samojed

Hallå

Är pågång att skaffa en samojedvalp. Har fastnat för rasen eftersom den verkar vara en trevlig familjehund samtidigt som jag vill ha den till lite drag på vintern och som kan bära lite när man är i fjällen på sommaren.

Har inte haft egen hund tidigare men är uppvuxen med hund och vet vad det handlar om.

Någon med erfarenhet av samojed som har några tips, för-nackdelar med rasen?
 
Hallå

Är pågång att skaffa en samojedvalp. Har fastnat för rasen eftersom den verkar vara en trevlig familjehund samtidigt som jag vill ha den till lite drag på vintern och som kan bära lite när man är i fjällen på sommaren.

Har inte haft egen hund tidigare men är uppvuxen med hund och vet vad det handlar om.

Någon med erfarenhet av samojed som har några tips, för-nackdelar med rasen?

Jag tror i sista utgåvan av tidningen Hundsport var en artikel om samojeder... Jag har sett två IRL och måste säga att det nog är lite synd om hundarna att hållas som enbart familjehund....de ska jobba! Vill du köra drag på vintern får du nog träna även resten av året...t ex. aktiveras de inte - som de jag har sett, blir de ganska otrevliga. Skäller, rymmer ifall de släpps lösa och tokdrar i koppel övrig tid . Och som de flesta draghundar har de stark jaktinstinkt, så det är svårt att ha dem lösa även i bästa fall.
 
Svårt att ge

ett opartiskt svar när man är Samojedägare.

Vår hund Totte är en drygt 2-årig icke kastrerad hanhund. Vi har tre barn 10-11 och 13 år gamla och alla älskar vi Totte. Lugn och städad numera inomhus och jättemysig med barn.

Men han har en del fasoner. Bl a så skäller han på andra hundar när man cyklar eller promenerar. Inkallning är sådär. Kommer det ett rådjur så är det troligt att att jagar iväg om han skulle vara lös.

Kalas att tolka efter honom vintertid. Trivs bra med långa cykelmotionsrundor.

Växte upp med en Airdaletik när jag var i tonåren. Samojeden dvs just Totte är livligare tåligare men svårare att få absolut lydnad på. Nått att bita i för hundägaren. Jämför man Totte med några av de andra valparna i kullen om 8 märker man att det är stora skillnader både fysiskt och framför allt psykiskt. Totte är en tuffing.

Thure

PS Hustrun har bra pli på Totte när hon låter honom ha nosgrimma.
 

Bilagor

  • 2455491150_d2cb9357cd.jpg
    2455491150_d2cb9357cd.jpg
    56.2 KB · Visningar: 2,440
  • 2059973747_cfc03cce8f.jpg
    2059973747_cfc03cce8f.jpg
    110.1 KB · Visningar: 2,435
ett opartiskt svar när man är Samojedägare...
Ja, jag ska som icke-samojedägare förstås också ge ett opartiskt svar. Just det är ju en viktig lärdom när folk uttalar sig om hundar: det hela är väldigt subjektivt och baserar sig ofta på hur en enda person gått ihop/inte gått ihop med ett fåtal individer av just den rasen.

Enough said.

Mina intryck av det dryga tiotalet samojeder som finns i det nära grannskapet är att det är en hund jag själv skulle kunna tänka mig att skaffa. Den ger ett piggt men lugnt intryck (en del pigga hundar, bl a fågelhundar (setters) och vallare (bordercollie) kan ju vara rätt nerviga, och börja yla/äta på möblerna om de lämnas ensamma ett tag), samt vissa andra raser som kan ge ett labilt intryck visavi andra hundar och t o m flyga på dem tillsynes oprovocerat (dalmatiner, collie). Verkar kunna och vilja aktiveras (som Thure skrev) både fysiskt och psykiskt. Vet en stackare som sitter instängd i en öppen bil större delen av dagen, och den ylar rejält när man kommer med sin egen hund (vilket de flesta andra bilhundar inte gör). Samtidigt misstänker jag att fysisk aktivitet på sommaren när man har så mycket päls lätt blir plågsamt, i a f är det så för min lapphund (som ju inte har MER päls än en samojed). Ni som har samojeder; hur klarar de värmen? Dessutom: hur mycket hårar de? Lapphunden t ex har ju en massa päls, men hårar väldigt sparsamt, och bara i tussar som är lätta att ta upp (inte som t ex labrador-hår som sätter sig i möbler/kläder/maten). Samojeder blir ju iaf rejält skitiga när det bruna slasket äger vårmånaderna, men enda skillnaden mot andra långhåriga är ju att det syns på en vit hund.

Sen verkar samojeden ha en hel del integritet. Jag gillar det, men det kan förstås upplevas som reserverat om man vill ha en superkelig hund. Sen är tillit förstås nåt man bygger tillsammans, men mitt intryck är att samojeden inte precis kommer fram gläfsande och slickar en i ansiktet, om man inte känner den väl. Å andra sidan drar de inte så mycket efter främmande folk, vilket kan vara skönt. Å tredje sidan verkar integritet/egen vilja innebära att en del samojeder kan dra efter andra hundar (precis som min lapphund gör). En granne har två samojeder, och när båda ulltussarna intresserar sig för samma hund på andra sidan gatan så får matte ta i rätt duktigt. Hon har ändå bra pli på dem.

En annan nackdel verkar vara att de kan skälla. Antagligen kan man jobba bort detta i de flesta fall (flertalet samojeder jag mött skäller lite/inte alls). Men, icke desto mindre så är två av de skälligaste hundarna jag mött just samojeder. Den ena var på en valpkurs, vilket fick min lappis att framstå som en mönsterhund (vilket han inte är...) i jämförelse. Så det kan vara ett område man får jobba lite med.


Så, det var mina fullständigt subjektiva punkter
/A.
 
Värme päls etc

Mitt intryck är att just vår Totte lider mindre av värmen än många andra hundar. Tror att det är väldigt individuellt. När jag cyklar med honom i den rådanade värmeböljan så låter jag honom dricka och gå ut i vattnet i några av de sjöar vi passerar. Naturligtvis orkar han inte riktigt lika mycket i värme som i svalt väder.

Pälsen är vit och fin och i slask och lera så blir han rätt skitig. Men det mesta ramlar av inomhus när pälsen torkar och folk som ser honom brukar undra hur ofta iv badar honom. Svaret är att vi shamponerat honom 2 gångare på två år. Hustrun borstar honom en del av och till.

Han hårade en del när valppälsen försvann men inte speciellt mycket i övrigt.

Tikar kan håra en del efter de har valpat har jag förstått.

Thure
 
Cool hund

Jag börjar gilla samojeden mer och mer. Men den kräver nog sin ägare. Att en (släd)hund fungerar bra ihop med familj och barn betyder inte att det är en lätt hund att ha. Jf med Malamute.

Av någon anledning ser man sällan samojedägare som har extremt många hundar. Är det kanske ljudnivån eller finns det andra anledningar.
 
Några jag känner till har

faktiskt ett gäng Samojeder så där ett halvt dussin eller så.

Men lika stor som Siberian Husky i draghundssammanhang är inte rasen. Fast mer än hundra dragande samojeder samlades under en februarivecka i Dalarna i år.

Thure
 
Valp i augusti

Tack för svaren.

Verkar som dem flesta jag pratar med har ungefär samma sak att säga om rasen.
Som frilufshund och familjehund verkar det vara en mycket trevlig ras.

Sen blev man inte mindre sugen med tanke på bilderna... =)

Hoppas nu på en valp till hösten. Bara det blir tillräckligt många om ett par veckor när det är planerat.