packlista HUND fjällvandring?

Hej!

Jag behöver hjälp med vad man ska ta med sig på fjällvandringen till hunden? ska vara borta 8 dagar på kungsleden. Jag har en schäfer bordercollie blandning på 27 kg.
-klövjeväska
- torrfoder, hur mkt?
- myggmedel vad?
- handduk
- tassalva
- första-hjälpen vad är klokt att ta med?
- skydd för tassar, finns de något billigt alternativ, typ sy av fleece?
- vattenskål
 
Hej!

Jag behöver hjälp med vad man ska ta med sig på fjällvandringen till hunden? ska vara borta 8 dagar på kungsleden. Jag har en schäfer bordercollie blandning på 27 kg.
-klövjeväska
- torrfoder, hur mkt?
- myggmedel vad?
- handduk
- tassalva
- första-hjälpen vad är klokt att ta med?
- skydd för tassar, finns de något billigt alternativ, typ sy av fleece?
- vattenskål

Vår aussie får ca 30% mer mat, men av samma som hon annars äter. Vet man att hunden tål det så kan man byta till högenergifoder, men det kan ställa till magen och man får en överraskning i tältet. En hel del smågodis i fickan oxå för o jämna ut intaget lite brukar vara uppskattat.
Jag använder OFF som jag stryker på lite av med händerna, bättre lite oftare tycker jag. Akta ögon o nos mm.
En wettexduk duger åt vårt ludd.
Beror på hundens tassar, använder inget själv när hunden kan blöta tassarna ofta, annars gillar jag Skillingarydssalvan.
En lagom rulle SNÖGG spenförband, en elastisk självhäftande hästbinda, pincett, liten sax. Då klarar man tass och benskador och småsår.
Jag har med en skyddssko ifall något händer, men inte hundskor, funderade på det ett tag, men har aldrig köpt eller behövt.
Har två vattenskålar, en ihopknölbar och en soppaskål från findus eller felix frysta soppor. Lika som vi själva använder.
 
Mina erfarenheter

Hej!
Du funderar på

-klövjeväska
- torrfoder, hur mkt?
- myggmedel vad?
- handduk
- tassalva
- första-hjälpen vad är klokt att ta med?
- skydd för tassar, finns de något billigt alternativ, typ sy av fleece?
- vattenskål

Roligt att du tänker fjällvandra med din hund! Att umgås på heltid med sin hund som man gör på en fjälltur gör att kontakten mellan hund och människa stärks.

Jag förutsätter att din hund är fullt utvuxen så att den kan bära i alla fall sin mat i en klövjeväska. När jag vandrar med min vorstehtik (korthårig, vikt ca 24 kg) använder jag klövjeväska. En norsk "Laikaklöven" som jag är mycket nöjd med. Den är vid turens början fylld med det vanliga torrfodret förpackat i plastpåsar. En dagsranson i varje. Jag brukar öka mängden med ca 30 % och servera lite till frukost och lite till lunch men det mesta till middag. Till "vardags" får hon bara mat en gång om dagen men på tur uppskattar hundar att få äta samtidigt som de tvåbenta i flocken. I takt med att maten förbrukas flyttar jag över saker från min egen ryggsäck så att vikten och balansen i klövjeväskan är densamma. Vid turens slut bär hon alltså en hel del av mina saker. Jag flyttar över sådadant som tål vatten eller ligger i plastpåsar för hundar kan hastigt komma på att de vill bada i nästa vattendrag. Maten serveras i en tvåliters tom glassburk som jag har med.

Vatten kommer hunden att dricka där det passar och i stugorna efter kungsleden finns vattenskålar och hundfiltar. I övrigt har jag inte med mej någonting av det du räknar upp.

Så länge hunden är i rörelse brukar mygg och knott inte vara nåt problem. När jag rastar på dagen brukar brukar jag lägga något av mina extraplagg över hunden som skydd om det behövs. Min erfarenhet av myggmedel på hund är att de inte gillar att bli insmorda och snabbt försöker slicka bort medlet. Under alla omständigheter riskerar medlet att försvinna i närmaste vattensamling.

Hundar verkar inte vara särskilt intresserade av att titta på vackra utsikter så efter dagsetappen är ett tält eller en stuga det bästa myggmedlet för en hund.

Det enda som jag annars har med till hunden är klotång och koppel. Klotången används normalt inte men finns med för att vid behov justera en bruten klo. Bryts en klo har man nog låtit klorna bli för långa.

