Springer etc

säkerhetsutrustning vid cykling av hund.

Jag har prövat att använda de verse olika fästanordningar på cykel för att göra det säkrare för hund och människa i trafiken. För mig fungerar det dock bättre att rigoröst lydnadsträna hunden/hundarna och ha dem antingen helt lösa där det finns möjlighet till det på fina skogsvägar eller oxå i koppel där vi träffar på andra trafikanter. Anledningen till detta är kanske mest att jag har en trafikskadad rygg som kräver att jag måste träna hundarna till att aldrig dra samt till att vara min ständiga hjälp i vardagen. Detta ger en iaf för mig härlig samkänsla med hundarna och vi jobbar mycket på att förstå varandra. Det även från hundarnas sida då det syns att det funderar när vi lär in nya komandon eller jag blandar komandon i en ny blandning. Jag vet inte men för mig verkar det fungera bättre med bara koppel. mvh Ewi
 
Jag har använt Walky Dog till våran Alaskan Husky, den gick också av efter tre månader. Fick en ny på garantin. Den är ju väldigt smidig. Jag tror dock att Springer'n är bättre till hundar med mycket styrka. Nu använder vi bara Walky Dog'n på min frus cykel inne i stan. Jag tycker att det ger överlägsen trafiksäkerhet att ha hunden vid sidan av cykeln.

Men när vi är ute i skogen har jag ett elastiskt koppel. Koppelhandtaget trär jag över sadeln, så att dragkraften ligger långt ner på sadelpinnen. Kopplet löper så längs med övre röret i ramen. Framme under styret på ramen har jag surrat ett tunt klätterrep runt ramen som kopplet träs igenom och således håller det på plats så att det inte faller ner eller kan dras ut åt sidorna. Hunden springer således en bit framför cykeln, och har möjlighet att placera sig lite till höger (eller vänster).

Jag tycker att det funkar bra ute i skogen. På stigar finns det inte plats till att hunden springer vid sidan av cykeln. Jag skulle dock inte använda denna metoden inne i stan eftersom hunden har ett spelrum på ca. 1.5 m åt varje håll. Visst lyssnar hon när jag säger till att hon ska springa "på rätt sida", men det finns ju alltid en risk.