Ungersk vizsla

Hej på er.

Är nybliven ägare till en Vizslavalp. Någon som har erfarenhet av denna ras som vill berätta lite om den (har läst en hel del innan oxå). Är mest nyfiken på hur ni har använt era hundar, Jakt, drag eller annat. Sen är också tips och råd på vägen alltid uppskattade oavsett vad det rör sig om :)

/Ulf
 
hej hej,jag fundera fortfarande vad jag ska har för vovve och tyckte att vissla är jätte fint(speciell korthårrig)...jag fick bara för mig att de är litte "ömtållig" men jag vet typ ingenting om de...hur är din...har du kort eller långhårig? vad tänkte du göra med den? jakt eller så? ...ciao philipp...
 
fuchs; sa:
hej hej,jag fundera fortfarande vad jag ska har för vovve och tyckte att vissla är jätte fint(speciell korthårrig)...jag fick bara för mig att de är litte "ömtållig" men jag vet typ ingenting om de...hur är din...har du kort eller långhårig? vad tänkte du göra med den? jakt eller så? ...ciao philipp...

Vet inte vad du lägger för betydelse i ömtålig. Förmodar att du tänker på vizslans "mjukhet"? Det är en lättlärd och följsam hund. Jag upplever min som väldigt lyhörd för min vilja.

Jag ska se vad den duger till gällande jakt, men vizslan är en duglig draghund också. Annars är ju eftersök något som deras fina luktsinne inbjuder till.

Min är en korthårig variant (tror inte det regstrerades ngn strävhårig förra året i landet) som hunnit bli 11 månader. Får se till hösten vad det finns för jaktpotential...

Ur sällskapssynpunkt: vill du ha en tillgiven livsnjutare med mycket fart så är vizsla inget dumt val.

//Ulf