Alaskan huskey?

Jag behöver lite hjälp..
Det är så att jag ska kanske köpa en alaskan huskey valptik på 9 månader,
men jag har inte så stor hundvana när det gäller den rasen..
så jag undrar om dom behöver lika mycket motion och träning som en vallhundsras för att dom inte ska bli deprimerad och må dåigt?
 
Alaskan Husky

Jag har själv en 7 årig Alaskan Husky som i relgel ä väldigt nöjd med sin tillvaro. Men det är självklart att en hund mår bra av att göra det den ursprungligen är gjord för. Inte minst en Alaskan Husky som avlades fram på ett speciellt sätt för att få fram en så ultiat draghund som bara möjligt. Så jag brukar cykla ca 4km om dagen med min hund sen går vi ut på 3-4st prommenader som ligger på ca 2km styck.
När det kommer till Alaskan Husky så är det svårt att säga exakt hur dom är i och med att det inte finns någon rasstandard men de är nog alla lika fulla av energi.

Cykel, sele och lite natur är mitt tips till dig.
Testa om din hund gillar kokt grishjärta, min blir som helt besatt :)
 
Springa och soffa är lika kul

Våran Alaska Husky kan dra cykeln i tre mil och sedan fortfarande vara full av energi. 7 km till hundbadplatsen, 3 timmar lek med andra hundar och 7 km hem är också populärt. Hon kan fortsätta i en evighet. Men det är nu inte varje dag det blir sånna turer. Utöver kiss-turerna satsar vi på 1-2 turer, till fots eller med cykel, på vardera 1 h dagligen.

När man väl kommit ut genom dörren finns det ingen ände. Men att ligga och sova i flera timmar går också bra. När man kommer hem från en hel dags arbete får man dra ut henne från dynan i buren. Sedan ska det gäspas och sträckas ett par gånger. Ingen brådska här inte.
 
Liknande trådar

Liknande trådar