Min hund trivs bäst om den får jaga en dag och sen vila nästa dag. En vuxen hund kan säkert göra 8 dagsetapper i följd på fjällvandring då det inte är lika ansträngande som jakt men både hund och människa mår också bra av nån vilodag. En regndag är på så sätt en välsignelse för varken hund eller människa trivs med att vara ute och bli blöta.
Lycka till!
 
Hundsjukvård.

Jag brukar tamed:
Ampivet som är en antibiotika som man kan använda vid infektioner. Skrives ut av veterinären. Jag har haft nytta av detta vid sårinfektionersamt i vintras då en hund fick kennelhosta som resulterade i feber, gult snor och mattthet. Jag rådfrågar dock alltid veterinären per telefon INNAN jag påbörjar behandling.
Prednosol som är ett cortisonprepparat. Mycket bra i huggormsterräng. Fråga veterinären om dosering. Funkar även vid kraftiga allergiska reaktioner, gettingstick ody. Jag har med detta men sluppit nyttja.
Streptocillin som är en antibiotikasalva. Skrives ut av veterinären. Används i sår om man är rädd för infektioner. Har använt detta flertal gånger då hundarna gjort sig illa.
Bacimycin som är ett antibiotiskt pulver. Vi använder detta främst på sprickor och sår i tassarna. Snabbarpå läkningen mycket! Även på eventuella skavsår.

Vad som är otroligt viktigt att tamed är hundsockor (booties) för hunden. De kan sys i courduraväv med en kardbore som fästes rund hundens ben. Vi använder dessa på slädhundarna vintertid i vissa snöförhållanden samt sommartid då endel hundar kan bli slitna under trampdynorna. Skärsår, slitage, nötning osv läker mycket bättre om man sätter en klick tassalva/spenfett och en socka och sedan låter hunden röra sig lite.

Bara lite ideer och tankar från Jokkmokk
/ Matti
 
Vi gick en vecka i somras då det var ovanligt dåligt väder: ihållande småregn avbrutet av en och annan skur, samt temperaturer på mellan 5-10 grader på dagarna. Sa jag att det blåste också? Vi mötte folk med hundar vid flera tillfällen, och dom hundarna hade det jobbigt i de fall de inte hade regnjacka.
Så en sådan kommer att få följa med nästa gång vi tar med hunden, hur onödigt det än kommer att vara på 9 av 10 fjällturer.
 
Tror inte på myggmedel på hund då de ju slickar pälsen: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=178020 Jag försöker också täcka hunden eller in i tält eller stuga de gånger det är väldigt mycket mygg.
Jag/vi som inte har hundspann beställde precis en sån här: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4438/ Förutom värme och väderskydd så har vår Gordon Setter lite svårt att slappna av vid pauser på jakt eller vandring. Tror det blir prima med den där sovpåsen, kanske håller man sovsäckarna bättre torra i tältet också.
 
Tror inte på myggmedel på hund då de ju slickar pälsen: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=178020 Jag försöker också täcka hunden eller in i tält eller stuga de gånger det är väldigt mycket mygg.
Jag/vi som inte har hundspann beställde precis en sån här: https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4438/ Förutom värme och väderskydd så har vår Gordon Setter lite svårt att slappna av vid pauser på jakt eller vandring. Tror det blir prima med den där sovpåsen, kanske håller man sovsäckarna bättre torra i tältet också.

Du tog nog fel och fick med dig katten ut.
Ingen av vâra hundar har slickat pälsen sâ mycket att ev myggmedel skulle försvinna eller ätas upp.
Sovpâse till hunden skulle jag vilja testa, ska nog sy nâgot o se hur det funkar.
I ruskväder har vovvsan täcke pâ sig, och helt torr blir hon inte efter trastorkningen.
 
Hehe, han är slickepott över genomsnittet och försöker slicka sig torr när han blött ner sig. Har de medlet i pälsen så går det ju in i huden också. Pga långhår är det främst skrevregionen som eventuellt skulle behöva skyddas för vår hund.

Jag tycker ändå inte att man ska använda vanligt myggmedel när det finns Scalibor, Exspot, Frontline m.m. speciellt för hundar. Man ska dock vara medveten att även dessa kan ge biverkningar men de är i alla fall testade för djur. OK om det är nödfall och man inte har annat till buds.

Du tog nog fel och fick med dig katten ut.
Ingen av vâra hundar har slickat pälsen sâ mycket att ev myggmedel skulle försvinna eller ätas upp.
Sovpâse till hunden skulle jag vilja testa, ska nog sy nâgot o se hur det funkar.
I ruskväder har vovvsan täcke pâ sig, och helt torr blir hon inte efter trastorkningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.