jonas_K4_9596; sa:
- jaktinstinkt/vilja att jaga vad som helst (klart det kan och ska tränas, men jag tänker på tidiga skedet och sen säjs det ju att en RR lär sig och utvecklar ig fysiskt och psykist under fulla två år.

Har hört att det nästan inte finns någon jakt kvar i RR.. Vet dock inte med säkerhet..

Jonas_K4_9596; sa:
- "aggresivitet" eller territorial-försvar mot andra hundar/ samma ras / samma kön (på jycken alltså)
har här hört från två som har en hane att den struntar i allt från katter till andra hundar föruttom andra RR-hanar - nåt som andra kan dela åsikt om?

Det e ruskigt inviduellt det där.. RR är inte en speciellt aggresiv hund, snarare tvärt om.. Dom har som Rottweilern stort självförtroende så dom tycker ofta inte att dom behöver mucka..

Jonas_K4_9596; sa:
- hur är det att ha med hunden nästan jämt. en kille här i trakten tar med sig sin hund till alöla cafeer, krogar etc., sägar att hunden aldrig har brytt som om nåt när han var ute (med att hunden "bryr sig" menar jag att han skäller på annan hund, blir rädd av att nån tappar nåt eller skrägs av nån unge eller liknande)

Ju mer hunden är med desto mer social träning för den och den kan lättare hantera olika situationer.. Det finns få negativa saker med att ta med hunden!!

Jonas_K4_9596; sa:
när är bästa tiden att vänja den vid lätt hund-ryggsäck? "skor" på tassarna? (för blockterräng i fjäll evtl.? läste om det tidigare nånstans) "skor" i tält eller liggunderlag så det förslår?

Skor på tassarna kan man köra direkt som valp, bara man inte skrämmer valpen.. Låt dom leka och ha kul.. Klövjeväska, absolut inte innan dom är färdigväxta, tidigast 1år järna 2år..

Jonas_K4_9596; sa:
föresten: har hört att Sverige och Holland ska ha bland de bästa linierna i Europa (Tyskland sägs ha för få linier så att de börjar få problem med öronen) - nå som kan tippsa om nån bra kontakt i Småland/Kalmar Län (eller annan plats, spear inte så jätte stor roll, bara det är mycket bra människor och hundar (stabila mentalt / bra hälsa, jag personligen är inte interesserad av hundtävlingar där utseende bedöms etc.)

Kolla på Kennelklubbens hemsida och även om det finns en rasklubb, ring och fråga.. Prata mewd massor av uppfödare!!
 
wow - tack!

Hejsan,

tack så mycket för all info, det var interessant och jag ska klar kolla in den boken och fundera mera på de andra tipsen. Tik låter relativt bra igen, hanarna vill ju så vitt jag har hört ochså gärna ut en gång extra bara för att markera ett varv till. Säkert går jag/vi gärna ut med hunden mycket, men det är ju samtitigt trevligare & mer realistiskt att gå 2 gånger lite längre per dag än att springa ut fem gånger bara för att "markera" en halv kvadratkilometer :)

Tack igen,
Jonas
 
RR

Jag har en Rhodesian Ridgeback, och hjälper gärna till att svara på dina frågor så gott jag kan. Det var ju ganska länge sedan du skrev ditt inlägg så jag vet inte om dina frågor är desamma? Hur som helst så är det bara att maila om det skulle vara något du undrar över.
 
oj, det här var ju lite kul - googlar Ridgebacks och hittar mitt eget inlägg från forntiderna...

Efter några år i London och München så har det äntligen blivit "hemma" igen, i vackraste Dalarna. Det blev ingen RR hund tidigare i livet då det var lägenheter och stad som gällde. Helt andra och mycket bättre förutsättningar nu - i höst kanske det kan funka, jag är i kontakt med en uppfödare nu. Hälsade på fina valpar i Insjön, men det var för tidigt för oss (den här sommaren är det för mycket i mellan (2:a flyttlass etc.), innan det därefter är "lungt" dom nästa åren).

Ska givetvis lägga in bilder när det blir så dags - tack igen för alla tipps, dom där böckerna har sedan länge införskaffade :)

J.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...