Bra vandrigsled när man har med sig hund?

Hade tänkt att fjällvandra nästa år tillsammans med min hund och då jag har tänkt att bo i de fjällstugor som Svenskaturismföreningen har, dvs jag har inte planerat att bo i tält.

Undrar om någon har tips på någon bra led där man slipper ha med sig tält och kan bo i hundvänliga fjällstugor? Har tänkt att vara borta 4-7 dagar och inte gå några mastodont sträckor per dag då varken jag eller hunden är några erfarna vandrare.
 

avslutad210712

Gäst
Övre delen av kungsleden fungerar bra.
Abisko
Abiskojaure
Alesjaure
Tjäkta
Sälka
Singi
Kebnekaise
Nikkaluokta
..Välkomnar alla hund :)
Har bara prövat Nikka med hund - och där hyrde vi en stuga. Fungerade finfint.
Ligger på 10-15km avstånd från varandra.

karta med länkar: http://www.stfturist.se/templates/Area.aspx?id=217&epslanguage=SV

Nja nog är det längre än 10-15 km mellan Abiskojaure och Alesjaure om jag minns rätt. Och även mellan Kebnekaise och Nikkaluokta är det längre.
 
Jag ser inte att du behöver anpassa vandringen speciellt för hunden. På www.stfturist.se kan du kolla om hund är välkommen i fjällstugorna, finns en symbol då man tittar på stugans sida. Tror att hundar är välkommen i dom flesta stugor, som ligger utanför nationalparkerna förståss.

Hundar får inte vara i nationalparker, utanför leder. Alltså kan man följa Kungsleden även om den går in i Sareks utkanter en liten bit.

Även Jämtland kan man vandra i om du bor söderut och inte vill åka så långt. Dock bör man boka plats om du ska till fjällstation t.ex Sylarna, för dom har begränsat med plats i hundstugan.

/Ulf
 
Nja nog är det längre än 10-15 km mellan Abiskojaure och Alesjaure om jag minns rätt. Och även mellan Kebnekaise och Nikkaluokta är det längre.

Helt rätt, avslutad210712. Tack för korrigeringen :)
Enligt "Vandra Kungsleden" av Claes Grundsten är avstånden som följer:
Abisko-Abiskojaure: 13km
Abiskojaure-Alesjaure: 22km (kan, under jul-aug, ta båt 5km)
Alesjaure-Tjäktja: 13km
Tjäktja-Sälka: 12km
Sälka-Singi: 12km
Singi-Kebnekaise: 14km
Kebnekaise-Nikkaluokta: 19km (kan ta båt 7km)
 
Ring och kolla innan vandringen

Ibland får man inte plats för hunden trots att husdjur angetts i katalogen. Rekommenderar att ringa och kolla och ev. boka först.
Vi har alltid tält med när vi har hund. Det har hänt att man inte kan komma in med hunden utan hänvisas till något uteförråd. Tältet ger oss frihet att välja.
En annan omständighet att ta hänsyn till är hur lättgången leden är. Klarar hunden vad, stenig terräng etc. Jämtlandsfjällen är trevliga men välbesökta. Vindelfjällen har vacker natur och lämpar sig väl för hund.
 

Liknande trådar