när kan man ta med valp till fjällen.

Undrar hur gammal hunden ( i storleken Lagotto) behöver vara innan den kan följa med på lättare turer i fjällen . Hade tänkt åka upp till Kebnekaise trakten då den är tio månader men han kanske inte bör följa med ?
 
Inga problem. Nästan ett år gammal, och av den storleken, bör en frisk individ springa åttor runt er på fjället ;)

/tord
 
Vet inte om du ska ha hunden till att bära väskor. Den bör inte bära något förrän den är vuxen, men du kan ju vänja den med tomma väskor.

/Ulf
 
Hade bara tänkt att han skulle få följa med, utan att bära. när de är riktigt vuxna kan de bära en tredje del av sin vikt har jag för mig?
 
Det är trevligt att vandra med vovven, vår hund gillar verkligen att vara i fjällen. Om jag går själv har jag alltid någon att prata med, även om man inte får så utförliga svar.

/Ulf
 

Bilagor

  • norge.jpg
    norge.jpg
    46.3 KB · Visningar: 670
De svarar. Du förstår inte bara vad de säger.

Bodde ett tag i fjällen med hund. Ibland var han tjurig och ville inte följa med när man skulle gå långtur. Då blev man lite putt. För det mesta gick vi upp på en höjd och han bara älskade att stå däruppe och titta på vidderna. Det som förvånade var avståndet från vilket de kan uppfatta något som rör sig. De som säger att hundar inte ser bra på långt håll har nog fel. När man skulle vada var det en ny upplevelse för hunden. Vi undrade först varför han inte följde med när han beslutade att gå en bra bit uppströms för sig själv. Det visade sig när han var över på vår sida att han hade gjort en perfekt bedömning för hur långt han skulle gå uppströms för att komma till oss när strömmen förde hunden medströms. På något sätt känns det som att hundar trivs extra bra i fjällen. Det är lugnt med storslagen natur, spännande dofter och mycket natur. Kanske är det det som både hund och människa längtar efter att komma närmare vårt ursprung. Vi är ju båda nomader.
/J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar