Hjälp!

Man kan väl säga så här, att om man i huvudsak är intresserad av agility finns det andra raser som lämpar sig bättre, och en husky kommer nog mer till sin rätt inom andra områden, t.ex draghundskörning.

Är man inte intresserad av draghundskörning finns det andra raser än utpräglade draghundar. På samma sätt som man inte skaffar en utpräglad jakthund om man inte jagar eller brukshund om man inte är intresserad av bruks...
 
Aktivitet viktigt för alla hundar

Räcker det att träna agility med en alaskan huskey plus vanliga promenader?



Hejsan!
Jag är själv ägare till två alaskan huksys och tycker att dom är extremt mångsidiga (dom älskar både agility och drag samt att ligga på soffan och i sängen!). MEN jag märker att det är drag som dom tycker bäst om. Snö, vinter och arbete är det som alaskan huskys lever för (och mat förstås!). Så jag instämmer med föregående talare att det finns andra raser som kanske lämpar sig bättre för agility än alaskan huskys. Sedan kan jag tycka att variation i aktiviteterna ger bättre kontakt med hunden. Ju mer hunden får vara med och ju mer aktiv man är tillsammans med hunden, desto bättre fungerar och trivs hunden. Mina jyckar verkar trivas bäst med att få mycket fysisk aktivitet (ex drag) men även söklekar både ute och inomhus.

En av de viktigaste sakerna för alla hundar är att "ha en uppgift/ett jobb", samt en stark och trygg ledare.

Lycka till med hundköpet!
//Maria ARCTICA
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
melis_melina Hjälp!! Hundsport 2
Lisa Friberg Hjälp Hundsport 11

Liknande trådar